هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ دیالوگ از چت‌بات هوشمندی می گوید که به صورت خودکار با مشتریان چت می‌کند

خطر توقف چرخ استارت‌آپ‌ها در نبود سرمایه‌گذار

یک فعال اکوسیستم استارت‌آپی، جذب سرمایه را از جمله چالش‌های اساسی گروه‌های استارت‌آپی دانست و گفت: آنها بدون دسترسی به منابع مالی نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند و در این شرایط ممکن است چرخ اکوسیستم از حرکت بایستد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فابانیوز، احمد اسدی هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ دیالوگ در گفت‌وگو با خبرنگار فابانیوز در مورد محصول تیم خود توضیح داد: «دیالوگ»، یک اپراتور مجازی هوشمند است که می‌تواند وارد تیم پشتیبانی کسب و کارهای مختلف شود و مانند هر اپراتوری با مشتریان آنها گفت‌وگوی متنی انجام داده، به پرسش های آنها پاسخ دهد، مشکلاتشان را حل کند و بازخورد بگیرد.
 
وی افزود: این محصول، سیستمی در قالب چت‌بات است که به صورت خودکار با مشتریان چت می‌کند و می‌تواند به انواع پرسش های آنها پاسخ دهد؛ در واقع دیالوگ نوعی هوش مصنوعی محسوب می‌شود و ممکن است فرد متوجه نشود در حال گفت‌وگو با یک ربات است.  
 
هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ ادامه داد: تیم ما فعالیت خود را در تیر ماه 95 با ارائه محصولی برای ویرایش متن آغاز کرد اما محصول جدید با برند دیالوگ، از اردیبهشت سال جاری کلید خورده است و از تیر ماه نیز شرکت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.  
 
اسدی گفت: هر مجموعه‌ای که خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌کند و نیازمند بخش پشتیبانی آنلاین هم هست، باید هزینه زیادی به جذب نیرو اختصاص دهد؛ به ویژه اگر به پشتیبانی 24 ساعته نیاز داشته باشد این هزینه افزایش می‌یابد. البته هر چه تعداد مشتریان کسب و کار نیز بیشتر شود باید هزینه بیشتری به منابع انسانی و تهیه مکان اختصاص دهد.
 
وی بیان کرد: «دیالوگ» می‌تواند این مشکلات را حل کند و آورده زیادی برای کسب و کارهایی که نیاز به تیم اپراتوری بزرگ دارد خواهد داشت؛ این محصول یک سیستم هوشمند 24 ساعته است که بدون خستگی و تاثیرپذیری از محرک‌های محیطی خدمات پشتیبانی را ارائه می‌کند.
 
هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ افزود: بخش پشتیبانی بانک‌ها نیز می‌توانند از دیالوگ در زمینه‌های مختلف استفاده کنند؛ از جمله پاسخ به پرسش‌های مشتریان در مورد مشکلات مربوط به نرم‌افزارهای بانکی و فرایندهای مالی. این محصول، همچنین توان راهنمایی مشتریان در مورد انواع سپرده‌‌گذاری‌ها یا تسهیلات و ارائه پیشنهادهای مناسب به آنها را نیز دارد.
 
اسدی گفت: تیم ما می‌تواند خدمات ویژه‌ای را که هر بانک به آن نیاز داشته باشد را به محصول اضافه کند؛ البته به شرطی که در قالب متن مانند ارسال ایمیل یا پیامک باشد.
 
چالش نیروی انسانی و سرمایه
این فعال اکوسیستم استارت‌آپی، جذب نیروی انسانی و تیم‌سازی را از جمله مشکلات همیشگی این اکوسیستم دانست و افزود: کار در یک استارت‌آپ روحیات ویژه‌ای را می‌طلبد و یافتن افراد مناسب در این زمینه ساده نیست؛ برای مثال در تیم دیالوگ هشت نفر فعالیت می‌کنند و برای جذب هر یک از آنها حداقل چهار ماه به صورت مفید زمان صرف شده است.
 
اسدی در پاسخ به این پرسش که طرح‌های ارائه شده برای ایجاد روحیه کارآفرینی و استارت‌آپی در دانش‌آموزان تا چه حد می‌تواند برای حال این مشکل در آینده موثر باشد گفت: اثر هر طرحی به چگونگی اجرای آن بستگی دارد؛ یک طرح و ایده می‌تواند روی کاغذ بسیار خوب باشد اما در عمل به انحراف کشیده شود.
 
وی ادامه داد: اگر متولیان آموزشی، قصد اجرای موثر این اینگونه برنامه‌ها را داشته باشند باید تغییرات اساسی در بسیاری از زیرساخت‌های کشور از جمله در خود آموزش و پرورش ایجاد کنند.
 
به گفته این فعال استارت‌آپی، با توجه به تجربه اجرای چنین طرح‌هایی در گذشته به نظر نمی‌رسد نتیجه خاصی از آنها حاصل شود؛ البته شاید برای قضاوت زود باشد چرا که ارزیابی اینگونه برنامه‌ها به گذشت زمان نیاز دارد.  
 
اسدی در مورد دلایل شکست بسیاری از طرح‌های استارت‌آپی توضیح داد: استارت‌آپ، کسب‌وکاری است که بتواند بسیار زود مقیاس پیدا کند؛ به این معنا که در بازه زمانی کوتاه تعداد مشتریان خود را افزایش دهد و به سودآوری برسد. لازمه تحقق این امر هماهنگ شدن با خواسته‌ها و نیازهای بازار هدف است.
 
وی افزود: ایده اولیه و خلاقانه بودن آن چندان اهمیتی ندارد؛ چرا که معمولا تغییر می‌کند و در بسیاری مواقع این اتفاق چند بار باید رخ دهد تا محصول بر نیاز مشتری منطبق شود.
 
هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ دیالوگ ادامه داد: یکی از دلایلی که استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند همین است که نمی‌توانند ایده خود را با نیازها و خواسته‌های کاربران تطبیق دهند؛ آنها کار را بر اساس تصورات شخصی خود جلو می‌برند و در بسیاری مواقع بین این دو فاصله زیادی وجود دارد.   
 
اسدی جذب سرمایه را از جمله چالش‌های اساسی گروه‌های استارت‌آپی دانست و افزود: مهم‌ترین خواسته‌ای که بسیاری از فعالان این حوزه از مدیران شهری و مسئولان دولتی دارند این است که فضا را برای سرمایه‌گذاری آماده کنند.  
 
وی بیان کرد: اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاران به اکوسیستم استارت‌آپی کشور ورود پیدا نمی‌کنند و منتظر اتفاقات آینده هستند؛ در نتیجه هر مسئولی باید برای ایجاد ثبات مورد نیاز در حوزه کاری خود تلاش کند تا صاحبان سرمایه برای حضور در بازار متقاعد شوند.
 
به گفته اسدی، استارت‌آپ‌ها بدون دسترسی به منابع مالی نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند و در این شرایط ممکن است چرخ اکوسیستم از حرکت بایستد.   
 
هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ دیالوگ با اشاره به حضور این تیم در شتابدهنده و صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در مراحل مختلف فعالیت خود، بیان کرد: چالش‌های ریز زیادی در مسیر همکاری این مراکز وجود داشت اما همگی با تعامل و راهنمایی حل شدند و چالش مهمی محسوب نمی‌شدند.
 
وی افزود: چالش اساسی زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاری برای مذاکره وجود نداشته باشد؛ چرا که صندوق‌ها تعهدی برای جذب سرمایه‌گذاری در مراحل بعدی کار نمی دهند.  
 
اسدی با اشاره به انتقاداتی که بعضی از همتایان وی به راهنماها و مربیان فعال در شتاب‌دهنده‌ها دارند گفت: این انتقادات از تصور اشتباه در مورد نقش و وظایف چنین افرادی ناشی می‌شود؛ بسیاری از فعالان استارت‌آپی انتظار دارند راهنمایان مشکلات آنها را حل کنند در حالی که وظیفه این افراد تنها ارائه مشاوره است.
 
این فعال استارت‌آپی بیان کرد: در بعضی حوزه‌ها ممکن است راهنمایان و مربیان از تجربه‌های کاری عمیقی برخوردار باشند اما در برخی حوزه‌های دیگر آنها تجربه مستقیمی ندارند؛ در نتیجه استارت‌آپ‌ها باید این افراد را به عنوان مشاور بپذیرند.
 
به گفته وی، آنها در واقع قرار است تصورت اشتباه فعالان استارت‌آپی را تصحیح یا به آنها کمک کنند زاویه‌های مختلف هر موضوع را در نظر بگیرند و با نگاه از جهات مختلف به بهترین تصمیم ممکن برسند.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  −    =  21