اقتصاد ایران ۶ درصد کوچکتر می‌شود

صندوق بین الملی پول:

صندوق بین الملی پول (آی‌ام‌اف) با اصلاح پیش‌بینی‌ قبلی خود می‌گوید اقتصاد ایران در سال جاری میلادی حدود ۶ درصد کوچکتر خواهد شد. این نهاد بین‌المللی پیش‌تر رکود ۳.۶ درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بود. این در حالی است آی‌ام‌اف برای خاورمیانه و شمال آفریقا رشد اقتصادی مختصری پیش‌بینی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس پیش‌بینی صندوق بین الملی پول این بدترین رکود اقتصادی ایران از سال ۲۰۱۲ است که اقتصاد این کشور ۷.۷ درصد کوچکتر شده بود.

آی‌ام‌اف در گزارش روز سه‌شنبه (نهم آوریل) خود همچنین به رکود اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) اشاره کرده و آورده بر خلاف برآورد رکورد ۱.۵ درصدی توسط این نهاد پولی، اقتصاد ایران حدود ۳.۹ درصد کوچکتر شده است؛ یعنی بیش از دو برابر از پیش‌بینی صندوق بین‌الملی پول.

صندوق بین‌الملی پول همچنین با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ادامه درگیری و ناامنی در کشورهایی چون یمن، سوریه و عراق و نیز رشد کمتر از پیش‌بینی درآمد ناخالص ملی در عربستان سعودی، برآورد خود برای رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا را اصلاح کرده و پایین‌تر آورده است.

برآورد جدید برای رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری میلادی ۱.۳ درصد است که ۰.۹ درصد کمتر از برآورد این نهاد جهانی است.

با وجود این، صندوق بین‌الملی پول برای عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد خاورمیانه، رشد ۱.۸ درصدی برای امسال و ۲.۲ درصدی برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

ایران دومین اقتصاد خاورمیانه پس از عربستان سعودی است و در حالی که این کشور سال گذشته رکود ۳.۹ درصدی را تجربه کرده، بنابر گزارش صندوق بین‌الملی پول، عربستان در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۱ درصد رشد اقتصادی را شاهد بوده است.

ایران در دو سال گذشته با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی و بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه این کشور شاهد کاهش صادرات نفت و سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات ارزی و بانکی بوده است.

روز گذشته هم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریستی، مبنای تحریم‌های بیشتر و محدودیت‌های جهانی برای این نهاد نظامی ایران را که در اقتصاد این کشور هم نقش بسیار بزرگی دارد فراهم کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄    =  32