دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی با نفوذ تقلب در صنعت بانکداری و پرداخت مقابله کرد

مرتضی ترک تبریزی:

مدیر فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به اینکه بانک‌ها اعلام می‌کنند که با افزایش ۳۰ درصدی در تراکنش‌های خود مواجه‌اند، گفت:به همین اندازه میزان تقلب نیز در تراکنش‌ها و حوزه‌های پرداخت و بانکداری افزایش پیدا کرده است؛ به دلیل اینکه حجم آنها زیاد است، قادر نیستیم با روش‌های سنتی جلوی آنها را بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرتضی ترک تبریزی، مدیر فناوری اطلاعات بانک ملت در زمینه اهمیت موضوع تشخیص تقلب در صنعت بانکداری و پرداخت کشور، گفت: ما مداوم و مستمر به مشتریان گفته‌ایم که این راهکارها و کانال‌ها وجود دارد و به جای اینکه خدمات خود را به صورت سنتی دریافت کنید و مدام به بانک‌ها مراجعه کنید، می‌توانید از خانه و محل کارتان این خدمات را دریافت کنید، بر همین اساس اکنون شاهد هستیم که در بانک‌ها فرآیندهای دستی به فرآیندهای سیستمی  و مکانیزه تبدیل شده است.

وی افزود: راحتی و سهولت در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال از بانک‌ها و دیگر موسسات مالی به مشتریان منجر به آن شده است که تعداد و حجم تراکنش‌ها در بانک‌ها به شدت افزایش پیدا کند و مردم عادت کرده‌اند که به راحتی خدمات و سرویس‌های بانکی را دریافت کنند.

ترک تبریزی گفت: خیلی از کسب‌و‌کارهایی که یا قبلاً وجود نداشتند و یا وجود داشتند و در حوزه خدمات بانکی نقش چندانی نداشتند، امروز به آسانی خدمات بانکی خود را دریافت می‌کنند و حتی این خدمات را به مردم ارائه می‌دهند.

وی تاکید  کرد: اکنون که تعداد تراکنش‌ها تا به این اندازه افزایش پیدا کرده است، دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی با نفوذ تقلب در این اکوسیستم جلوگیری و با روش‌های قبلی با آنها  مقابله کرد.

وی با اشاره به اینکه معمولا همه ساله بانک‌ها اعلام می‌کنند که با افزایش ۳۰ درصدی در تراکنش‌های خود مواجه‌اند، گفت:به همین اندازه میزان تقلب نیز در تراکنش‌ها و حوزه‌های پرداخت و بانکداری افزایش پیدا کرده است؛ به دلیل اینکه حجم آنها زیاد است، قادر نیستیم با روش‌های سنتی جلوی آنها را بگیریم.

این مقام بانک ملت گفت: اگر در راه کشف تقلب فعالانه تلاش نکنیم آن وقت باید به جای اینکه افتخار کنیم به اینکه در حال حرکت در مسیر بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال هستیم، کمی عقب‌نشینی می‌کنیم چرا اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد و تعداد تراکنش‌ها افزایش پیدا کند قادر به مدیریت مسائلی همچون تشخیص تقلب در این حوزه نیستیم.

وی افزود: همانطور که روش‌های انجام تراکنش را تسهیل کرده‌ایم، باید سراغ روش‌های پیشرفته جلوگیری از تقلب هم برویم و کیفیت  تراکنش‌ها را نیز از این طریق افزایش دهیم.

ترک تبریزی تاکید کرد: ما ناگذیر هستیم که به سمت مکانیزم‌های پیشرفته جلوگیری از تقلب حرکت کنیم و اگر نرویم دچار مشکلات خیلی زیادی از جمله بی‌اعتمادی مشتریان به بانکداری مکانیزه می‌شویم.

وی در خصوص اینکه تا چه اندازه از ظرفیت توسعه و به کارگیری سامانه‌های تشخیص تقلب در کشور بهره‌مند هستیم، گفت:  ما از نظر فنی باید زیرساخت‌های توسعه سامانه‌های پیشرفته تشخیص تقلب را ایجاد کنیم. این زیرساخت‌ها شامل تجهیزات فنی، سخت افزاری و نرم افزاری ونیروی انسانی است، ما در زمینه زیرساخت‌های فنی و نرم افزاری وضعیت رو به رشد و توسعه‌ای داریم و بانک‌ها در این زمینه فعال هستند.

وی افزود: از سوی دیگر نیازمند نیروی انسانی هستیم که در حوزه پرداخت و بانکداری آشنایی داشته باشند و با سیستم‌های پیشرفته این حوزه توانایی کار داشته باشند. در این زمینه نیز نیازمند آموزش افراد هستیم. در کشور ما شرایط خوبی در این حوزه وجود دارد و اقدامات مثبتی انجام شده است اگر‌چه روند کندی را طی می کنند اما حرکت در این زمینه ناگذیر است.

ترک تبریزی یادآور شد: سرمایه‌گذاری در زمینه نیروی متخصص داخلی و تامین زیرساخت‌ها، دو فاکتور بسیار مهم برای سپری کردن سال پرریسک در حوزه کسب‌و‌کاری و صنعت بانکداری و پرداخت است. ما هرکدام از این دو بال مهم را فراموش کنیم حتما دچار مشکل می‌شویم. قطعا نیروی انسانی خوب و متخصص در کشور داریم و باید از آنها حمایت‌های لازم را انجام دهیم و باید به صورت‌های متفاوت نسبت به قبل بتوانیم زیرساخت‌های فنی را تامین کنیم. این قطار درخواست و ارائه خدمات بانکی  نمی ایستد و در حال حرکت است و مردم نیازمند خدمات جدید هستند و نمی توانیم به بهانه تحریم این روند رو به رشد را متوقف کنیم.

 میزگرد تشخیص تقلب، روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت ماه، از ساعت 15 تا 17 با حضور مرتضی ترک تبریز، مدیرفناوری اطلاعات بانک ملت، سید مرتضی مهدوی، عضو هیئت مدیره انجمن های آشنا و افتا، علیرضا اطهری فر، مدیر طرح و برنامه شرکت کاشف، جلال الدین نصیری، رئیس گروه سامانه مدیریت تقلب در شرکت خدمات انفورماتیک، بهنام بهرک، استادیار دانشگاه تهران و احمدرضا نوروزی، مدیرپایش امنیت شرکت پیام پرداز در سالن اجتماعات مرکز فابا برگزار می‌‌شود.

 

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  −    =  43