سلطه گوگل در فضای پردازش کوانتومی و آشفتگی اهالی دولتی و مالی

طی هفته اخیر با انتشار مقاله ای از سوی دانشمندان گوگل بر روی وبسایت ناسا پیرامون نتایج آزمایش یک اَبَر کامپیوتر واکنش ها و نگرانی های بسیاری در حوزه های مالی، امنیتی و دولتی به راه افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، در این مقاله دانشمندان آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی گوگل به کامپیوتری اشاره کرده بودند که به قدری قدرتمند است که محاسبات پیچیده ای که قویترین کامپیوتر حال حاضر دنیا یعنی کامپیوتر Summit ساخت شرکت IBM میبایست در طول 10000 سال انجام می دهد را در کمتر از 4 دقیقه انجام می دهد و لذا اعلام داشتند که گوگل به سلطه کوانتومی (Quantum Supremacy) دست یافته است.

علاوه بر آن اغلب کارشناسان معتقدند این اطلاعات مربوط به کامپیوتر ضعیف تر گوگل یعنی کامپوتر 53 کیوبیتی Sycamore است و از قدرت محاسباتی کامپیوتر 72 کیوبیتی Bristlecone هنوز سخنی به میان نیامده است.

نگرانی فعالان و بازیگران اصلی حوزه های امنیتی، مالی و دولتی از این روست که با گسترش اَبَر کامپیوترهای کوانتومی روند معمول بسیاری فرآیندها از نفوذهای امنیتی گرفته تا تحلیل های مالی و سود رسانی به کل دگرگون خواهند شد و بازیگران جدیدی در این عرصه ها ظهور خواهند کرد.

گفتی است کامپیوتر های کوانتومی از قوانین مکانیک کوانتوم برای انجام محاسبات استفاده می‌ کنند، از این رو با کامپیوترهای فعلی که با ترانزیستورها بر پایه سیستم صفر و یکی کار می‌کنند تفاوت اساسی داشته و بسیار کاراتر و قدرتمند تر از آنها هستند و همچنین کیوبیت واحد پایه پردازش کوانتومی است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =