ادامه ریزش‌ها در بورس

شاخص بورس تهران امروز در ادامه روند نزولی خود بیش از 700 واحد افت کرد و به کانال 79 هزار واحد نزدیک شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا بورس اوراق بهادار تهران که در یک ماه و نیم گذشته گرفتار سقوط شده و نگرانی شدید سهامداران را موجب شده است، امروز نیز در ادامه روند نزولی خود بیش از 700 واحد افت کرد و به کانال 79 هزار واحدی نزدیک شد.

 

بنابراین طرح جدید سازمان بورس در ایجاد محدودیت برای فروش و نیز قول وزیر اقتصاد به حمایت از بورس کار ساز نشد و بورس تهران در رویایی ترین سال خود روزهای سیاهی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد.

بر این اساس نگرانی سهامداران تازه وارد و قدیمی از اوضاع فعلی بورس در حالی هر روز شدید تر می شود که مسئولان بورس پاسخگوی وضعیت فعلی نبوده و مشخص نیست روند نزولی بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

 

این در حالی است که علاوه بر افزایش نرخ حامل های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی که به نوبه ی خود تاثیر به سزایی در بازار سرمایه دارد، نمادهای مطرح پتروشیمی در بورس متوقف بوده و شرکتهای بورسی نیز گزارش های محتاطانه ای برای سال آینده خود ارائه دادند که همه این عوامل روند حرکتی سهامداران را در روزهای آینده تعیین کرده است.

 

به این ترتیب مجموع این عوامل باعث شد تا بورس تهران در بازار امروز با افت دسته جمعی قیمت ها مواجه شده و ریزش 762 واحد و رسیدن به کانال 80 هزار و 87 واحد را تجربه کند.

 

بر این اساس در بازار روز سه شنبه معاملاتی کم هیجان در بسیاری از صنایع بورس در جریان بود و شرکتهای مطرحی چون نفت و گاز پارسیان بعد از بازگشایی نماد، پالایش نفت تبریز، هلدینگ خلیج فارس، بانک پاسارگاد، توسعه معادن و فلزات، ملی مس، فولاد مبارکه، بانک پارسیان، بانک صادرات، پالایش اصفهان، بانک تجارت، مخابرات، ایران خودرو و دارویی تامین بیشترین تاثیر را در افت 700 واحدی شاخص بورس گذاشتند.

 

همچنین شرکتهای داروسازی چون داروسازی جابربن حیان، داروسازی زهراوی و تولی پرس از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و نیروترانس، حفاری شمال، معادن بافق، ایران خودرو و زامیاد به همراه نفت و گاز پارسیان بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

 

در بازار امروز صنایع معدنی و فلزی با فشار فروش روبرو شده و صنایع فولاد و سنگ آهن نیز با برتری کامل فروشندگان روبرو شدند؛این در حالی است که نماد فولاد در حالی افت قیمت قابل توجهی را مشاهده کرد که اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی 93 را با کاهش 10 درصدی و برابر با 725 ریال ارائه کرد.

 

در بازار امروز نمادهای بانکی نیز به وضعیت قرمز درآمده و تمامی نمادهای بانکی در قیمت های منفی معامله شدند. به طوری که نماد بانکهای سرمایه و بانک پاسارگاد در حالی با افت قیمت مواجه شدند که این دو نماد اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی 93 را به ترتیب با 22 و 21 درصد رشد به بازار اعلام کردند.

 

از اتفاقات دیگر بازار امروز بازگشایی نماد نفت و گاز پارسیان و حق تقدم آن بود که بعد از ارائه گزارش شفاف سازی و با صف‌های فروش پرحجم بازگشایی شد.

 

نماد این شرکت در حالی پازگشایی شد که در پایان معاملات امروز به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شد؛ این شرکت در اطلاعیه‌ای شفاف سازی اعلام کرده است با توجه به سال مالی جاری که پایان آن آذر 93 است، رشد اخیر قیمت خوراک گاز تنها از سوی شپدیس اثرگذار است. دیگر نمادهای زیرمجموعه در سال مالی جاری بر سودآوری اثر نخواهند گذاشت.بنابراین پیش بینی سود هر سهم این شرکت به این ترتیب از 1534 به 1400 ریال تعدیل منفی پیدا کرد.

 

به این ترتیب در بازار منفی امروز حجم معاملات کاهش پیدا کرد و در مجموع 212 میلیون سهم به ارزش 94 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 393 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄    =  2