پنج مانع بزرگ بازآفرینی شعب

انگیزه‌های ایجاد تغییر و تحول در شعب بانکی بر همه روشن است – مواردی مثل بانکداری دیجیتال، تقاضاهای جدید مشتریان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و غیره– اما موانع هنوز نامشخص‌اند. به همین خاطر در زیر پنج مانعی که ممکن است حین اقدام به تحول بر سر راه بانکداران قرار بگیرند را به‌طور اجمالی توضیح داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،انگیزه‌های ایجاد تغییر و تحول در شعب بانکی بر همه روشن است – مواردی مثل بانکداری دیجیتال، تقاضاهای جدید مشتریان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و غیره– اما موانع هنوز نامشخص‌اند. به همین خاطر در زیر پنج مانعی که ممکن است حین اقدام به تحول بر سر راه بانکداران قرار بگیرند را به‌طور اجمالی توضیح داده‌ایم.

یک) مقررات مالی
مقررات تاثیرات زیادی بر صنعت خدمات مالی به‌جا می‌گذارند. به‌طور طبیعی، آنان در هرگونه طراحی مجدد شعب، امری هستند که نیازمند توجه ویژه است. می‌دانیم که متعاقب بحران مالی اواخر دهه گذشته میلادی این موضوع خود را در شکل افزایش روزافزون مقررات‌گذاری نشان داده است. با آزمون‌های تنش بسیار دقیق‌تر و دستورالعمل‌های سختگیرانه بر بسیاری از بانک‌ها در موضوعات نقدینگی و سرمایه اعمال محدودیت می‌شود. درنتیجه هر تغییری در بانک شما باید زیر لنز مقررات‌گذاری نظارت شود. برای مثال، از طریق بازآفرینی شعبه می‌توان دارایی‌ها را رشد داد، که این یکی به نوبه خود موجب افزایش سختگیری نهادهای ناظر می‌شود.

 

دو) تعامل با مصرف‌کننده
امروزه، فناوری دیجیتال بزرگ‌ترین روند در بانکداری است. دستگاه‌های خودپرداز (ATMs) هوشمندتر، بانکداری آنلاین، خدمات همراه – همه این ابزارها تجربه ساده کردن همه‌چیز را برای کاربر فراهم می‌کنند و بسیاری از این خدمات موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بانکی می‌شود. با این حال، یکی از مشکلات بانکداری دیجیتال – که طی فرآیند بازآفرینی به مانعی بدل می‌شود – فقدان تعامل مصرف‌کننده است. با عدم حضور فیزیکی مشتریان، بخت کمتری برای طرح رئوس تغییرات آتی و تولید اشتیاق برای حرکت در مسیر تحول بانکداری دارید. درواقع، چالش اصلی این است که در نبود ارتباط چهره به چهره، یافتن راهی برای ارتباط با مشتریان بسیار سخت است.

 

سه) تلقی کارکنان
مانع سوم، تلقی کارکنان است – به‌ویژه از فهم ماهیت بازآفرینی شعبه و اتفاقاتی که در آتیه برای بانک رخ خواهد داد. در اینجا، بانکدار باید روحیه دادن و تشویق کارمندان را هدف خود قرار دهد. مطمئنا اگر هیچ توجیهی یا هیچ گفت‌وگویی در این رابطه میان مدیران و کارکنان انجام نشود، عکس آنچه پیشنهاد شد رخ خواهد داد. باید به جد مواظب بود که هراس از دست دادن کار در دل هیچ‌کس نیفتد. در برخی موارد، بازآفرینی شعبه به معنای حذف تحویلدار است که موجب وخامت احوال در میان کارمندان بانک شما می‌شود. بنابراین، پیش از ورود به هرگونه فرآیند بازآفرینی شعبه، کارمندان خود را از همه تغییر و تحولات آتی باخبر کنید.

 

چهار) کنترل هزینه‌ها
در فرآیند بازآفرینی شعب، با مشکلات مربوط به تامین هزینه‌ها هم مواجه می‌شوید. هرچند سرمایه‌گذاری سنگینی برای انجام این کار نیاز دارید اما می‌توان با اتخاذ راهبردی مناسب هزینه‌ها را کاهش داد. مثلا، تمرکز بر متد عملیات ناب. فرآیندهای کسب‌وکاری که زائد یا صرفا غیرضروری‌اند را شناسایی کنید، سپس اقدام به حذف‌شان کنید. اتخاذ خط‌مشی و رویه‌های درست موجب صرفه‌جویی در وقت و پول‌تان می‌شود. همچنین، برای کاهش هزینه‌ها، هر جا که امکان‌پذیر باشد از فناوری‌های جدید بهره بگیرید. به دنبال صرفه‌جویی‌های بلندمدت باشید – تحول شعب معمولا در کوتاه‌مدت هزینه‌های بیشتری می‌برد لیکن در بلندمدت باعث صرفه‌جویی در پول‌تان می‌شود.

 

پنج) لجستیک (آماد)
آخرین و یکی از مهم‌ترین موانع بازآفرینی شعب، لجستیک است. درواقع، این موضوع همیشه در پاسخ به این سوال مطرح می‌شود که «آیا انجام فلان کار – و در اینجا تحول شعبه – امکان‌پذیر است؟» فرض کنید می‌خواهید تحویلداری را حذف کنید و در عوض تعدادی کیوسک بانکی بسازید. باید محاسبه کنید آیا فضای کافی برای انجام این کار را دارید یا نه. برای هزینه‌ها، زمان، نوسازی و خیلی چیزهای دیگر هم باید برنامه‌ریزی کنید. کارمندان‌تان را هم باید درباره تغییرات شغلی آتی‌شان آموزش دهید و برای اعمال این تغییرات، خط‌مشی‌های جدیدی در محل کار اجرا کنید. نیازی به تاکید نیست که به این شیوه، فرآیند بازآفرینی شعبه به بهترین نحو انجام می‌شود.
درنتیجه، مهم‌ترین قدمی که برمی‌دارید این است که برنامه داشته باشید. برای تحول دلخواه‌تان نقشه داشته باشید و تعیین کنید امور ضروری کدام‌ها هستند. ضمن انجام آن امور، این پنج مانع پیش‌گفته را هم در نظر بگیرید. اکنون دیگر آماده‌اید که کار بازآفرینی شعبه را آغاز کنید.

انتهای پیام.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  8