وضعیت امروز مین فریم های آی‌ بی‌ ام

یکی از بزرگ‌ترین خبر‌های بازار بورس هفته گذشته، گزارش درآمد‌ شرکت آی‌بی‌ام بود که بحث‌های زیادی با موضوع «بازگشت آی‌بی‌ام» مطرح کرد.

ibm-z14

مین‌فریم امروزه چه معنایی دارد؟

مین‌فریم‌ها از سال ۱۹۵۰ تا به‌حال وجود داشته‌اند و با مرور تاریخ طولانی آن‌ها و سیر پیش‌رفتشان شما را خسته نمی‌کنیم؛ چون از آن زمان تاکنون با تغییرات زیادی همراه بوده‌اند. اما چیزی که در مورد مین‌فریم‌ها از ابتدا تا به امروز ثابت مانده، این است که توانایی انجام حجم بسیار بالایی از تراکنش‌های امن را دارند (می‌توانند به مدت یک دهه بدون اینکه نیاز به ریستارت داشته باشند، کار کنند).

مین‌فریم‌ها با ابر‌رایانه‌هایی مانند محصولات شرکت .Cray Inc تفاوت دارند. تفاوت مین‌فریم‌ و ابر رایانه‌ در نوع مسائلی است که سعی در حل آن دارند. ابر رایانه از تمام قدرت دیجیتال خود برای حل یک مسئله واحد استفاده می‌کند؛ اما مین‌فیم قدرت خود را برای انجام میلیارد‌ها تراکنش هم‌زمان کوچک به‌ کار‌ می‌گیرد.

حالا این سؤال مطرح می‌شود که تفاوت مین‌فریم و سرور در چیست؟

شاید یادتان باشد که در سال ۲۰۱۴، آی‌بی‌ام شاخه سرور خود را به لنوو فروخت. آن کسب و کار برپایه کامپیوتر‌های دارای معماری ‌x86 بود. اگر علاقه دارید در مورد انواع معماری‌های پردازش اطلاعات بدانید، قبلا یک مطلب مفصل و جامع در مورد آن منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما بخوانید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  4  =