اعلام جزئیات پذیرش و معاملات سهام عدالت

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران ساز و کار پذیرش و معامله سهام عدالت در بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، امیر هامونی با بیان اینکه موضوع معامله سهام عدالت علیرغم پیچیدگی‌های خاص، با ابتکار عمل و پیگیری‌های سازمان بورس، شرکت فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی به مرحله خیلی خوبی رسیـده است، افزود: در حال حاضر اطلاعات هویتی سهامداران سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی به روز شده و براساس آمار، تقریبا 42 میلیون نفر اقدام به ثبت‌نام کرده و مشخصات هویتی را تکمیل کردنـد.

وی ادامه داد: پرتفوی تشکیل شده برای سهام عدالت، پرتفوی بسیار قوی و متنوع است، چراکه در واقع حدود 40 درصد از واگذاری‌های انجام شده در سال‌های اخیر که عمدتا مربوط به شرکت‌های ارزنده بوده، به سبد سهام عدالت اختصاص یافته است.

مدیرعامل فرابورس افزود: کلیت طرح ارائه شده برای معامله سهام عدالت در فرابورس در جلسه شورای عالی اصل 44 به تصویب رسیده و قابل معامله‌شدن این سهام در فرابورس به دستورالعملی که سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی در کمیسیون تخصصی شورای عالی اصل 44 تهیه و مصوب خواهند کرد، منوط شده است؛ همچنین بر همین اساس، با پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری اوراق سهام عدالت آذربایجان شرقی در فرابورس، البته به شرط ارائه پرتفوی افزایش سرمایه و بستن فهرست مشمولین و گزارشگری مالی ویژه‌ای که شرکت‌ها نیاز دارند، موافقت شده است.

هامونی خاطرنشان کرد مقرر شده است با کمک معاونت نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، چارچوب گزارشگری شرکت سرمایه‌گذاری اوراق سهام عدالت آذربایجان شرقی تهیه شود تا شرکت‌ها با این فرم خاص اقدام به گزارشگری مالی از طریق سامانه کدال بکنند و بتوانیم در دو ماه آینده شاهد کشف قیمت سهام عدالت استان آذربایجانی شرقی در فرابورس باشیم و پس از آن، سایر شرکت‌های استانی نیز به مرور وارد بازار شوند.

هامونی با بیان جزئیات شرکت سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی افزود: سرمایه این شرکت در حال حاضر مبلغ قابل ملاحظه‌ای نیست، ولی مقرر است که از محل مطالبات شرکت‌های تعاونی شهرستانی، این شرکت استانی افزایش سرمایه دهد که بر این اساس، عددی که توسط کارشناسان برآورد شده، 2 هزار و 400 میلیارد تومان است و پس از رسیدن سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت آذربایجان شرقی به این رقم، وارد فرابورس خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس خاطرنشان کرد این مبلغ، متعلق به حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر مشمولین استان آذربایجان شرقی است و به نسبتی که بدهی مردم به دولت از محل سودهای نقدی شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت این استان تسویه شده باشد، برای آزادسازی سهام به‌منظور معامله در فرابورس اقدام خواهد شد.

هامونی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: برای مثال، اگر یک میلیون تومان هم‌اکنون دست فردی است که می‌خواهد معامله کند، تقریبا 13-15 درصد قسط و بدهی آن پرداخت شده و 85-87 درصد دیگر آن به صورت وثیقه باقی مانده است که هر شش ماه یا هر سال از محل سودهای نقدی شرکت‌هایی که در پرتفوی سهام عدالت است، پرداخت می‌شود و دارندگان سهام عدالت می‌توانند به نسبت تسویه بدهی خود، اقدام به معامله این سهام کنند.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به افزایش تعداد کدهای سهامداری پس از ورود سهام عدالت به تابلوی فرابورس اذعان داشت: با ورود مردم به بازار سرمایه ازطریق موضوع سهام عدالت کدهای معاملاتی تقریبا به 49 تا 50 میلیون نفر خواهد رسید که وجود این تعداد کد سهامداری در مقایسه با جمعیت 76 میلیون نفری کشور، نشان‌دهنده ضریب نفود بازار سرمایه در میان مردم است که این اقدام در نوع خود در بورس‌های آسیا و حتی در جهان بی‌سابقه است.

هامونی ادامه داد: قیمت سهام عدالت هر استان نسبت به پرتفوی درنظر گرفته شده برای آن استان متفاوت است و مردم در صورت تمایل پس از ورود سهام عدالت به فرابورس می‌توانند با فروش سهام عدالت یک استان، سهام عدالت استان دیگر را خریداری کنند و بدین ترتیب به معاملات خود در بازار فرابورس ادامه دهند.

وی افزود در حال حاضر، 30 شرکت سهامی عام مستقل داریم که سرمایه‌گذاری استانی هستند و هر استان پرتفوی مخصوص به خود را دارد که NAV تمامی آنها تقریبا یکسان است، اما از روزی که امکان معامله سهام عدالت در فرابورس مهیا شود، قیمت این سهام بستگی به نحوه عملکرد مدیران شرکت سرمایه‌گذاری استانی، نوسان خواهد کـرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2