تحکیم امنیت ، ایجاد خدمات جدید و افزایش کیفیت خدمات سه گام بهاری شاپرک

مقاله‌ای از سامان قطبی، مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارتی:

شاپرک وظیفه کارآمد نگه داشتن شبکه پرداخت را بر عهده دارد، از طرفی باید ارتباط موثری با اعضای اصلی این شبکه یعنی بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت برقرار کند و از طرف دیگر منافع و رضایت مشتریان نهایی یعنی دارندگان و پذیرندگان کارت را مد نظر قرار دهد./قدم بعدی برنامه‌ریزی برای رسیدن به سطح مورد نیاز از نظر امنیت است. در این مرحله سازوکارهای نظارتی استقرار یافته و همزمان به کمک اعضا برنامه‌ریزی برای آینده نظام پرداخت صورت می‌گیرد./ایجاد خدمات جدید و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه در شبکه در مرحله بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد.

data-src=https://ebinews.com/img/files/540762558859470575.jpg
ارتباط شاپرک با سامانه‌های ملی تسویه

همان‌طور که در بخش  قبلی نیز اشاره شد، برای انجام تراکنش‌ها به صورت برخط به  کمک سوئیچ شاپرک زیرساخت شبکه فراهم شده است و داخل شبکه‌ای امن این تراکنش‌ها از پایانه فروش و سوئیچ شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ شاپرک و از آنجا به سمت سوئیچ بانک صادرکننده روانه می‌شود. تا این مرحله تراکنش برخط انجام شده که نتیجه آن کسر مبلغ تراکنش از حساب دارنده کارت یا درج در صورتحساب دارنده کارت اعتباری است. در مرحله بعدی که نقش سامانه‌های ملی تسویه پررنگ می‌شود، مبالغ به صورت یکجا و در فواصل زمانی که طبق قرارداد شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت با پذیرنده مشخص شده است، محاسبه و به حساب پذیرنده واریز می‌شود. نتیجه این عملیات به بدهکار یا بستانکار شدن بانک‌ها نسبت به یکدیگر منجر خواهد شد (بانک‌های صادرکننده و بانک‌هایی که حساب پذیرندگان در آنها تعریف شده‌اند)، در گام بعدی تسویه بین بانکی طبق روال‌های تعیین‌شده برای این کار انجام می‌گیرد.

سامانه‌هایی همچون پایا، پاشا، ساتنا مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که وظیفه انجام این کار را بر عهده دارند. در کنار این سامانه‌ها، سامانه‌هایی نیز برای حصول اطمینان از انجام صحیح عملیات در نظر گرفته شده که سامانه رفع مغایرت از آن جمله است.

منبع:ماه نامه پیوست

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    بله شاپرک پولهای مردم را برای ساعتها وبلکه روزها میخابونه به حساب سهامداران شاپرک بعد بازم تو اوج شلوغی دستگاه پوز میگه در وضعیت عملیاتی نمیباشد .من میخام این سئوال بکنم که از ساعت 12 شب تا 7 صبح چه بارترافیکی خرید یا عابر بانک در کشور میباشد؟؟

ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3