آشنایی با تسهیل گر همکاری بانک و فینتک و پیش نیازهای این تعامل

گفتگو با حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده؛

توسعه روزافزون تکنولوژی، بانک ها را مجاب ساخته تا فناوری های مالی خود را از طریق شرکت های فینتک توسعه دهند تا خدمات امن و کم هزینه برای کاربران مهیا سازند.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تعامل بانک و فینتک باعث بهره مندی بانک ها از مزیت رقابتی می شود. 
خدمات مالی منطبق بر جدیدترین تحولات تکنولوژی، ارائه خدمات با هزینه کم، خدمات مبتنی بر اینترنت، رفع محدودیت های جغرافیایی، هدایت الگوی رفتار مصرف کننده به سمت تکنولوژی خاص، مقررات کمتر در زمینه خدمات مالی، ریسک نسبتاً کمتر خدمات و محصولات مالی از مزایای رقابتی فینتک است که عاید بانک می شود.
در مقاله حاضر، طی گفتگویی با معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده، حمید بنائیان، موضوع همکاری بانک و فینتک را بررسی می کنیم. پیش نیازهای تعامل بانک با فینتک، نحوه برخورد مدیران در مقابل ورود فینتک به سامانه بانکی و دسترسی به پایگاه مشتریان و نوع قرارداد همکاری از مهم ترین محورهای این گفتگو هستند.

 

* تسهیل گر همکاری بانک و فینتک با بوم ها
معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده در زمینه پیش نیاز همکاری بانک و فینتک اظهار داشت که با توجه به برخی محدودیت‌های امنیتی و همچنین الزامات کسب و کاری، بوم‌ها به عنوان عامل تسهیل‌گر این ارتباط نقش مؤثری در توسعه بستر خدمات مالی و پولی بر عهده دارند.
از الزامات کسب و کاری بانک ها می توان به ضرورت تمرکز بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بر مأموریت اصلی خود اشاره کرد که قطعاً یکی از ابزارهایی که می‌تواند تسهیل‌گر بین بانک‌ها و مؤسسات مالی با ابعاد کسب و کاری خودشان با فینتک‌های مبتنی بر نوآوری و نوپا باشد، بوم ها خواهند بود. 

 

* پذیرش همکاری بانک و فینتک از جانب مدیران بانکی
بنائیان معتقد است که موضوع همکاری بانک و فینتک در حال حاضر به درستی درک شده است. امروز دیگر این موضوع و توجه به پذیرش مفهوم بانکداری دیجیتال و بانکداری باز بعید است که مدیران بانکی با این مفهوم و موضوع غریبه باشند یا نگاه منفی به آن داشته باشند. 
به عبارتی یکی از مسیرهای دستیابی به موفقیت در حوزه بانکداری دیجیتال و بانکداری باز قطعا پذیرش و بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌های فینتک‌ها، بوم‌ها و سایر ارکان اکوسیستم نوآوری مثل شتاب‌دهنده‌ها می‌باشد. واقعیت این است که موج تحول و تغییرات فناوری و فضای کسب و کار همواره قوی‌تر از دیدگاه‌های سنتی است.

 

* نوع قرارداد همکاری بانک و فینتک
در خصوص مدل‌های قراردادی در زمینه همکاری بانک و فینتک، بنائیان اظهار داشت صرفنظر از نوع حقوقی قرارداد‌ها از منظر قوانین مدنی، آنچه اهمیت دارد توجه به ماهیت قراردادها و دقت در تعریف منافع ذی‌نفعان با هدف ایجاد همکاری و مشارکت پایدار است. به نحوی که در این مسیر بتوان به محصولات و خدمات پایدار و قابل پذیرش از سوی کاربران نهایی دست یافت و بستر ارتقا و بهبود مستمر آنها را فراهم نمود.

 

* میزان پیشروی همکاری بانک و فینتک
از نظر معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده، تا کنون در این خصوص اقدامات خوبی از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی، بررسی الگوهای موفق بین‌المللی و ترازیابی انجام شده و این اتفاق اخیر (پاندمی کرونا) هم مزید بر علت شده و بیش از گذشته ضرورت اصلاح کسب و کار‌ها در انطباق با فناوری اطلاعات و ارتباط و مبتنی بر آن را قابل لمس و درک کرده است.
قطعاً با توجه به مسیر طی شده و تحولات پیشرو در زمینه بانکداری و خدمات مالی، از جمله بانکداری دیجیتال و بانکداری باز به عنوان سناریو‌های پیش رو در آینده نزدیک شاهد بانک‌هایی بدون شعبه (بانک مجازی)، کاهش شبکه شعب فیزیکی بانک‌های فعلی و توسعه و فراهم‌سازی امکان استفاده از تمام خدمات بانکی و مالی بر بستر‌های فناوری اطلاعات خواهیم بود. دستیابی به این اهداف قطعاً نیازمند همراهی مستمر و نزدیک تمام ارکان اعم از شبکه بانکی و نهادهای ناظر از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی خواهد بود.

 

 

سخن پایانی
با توجه به مقاله حاضر مشخص شد که مدیران بانک تحوالات اخیر تکنولوژی و فناوری را درک کرده و ورود فینتک به سامانه بانک را پذیرفته اند. اما جهت تسهیل این تعامل و دسترسی فینتک به خدمات و محصولات بانک و پایگاه مشتریان، بوم ها نقش تسهیل گر در این رابطه دارند و تمامی نیازهای کسب و کاری طرفین را به صورت تعاملی و با تاکید بر اقتصاد اشتراکی و هم رقابتی مهیا می سازند. 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  −    =  45