پاسخ به انتقادات نرخ بالای فیوچر سکه/ بانک مرکزی توافق را اجرایی کند

یک مقام مسئول در بورس کالای ایران ضمن پاسخگویی به انتقاداتی که نسبت به بالا بودن نرخ فیوچر سکه در بورس کالا مطرح شده است، گفت: منتظر اقدامات عملی بانک مرکزی برای عرضه نقدی سکه در بورس کالا هستیم.

پدرام زادنو عزیزی در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که فروش نقدی سکه در بورس کالا چه زمانی آغاز خواهد شد و آیا مذاکراتی با بانک مرکزی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: طی جلسه ای در حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی ودارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل بورس کالا، پس از بحث و تبادل نظر در مورد آخرین وضعیت بازار معاملات نقدی و آتی سکه، تصویب شد که بانک مرکزی علاوه بر عرضه سکه طلا در معاملات آتی بورس کالای ایران، بخشی از معاملات نقدی سکه را نیز به این بورس منتقل کند.

سرپرست مدیریت قراردادهای مشتق کالایی بورس کالای ایران با بیان اینکه ما منتظر اقدامات عملی بانک مرکزی در این خصوص هستیم، افزود: بدون تردید این تصمیم موجب تنوع بخشی به ابزارهای معاملاتی بازار سکه طلا و تعمیق بازار و انسجام دهی هرچه بیشتر و کمک به ایجاد تعادل در معاملات این بازار خواهد شد.

پاسخ به انتقادات

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به انتقاداتی که توسط بانک مرکزی به بالا بودن نرخ فیوچر سکه در بورس کالا مطرح شده است، آیا بورس کالا نسبت به این موضوع پاسخی دارد و آیا نظارت هایی برای کنترل قیمت صورت می گیرد؟ عنوان کرد: در تعیین قیمت سکه عوامل متعددی تاثیرگذار است، از جمله این موارد می توان به قیمت طلا در بازارهای جهانی و نرخ برابری ارز اشاره کرد.

عزیزی ادامه داد: همچنین در معاملات قراردادهای آتی چون هر یک از طرفین متعهد به تحویل دادن و تحویل گرفتن دارایی پایه در سررسید قرارداد هستند، عوامل تاثیرگذار دیگری نیز دخیل خواهند شد که فاصله زمانی تا سررسید قرارداد، نرخ سود و از همه مهمتر انتظارات سرمایه گذاران می باشد.

عوامل موثر در تعیین قیمت آتی سکه

وی اضافه کرد: بنابراین بورس کالا تعیین قیمت انجام نداده و قیمت ها بر اساس تعامل عرضه و تقاضا در بازار کشف می شود، در همین راستا عملیات نظارت بر بازار نیز طبق قواعد و اصول مربوطه همواره صورت می پذیرد.

سرپرست مدیریت قراردادهای مشتق کالایی بورس کالای ایران در پاسخ به این مطلب که آیا قیمت سکه در بورس باید بالاتر باشد یا در بازار؟ گفت: قیمت سکه در بازار همان قیمت نقدی است، در حالیکه در بورس کالا معاملات آتی سکه طلا انجام می شود که به لحاظ علمی بسته به شرایط ممکن است قیمت آتی از قیمت نقدی بیشتر بوده و یا حتی کمتر نیز باشد.

به گفته عزیزی، همانطور که اشاره شد عوامل بسیاری در تعیین قیمت آتی سکه موثر است که با توجه به مبانی نظری مربوطه می توان رابطه بین قیمت نقدی و آتی را برآورد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −  68  =