ایران به دنبال انتقام‌گیری از هیچ کشوری نیست

سیاست وزارت نفت درقبال شرکت‌هایی که از ایران رفتند چیست؟

مدیران ارشدی از آلمان، فرانسه، آذربایجان، ترکمنستان، ایتالیا، هند، اسپانیا، اتریش و … این روزها و با کوتاه شدن سابه تحریم از سر صنعت نفت ایران، خود را در تهران آفتابی می‌کنند تا در دنیای جدید پسا توافق، خود را به عنوان شریک عصر جدید صنعت نفت ایران مطرح کنند؛ اتفاقی که انتخاب های زیادی را پیش روی مدیران وزارت نفت می گذارد تا درباره زمینه، نوع و حجم همکاری با هر یک از کشورها تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در میان کشورها و شرکت های مختلفی که این روزها روبروی مدیران صنعت نفت ایران می‌نشینند، هستند مدیرانی که شرکت هایشان در سال‌های گذشته و در دوران سخت تحریم ایران را تنها و پروژ هایی را نیمه‌کاره گذاشته و رفته‌اند تا اکنون این سئوال پیش بیاید که استراتژی وزارت نفت برای مواجهه با این شرکت‌ها و کشورها چگونه است و آیا صنعت نفت قصد انتقام‌گیری دارد یا نه؟
در این زمینه امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره صنعت نفت در دوران پسا توافق و اولویت‌های ایران در جذب شرکای جدید می‌گوید: ما با همه مهربان خواهیم بود و علیه هیچ کس انتقام‌گیری نمی‌خواهیم بکنیم. هر کس بهترین پیشنهاد را به ما بدهد ما او را انتخاب می‌کنیم.
این دیپلمات با سابقه در پاسخ به این سئوال که آیا میزان پایبندی این شرکت‌ها به تعداتشان موجب بازنگری ایران در تعامل با آن‌ها نمی‌شود؟ تصریح کرد: شرایط سیاسی آن‌ها را مجبور کرد که از ایران بریدند و رفتند. من به عنوان یک فردی با سابقه فعالیت در وزارت امور خارجه آن‌ها را خیلی سرزنش نمی کنم، هرچند که ممکن است نفتی‌ها آن ها را سرزنش کنند.
زمانی نیا با اشاره به دلیل ترک پروژه‌های ایران از سوی این شرکت ها تصریح کرد: آن‌ها حق انتخاب دیگری نداشتند جز اینکه شرایط موجود را ول کنند و بروند؛ چرا که آن‌ها فضای تجارت بین‌المللی را قبول کرده بودند و نمی‌شود در این زمینه سرزنششان کرد. ما باید اعتراضات خودمان را به آمریکا ادامه بدهیم که چرا نقش راهبری فضای تجارت جهانی را برای خودش قایل شده است، اما این شرکت‌ها و کشورها به هر دلیل این موضوع را پذیرفته بودند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: مساله این است که ما اکنون در موقعیتی هستیم که انتخاب می کنیم بر اساس اولویت های توسعه خود با کدام شریک کار کنیم. مفهوم اقتصاد مقاومتی که می گویند یعنی همین بومی سازی تجهیزات که آقای زنگنه هم اینقدر به روی آن تاکید می‌کند و آنقدر می‌گوید که خارجی‌ها هم تکرار می‌کنند که حاضریم تجهیزات را بومی کنیم. درایران تجهیزات ساخته شود و از این جا هم صادر شود. اقتصاد مقاومتی که می گویند حداقل در صنعت نفت و گاز معنایش این است که صنعت ما از نظر فناوری توانمند شود. صنعت نفت ما از نظر تکنولوژی چند ده سال از دنیا عقب است. ما مهندسان خوبی داریم ولی نیاز داریم که تکنولوژیمان به روز شود و اکنون کاری که وزارت نفت انجام می‌دهد این است که با کسی قرارداد نمی‌بندد تا زمانی که منافع نفت و کشور برای توسعه بلندمدت تامین نشود.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =