سرنوشت حذف سه صفر پول ملی تا آبان‌ماه

معاون پارلمانی بانک مرکزی خبر داد:

ایبنا – معاون پارلمانی بانک مرکزی گفت: گزارش کارشناسی حذف سه یا چهار صفر از واحد پول ملی تا آبان ماه سالجاری نهایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیکبه نقل از فارس

حیدر مستخدمین حسینی اظهارداشت: در بحث حذف سه یا چهار صفر دو رویکرد عمده مطرح است، اول اینکه سالها خود مردم آن را پذیرفته اند و واحد پولی «تومان» را به جای ریال مورد استفاده قرار می دهند .

وی افزود: حذف صفرها و تغییر واحد پولی سالها است که خود را در محاورات مالی مردم در کوچه و بازار، فیلمها و سریالها و حتی جلسات رسمی دولت و مجلس نشان داده و به لحاظ روانی مدتها است که توسط مردم پذیرفته شده است.

معاون پارلمانی بانک مرکزی اظهارداشت: با وجود این پذیرش عمومی ، آنچه مهم می نماید اجرای این کار از طریق مجاری قانونی پس از بحثهای کارشناسی است.

وی افزود: گزارش کارشناسی حذف سه صفر تا پیش از آبان نهایی خواهد شد و پس از اینکه ابعاد مختلف کار در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته و به تایید رسید، برای تصویب به دولت و مجلس ارائه خواهد شد.

مستخدمین حسینی در خصوص تغییر واحد پول ملی از تومان و ریال (غیرایرانی) به یک واحد پول فارسی – ایرانی گفت: قطعا در روند حذف سه صفر ، لازم است تا تغییر واحد پول ملی به یک واژه فارسی – ایرانی در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در جریان این تغییرات می توان از تجربیات سایر کشورها نیز بهره گرفت افزود: اجرای این طرح می تواند به کلیه عملیاتهای ثبت، نگهداری و تحلیل حسابها و آمار و ارقام تسهیل و تسریع بخشد.

معاون پارلمانی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر صفرهای اضافی شرایطی را پدید آورده که اغلب در جداول و نمودارها و … سعی به اختصار نویسی و نادیده گرفتن صفرها می شود.

وی با اشاره به اینکه این کار همچنین به صرفه جویی در کلام و نوشتار به خصوص در محاورات و معاملات سبب می شود گفت: بزرگترین مزیت حذف صفرها، واقعی شدن ارزش پول است.

مستخدمین حسینی با اشاره به ماده یک قانون پولی و بانکی کشور گفت: گرچه در این ماده، واحد پول ملی ایران ریال است ولی عملا شاهد جایگزینی تومان به جای ریال هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این رفتار باید با حذف سه یا چهار صفر اصلاح شود، به مباحث هزینه ای اجرای این کار اشاره کرد و افزود: هیچ کشوری در جریان اینگونه تغییرات ، به یکباره هزینه زیادی را به خود تحمیل نمی کند، لذا این هزینه ها به طور تدریجی لحاظ شده و به همان میزان اسکناس که از جریان گردش پولی کشور خارج می شود به همان میزان نیز اسکناس جدید با تغییرات یاد شده تولید خواهد شد.

وی افزود: در این مدت واحد پولی دو منظوره اعمال خواهد شد و جریان جایگزینی طی یک پروسه دو تا چندساله شکل خواهد گرفت.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه در واحد پول ملی کشورمان نوعی بیماری وجود دارد و با تشخیص این بیماری باید به درمان آن پرداخت گفت: بازبینی در وضعیت واحد پول ملی کشورمان دارای توجیه اقتصادی و اجتماعی بوده و باید به پشتوانه یک کار کارشناسی قوی، اقدام به اصلاح آن کرد.

وی تاکید کرد: هرگونه اصلاحی در این خصوص نیازمند نهایی شدن بحث کارشناسی آن در بانک مرکزی، تایید آن در دولت و تصویب آن در مجلس است.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  −    =  44