وزش نسیم بهاری همزمان با رویش پول هوشمند در کف تالار بورس

بورس تهران همسو با تقویت خبرهای توافق قریب الوقوع در مذاکرات هسته‌ای امروز نیز شاهد ورود آرام پول هوشمند و نقدینگی تازه با لیدری گروه خودرویی ها، بانک‌ها و حمل و نقل است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروز دوشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۷۲۳۲ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۳۴۵۵ واحدی عدد ۳۲۷ هزار و ۸۸۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما با ۵۰۴۷ واحد افزایش به رقم ۹۸۰ هزار و ۶۹۶ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۱۵۳۴۰ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۶ میلیارد و ۹۳۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۶۴ هزار و ۸۵۳ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۳۸ واحد افزایش به رقم ۱۷ هزار و ۵۱۳ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۹۸۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان معامله شده که از این رقم مبلغ ۱۶۳ هزار میلیارد تومان مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار معاملات اوراق مالی اسلامی بوده است.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۲۱۵۴ واحد، بانک ملت با ۸۰۲ واحد و ایران خودرو با ۷۵۴ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه با ۹۵۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۴۰۰ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با ۳۸۵ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

انتشار خبرهایی از توافق قریب الوقوع برجام در کنار سپری شدن روزهای پایانی سال باعث شده تا بورس تهران با پررنگ‌تر شدن حضور معامله گران حقیقی، شاهد ورود پول‌های هوشمند و نقدینگی تازه به فضای کلی معاملات با لیدری گروه خودرویی‌ها، بانک‌ها و گروه حمل و نقل باشد.

این در حالی است که قیمت سهام در کلیت معاملات بازار همسو با شیب ملایم شاخص‌ها در دامنه نوسان صعودی با افزایش روبرو است و حتی در برخی نمادها صف خرید پایدار نیز مشهود است.

با این همه با توجه به تحرکات بانک مرکزی به خصوص در بازار اوراق بدهی فرابورس و در عین حال حضور به نسبت خنثی حقوقی‌ها در معاملات، رفتار معامله گران نشان می‌دهد که در این دور از توافقات هسته‌ای تا مشخص شدن نتایج توافق و جزئیات بنا دارد چندان به آینده قیمت بالایی بدهد و بی گدار به آب نمی‌زند. هرچند که روزهای پایانی بورس به نفع سهم‌های ریالی تمام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

68  −    =  62