وضعیت وخیم اقتصاد جهان مشابه با بحران ۲۰۰۸

هشدارهای جدی نهادهای پزشکی در مورد خطرات فزاینده ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث افت سنگین بازار سهام شده است. این بحران باعث شده بانک فدرال نیویورک به فعالان بازار، وعده‌ تزریق پول بدهد؛ چیزی که تنها در بحران سال ۲۰۰۸ شاهدش بودیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، همزمان با سقوط آزاد بیت کوین ، همه دارایی‌ها افت کردند. سقوط شاخص سهام S&P500 لحظه‌ای متوقف نمی‌شود و امروز هم ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. فشار فروش در بازار سهام به قدری سنگین بود که حتی قیمت انس طلا نیز با افت ۱ درصدی به ۱,۶۴۴ دلار رسید. این در حالیست که طلا در بین سرمایه‌گذاران به عنوان یک پناهگاه قابل اعتماد در بحران‌های اقتصادی شناخته می‌شود.

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان سعی می‌کنند با ارائه شرایط حمایتی و محرک‌های مالی، تاثیرات اقتصادی این بیماری را کاهش دهند. شیوع ویروس و تلاش‌ها برای مهار آن باعث اختلال گسترده در تجارت جهانی و لغو سفرهای کاری شده است. زنجیره‌های تامین کارخانجات با مشکل اساسی مواجه شده و به اعتماد مصرف‌کنندگان خدشه وارد شده است.

بانک فدرال نیویورک، که بزرگ‌ترین بانک در میان ۱۲ بانک فدرال رزرو است، در بیانیه روز چهارشنبه خود اعلام کرد قصد دارد برای دومین بار در این هفته برنامه تامین وام ۲۴ ساعته برای فروشندگان اوراق قرضه در وال استریت را اجرا کند.

قرار است وام‌های کوتاه‌مدت، که برای جبران کمبود نقدینگی به بازار تزریق می‌شوند، از ۱۵۰ میلیارد دلار تعیین شده در روز دوشنبه، به ۱۷۵ میلیارد دلار افزایش یابد. قبل از این، سقف این وام‌ها که اصطلاحا «رپو» (repo) نامیده می‌شوند، ۱۰۰ میلیارد دلار بود.

طی یک اقدام عجیب، که پیش از اتفاقات اخیر محال به نظر می‌رسید، بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ بهره اصلی خود را کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی اروپا (ECB)، که ریاست آن بر عهده کریستین لاگارد (Christine Lagarde) است، تسهیلات کمی را به ۴۰ میلیون یورو برساند، در حال حاضر این رقم ۲۰ میلیون یورو است.

مایک آلفرد (Mike Alfred)، مدیرعامل و بنیان‌گذار «Digital Assets Data»، که یک شرکت در حوزه داده‌های ارز دیجیتال است، گفت:

    آنچه که واقعاً در سطح جهانی مشاهده می‌کنید، نوسان دیدگاه‌ها بین پرریسک بودن و نبودن اوضاع است. با افشای اطلاعات جدید مشخص می‌شود که ویروس چقدر خطرناک است و پاسخ بازار به این ویروس چقدر بد خواهد بود. در ماه‌های آینده، روزهای بد بسیاری را مانند آنچه که در چند روز اخیر اتفاق افتاد، شاهد خواهیم بود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در یک اعلامیه رسمی، کرونا را یک بیماری همه‌گیر جهانی معرفی کرده است. همزمان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در یک کنفرانس خبری در برلین گفت که ممکن است ۶۰ الی ۷۰ درصد جمعیت ۸۲ میلیونی آلمان به این ویروس مبتلا شوند.

آنتونی فاوچی (Anthony Fauci)، مدیر انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، در جلسه کنگره در واشنگتن گفت ویروس کرونا حداقل ۱۰ برابر از آنفولانزای فصلی کشنده‌تر است، حتی اگر نرخ مرگ و میر از ۳.۴ درصد که توسط سازمان جهانی بهداشت تخمین زده شده است، پایین‌تر باشد.

بانک مرکزی انگلیس نیز همزمان با اقدامات دولت آمریکا، با تزریق بسته حمایت مالی جدید به ارزش ۳۰ میلیارد پوند و اقدام اضطراری برای کاهش نرخ بهره، به کمک اقتصاد این کشور آمده است.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که فدرال رزرو به ریاست جروم پاول (Jerome Powell)، ممکن است در اوایل هفته آینده اقدامات محرک مالی مشابه آنچه که در بحران مالی ۲۰۰۸ اتخاذ شده بود، دوباره اعمال کند. در سال ۲۰۰۸ و در طی چند ماه، از آگوست تا دسامبر (مرداد تا آذر) ترازنامه فدرال رزرو دو برابر شد و به بیش از ۲ تریلیون دلار رسید. این رقم در حال حاضر ۴ تریلیون دلار است.

 

 

منبع: coindesk

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄    =  6