مسئله حفاظت از محیط زیست هنوز حل نشده است

تلنگری برای تک تک افراد ساکن کره زمین؛

زندگی انسان امروزه بیش از هر زمان دیگری وابسته به حفاظت از محیط زیست است زیرا اکنون که نتایج فعالیت های مخرب بشر مشخص شده است، تقریباً بیش از 30 درصد محیط زیست جهان تحت الشعاع قرار گرفته است. شاید این گفته حقیقت تلخی برای بشریت باشد ولی اگر با عوامل خسارت زا در محیط زیست مقابله نکنیم، ممکن است این کره سبز را به سمت نابودی بکشانیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این مقاله تلاش شده است تا در روز زمین، عوامل خسارت زا به زمین و محیط زیست بیان شده و در نهایت راهکار جهانی برای حفاظت از محیط زیست عنوان شود تا تلنگری برای تک تک افراد ساکن کره زمین باشد.

آیا تاکنون حفاظت از محیط زیست جهانی بوده است؟

اکنون نیم قرن از تاریخ نامگذاری امروز، دوم اردیبهشت، به عنوان روز زمین می گذرد و هنوز اثری از اقدامات جدی بشر در کنترل گرمایش جهانی و حفاظت محیط زیست صورت نگرفته است. اگر چه در جای جای جهان به صورت منطقه ای اقداماتی اساسی انجام گرفته است که منجر به احیای برخی مناطق آلوده، بویژه رودخانه ها در ونیز، لندن و برخی از شهرهای اروپایی شده است، اما هنوز هم انتشار گازهای گلخانه ای در اتمسفر منجر به تخریب هرچه سریعتر محیط زیست بواسطه افزایش دمای اتمسفر شده است.

افزایش جمعیت بشر، عمر محیط زیست را محدود می‌کند

اکنون که روز زمین است، جمعیت بشر به مرز 8 میلیارد نفر در حال نزدیک شدن است (7 میلیارد و 800 میلیون نفر)، بیش از دو برابر جمعیت در سال 1970 (3 میلیارد و 650 میلیون نفر) که در آن سال روز زمین در تقویم نامگذاری شد. با این سرعت افزایش جمعیت و استفاده از منابع طبیعی نسل کنونی، پایان عمر کره زمین را خواهد دید.

منبع غذایی گیاهی، بزرگترین مانع حفاظت از محیط زیست است

استفاده شدید از منابع غذایی طبیعی، به ویژه منابع دریایی منجر شده است تا تنها 27 سال تا پایان تمام منابع غذایی دریایی فرصت داشته باشیم. جالب آنکه جمعیت 8/7 میلیارد نفری انسان تنها 01/0 درصد از کل موجودات زنده در سطح کره زمین را تشکیل می دهد و این جمعیت به تنهایی از ابتدای آغاز تمدن منجر به نابودی 83 درصد از پستانداران در سطح کره زمین شده است. گیاهان نیز در این بین 83% از کل بیوماس زنده جهان را تشکیل می دهند و انسان در طول تمدن خود توانسته است نیمی از پوشش گیاهی و جنگل های روی کره زمین را نابود کند.

تنها 5 درصد از کل بیوماس جهان مربوط به موجوداتی غیر از گیاهان و باکتری ها هستند که نشان دهنده حجم خسارت بشر به اکوسیستم های گیاهی است. در صورت پیشرفت با روند کنونی سایت بین المللی The world counts پیش بینی کرده است که تنها 30 سال تا پایان عمر کره زمین فاصله داریم، یعنی 3 سال پس از پایان عمر دریاها و اقیانوس ها.

استفاده بی حد و حدود از منابع آبی توسط بشر باعث شده است تا بسیاری از سفره های زیرزمینی تخلیه شده و نشست کند و در نتیجه سفره ها ظرفیتی برای احیا ندارند. در برخی از نقاط جهان نشست سطح زمین به حدی است که ارتفاع سطح زمین بیش از 10 متر کاهش یافته است.

خسارت به محیط زیست توسط دام‌های اهلی بیشتر شده است

با گسترش جمعیت بشر، امروزه گونه انسان فراوان ترین گونه پستاندار در سطح خشکی است. نیاز قابل توجه غذایی انسان منجر شده است تا 60 درصد از پستانداران خشکی را دام های اهلی تشکیل دهد و پستانداران وحشی تنها 4 درصد از پستانداران خشکی را تشکیل می دهند.


علاوه بر این، پرندگان و ماکیان به عنوان یکی از ارکان مهم زنجیره غذایی بشر، 70 درصد از جمعیت پرندگان کره زمین را به خود اختصاص داده اند و تنها 30 درصد از پرندگان موجود در سطح کره زمین وحشی هستند.

این امر منجر شده است تا تولید محصولات دام و طیور حجم قابل توجهی از گاز متان را به اتمسفر وارد کند که تأثیری 28 برابر بیشتر از دی اکسید کربن در گرمایش جهانی دارد.

انقراض حشرات یکی از پیامدهای ضعف محیط زیست طبیعی است

فعالیت های بدون مرز بشریت منجر شده است تا بسیاری از اکوسیستم های خشکی و آبی به شدت خسارت ببینند. افزایش دمای اتمسفر و غلظت دی اکسید کربن منجر شده است تا آب اقیانوس ها به سمت اسیدی شدن حرکت کرده و تا کنون بیش از 27 درصد از صخره های مرجانی بواسطه تغییر pH آب اقیانوس از بین رفته اند.

بر اساس آمار جهانی، تنها از ابتدای سال 2020 تا امروز، 27 میلیاد تن منابع زمینی استخراج شده است و نزدیک به 4 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها ریخته شده است. با گذشت بیش از 3 ماه از ابتدای سال نزدیک به 125 میلیون تن مواد سمی توسط بشر در محیط زیست رها شده است و این مواد منجر به تخریب شدید محیط زیست در تمامی اکوسیستم ها شده اند. در نتیجه این اقدامات، ما شاهد قطعه قطعه شدن زیستگاه های حیات وحش و انقراض دسته جمعی خواهیم بود که نمونه هایی از این انقراض در حشرات به طور واضح مشاهده شده است.

رویکرد جهانی برای حفاظت از محیط زیست چیست؟

همانطور که بشر در این مدت قدرت تخریب زمین، کشف مناطق جدید و صنعتی سازی در مقیاس جهانی را داشته است، هنوز هم می تواند با ظرفیتی که این کره خاکی دارد، روند نابودی را معکوس کند. گرچه این مسئولیتی بسیار سنگین است و ساختار اقتصادی و بویژه انرژی و مصرف را تحت الشعاع قرار می دهد، اما امری اجتناب ناپذیر است.

حتی با کوچکترین کارها می توان نقش بزرگی در نجات این سیاره و حفاظت از محیط زیست ایفا کرد. ما با کاهش مصرف سوخت های فسیلی، استفاده از منابع تجدید پذیر، افزایش امکان بازیافت و صرفه جویی در مواد مصرفی، بویژه شوینده ها می توانیم نقش مهمی در مبارزه با این روند ایفا کنیم.

بزرگترین نقش تک تک افراد جامعه افزایش آگاهی از آسیب های وارده در نتیجه استفاده از سوخت های فسیلی و مواد شیمیایی است. امروزه که فضانوردان ما در پایگاه بین المللی فضایی 100 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تأمین می کنند، امروز که شرکت های بزرگی چون اپل و گوگل از 60 تا 100 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی و بادی تأمین می کنند، ما نیز می توانیم با تکیه بر انرژی های پاک از روند زوال کره زمین جلوگیری کنیم تا این کره زیبا به مریخ دوم تبدیل نشود.

جمع‌بندی حفاظت از محیط زیست

با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که حفاظت از محیط زیست نه تنها یک اقدام ضروری برای جلوگیری از گرمایش زمین می‌باشد، بلکه برای حفظ عمر کره زمین و تداوم زندگی انسان‌ها نیز حیاتی است. زیرا بر اساس مطالعات صورت گرفته، افزایش رو به رشد جمعیت، نابودی سطح پوشش گیاهی توسط انسان‌ها، آلوده شدن محیط زیست با افزایش دام‌های اهلی و پروسه نگه‌داری از آنها، استخراج منابع آبی زیرزمینی و امثال آنها بزرگترین عواملی هستند که به محیط زیست خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

 

ترجمه و تحقیق: احسان خدیو

منبع: www.theguardian.com

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  56  =  58