حذف کد ۲۴ تخصیص ارز از سیستم سنا تا اطلاع ثانوی

مدیرعامل صرافی ملی با تاکید بر اینکه پرداخت ارز به نیازهای 23 ‌گانه ارزی همچنان برقرار است، درخصوص علت حذف کد 24 تخصیص ارز گفت: کد ۲۴ بیشتر مورد استفاده کسانی قرار می‌گرفت که نیازهای واقعی نداشتند و صرفاً با مقاصد سفته بازانه و دلالی خریداری می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جمال امین با اشاره به حذف فروش اسکناس از محل سایر (کد ۲۴) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا، اظهار داشت: کد ۲۴ بیشتر مورد استفاده کسانی قرار می‌گرفت که نیازهای واقعی نداشتند و صرفاً با مقاصد سفته بازانه و دلالی خریداری می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار باثبات است و از التهابات گذشته کاسته شده است، افزود: کسانی که نیازهای واقعی برای تأمین نیازهای 23 گانه خدماتی (اعم از دارویی، ‌مسافرتی و …) دارند با ارائه مدارک مثبته می‌توانند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.

مدیرعامل صرافی ملی با بیان اینکه تصمیم روز گذشته بانک مرکزی، امکان سفته‌بازی را کاهش داده است، تصریح کرد: این تصمیم به موقع اتخاذ شد و جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی مانند استفاده از کارت‌های ملی اجاره ای افراد مختلف را گرفت و موجب شد نیازهای غیرواقعی از بازار خارج شود.

وی با بیان اینکه مبادلات به روال عادی در جریان است، تأکید کرد: در حال حاضر تمام تقاضای واقعی چه در بازار نیما به صورت حواله و چه در بازار اسکناس پوشش داده می‌شود و مشکلی در زمینه تأمین تقاضای بازار وجود ندارد و ارز به اندازه کافی در بازار وجود دارد.

امین با اشاره به نوسانات روزهای گذشته نرخ ارز گفت:‌ بخشی از نوسانات انتظاری بود و تحت تأثیر عملیات و فعالیت‌های کانال‌های تلگرامی غیرمجاز بوده است. ضروری است تأکید کنم که صرافی بانک ملی در تلگرام کانالی ندارد و هم‌وطنان مراقب سوء استفاده های احتمالی باشند و اخبار و سایر موارد را از طریق وب‌سایت صرافی ملی دنبال کنند.

وی افزود: روش سفته‌بازان اصلی طی روزهای اخیر در بازار ارز اینگونه بود که با اجاره کارت‌های ملی افراد در قبال پرداخت مبلغ ناچیزی به آنها، با جمع آوری کارت‌های ملی نسبت به خرید ارز اقدام می کردند و این گونه به التهاب بازار ارز دامن زده و تقاضای سفته بازی و کاذب در بازار ایجاد می‌کردند.

مدیرعامل صرافی ملی ادامه داد: از آنجا که اطلاعات خرید ارز اشخاص در سامانه‌های مربوطه در صرافی‌ها ثبت و به دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان امور مالیاتی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود، خریداران ارز و کسانی که کارت ملی خود را اجاره می‌دهند باید این موارد را مدنظر داشته باشند تا سوء‌استفاده‌ای از آنها نشود و متعاقب آن پیگرد قانونی متوجه‌شان نباشد.

وی تصریح کرد: باتوجه به تأکید بانک مرکزی برای تأمین ارز نیازهای واقعی مشتریان، صرافی‌ها نسبت به تأمین ارز مورد نیاز مسافران، بیماران، دانشجویان و سایر مصارف 23 گانه خدماتی اقدام می‌کنند و تنها فروش ارز با کارت ملی را متوقف کرده‌اند.

امین در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از تقاضاها در روزهای اخیر، غیرواقعی و کاذب بود حذف 2200 دلار ارز با کارت ملی موجب از بین رفتن صف‌ها در مقابل صرافی‌ها شده و روال عادی تامین نیازهای واقعی ادامه دارد.

 

 

فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  4