راهکارهای نوین بانکداری بانک ملت و دانشگاه ها

پرداخت بانکی با گزینه های تلفن همراه

زمانی که صحبت از راهکارهای نوین بانکداری می شود، افراد گمان می کنند الکترونیکی شدن سرویس های بانکی و ساده تر کردن دسترسی افراد به برخی خدمات بانکی می تواند راهکار نوینی برای مشتریان باشد، در حالی که علاوه بر سرویس های الکترونیکی، بایستی بستری را فراهم کرد که مشتریان بتوانند خدمات بانکی و پرداخت خود را در بستر ابزارهای تلفن همراه نیز انجام دهند. بانک ملت با بررسی خلاءهای جامعه توانسته است حجم بالایی از منابع را در سیستم بانکی فراهم ساخته و بانکداری دیجیتال را وارد تلفن همراه و همچنین ابزارهای اینترنتی کاربران کند. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که خدمات بانک ملت در شرایط کرونا مورد بررسی قرار گرفته و مزایای رقابتی آن مشخص شود.

 

هم اندیشی مدیران ارشد بانک ملت و دانشگاه تهران
تحقیقات ثابت کرده است ارتباط بیشتر بانک ها و موسسات مالی با بخش دانشگاهی و مراکز علم و فناوری و حمایت از ایده های تجاری سازی آنها در بخش بانکداری هوشمند، باعث ایجاد مزیت رقابتی در این بنگاه های اقتصادی می شود. هر اندازه این ارتباط تقویت گردد، شاهد ظهور ایده های کاربردی و نوین مبتنی بر دانش اقتصاد دانشگاهیان در بانک ها خواهیم بود.

برای مشاهده جزیئات هم اندیشی مدیرعامل بانک ملت و رئیس دانشگاه تهران کلیک کنید.

از طرف دیگر، شیوع ویروس کووید-19 و محدودیت های آن سبب شد بسیاری از کسب و کارها به صورت کار از خانه مدیریت شوند. همچنین افراد تمایل داشتند تمامی خدمات بانک و پرداخت خود را به صورت آنلاین و از طریق تلفن همراه انجام دهند تا از ابتلا به ویروس در مراکز شلوغ در امان بمانند. 
چنین خلاء هایی در جامعه کنونی نیازمند جایگزینی بانکداری نوین و کنار رفتن بانکداری سنتی می باشد. زیرا در بانکداری نوین، بانک ها و موسسات مالی تلاش می کنند جدیدترین راهکارهای پرداخت الکترونیکی در بستر اینترنت و تلفن همراه به مشتریان عرضه شود. در حالی که در بانکداری سنتی فقط برخی از سرویس های بانکی به صورت اینترنتی انجام می گیرد. 
بنابراین دانش و علوم جدیدی که در مراکز دانشگاهی حاضر است، می توانند بانک ها و موسسات مالی را در زمینه سیاست گذاری و برنامه ریزی ایده های نوین برای تحقق دریافت فایل (دسترسی مشتری به خدمات بانکی در هر زمان و هر مکان) کمک کننده باشند. 

 

راهبردهای بانک ملت در راستای بانکداری دیجیتال
مهم ترین راهبردهای بانک ملت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص های عملکرد است. 
برای دستیابی به این راهبرد ها، اهدافی همچون رشد و بهره‌ وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌ بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش ‌های استراتژی محور، فناوری نوین بانکی و همسو سازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌ است.

 

 سامانه های مبتنی بر اینترنت بانک ملت
سامانه های مبتنی بر وب بانک ملت شرایطی را برای مشتریان فراهم می سازد تا در محیطی امن کارهای بانکی خود را بدون صرف زمان و هزینه مالی به راحتی انجام دهند. برای این کار کافی ست به یکی از شعبه های بانک ملت مراجعه کرده و با تکمیل فرم مربوطه، رمز اینترنتی حساب بانکی خود را دریافت می کنید.
زمانی که وارد حساب کاربری خود در فضای اینترنت شدید، می توانید خلاصه حساب خود مانند مانده حساب، مانده حساب قابل برداشت، تاریخ آخرین گردش حساب، شعبه افتتاح کننده حساب و نوع حساب بانکی خود را مشاهده نمایید. همچنین این امکان برای کاربران فراهم شده است تا گردش حساب خود را به تفکیک فعالیت ها و ریز فعالیت ها و صورتحساب خود بر اساس دوره های مشخص را بررسی کنند.
یکی از اصلی ترین دلیل حضور افراد در بانک افتتاح یا بستن حساب می باشد که بانک ملت این شرایط را در فضای اینترنتی برای مشتریان مهیا کرده است. به طوری که با ورود به حساب بانکی اینترنتی خود می توانید نسبت به افتتاح حساب (قرض الحسنه، مدت دار، سپرده)، دریافت گزارش واریز سود، تولید شبا برای حساب های متمرکز، گزارش حساب بسته شده، بازپرداخت اقساط و امثال آنها اقدام نمایید.
خدمات انتقال وجه یا حواله نیز در این فضا برای کاربران مهیا شده است، به گونه ای است که کاربران می توانند به صورت اینترنتی وجوه مورد نظر خود را به صورت انفرادی و همچنین گروهی حواله کرده و در مورد جزئیات حواله های خود اطلاعات لازم را به دست آورند. 
مدیریت قبض و خرید شارژ، خدمات چک (مانند استعلام چک، بررسی وضعیت چک ها، گزارشات چک های پاس شده یا برگشتی و ابطال چک)، مدیریت امضای الکترونیک، مدیریت کارت سوخت و مدیریت کارت های بانک ملت از سایر خدمات بانکداری الکترونیک می باشد. 

 

سامانه های مبتنی بر تلفن همراه بانک ملت
سامانه های مبتنی بر تلفن همراه بانک ملت همانند بانکداری اینترنتی با مراجعه به شعبه بانک ملت فعال می گردد. نکته بسیار مهم این است که با وارد کردن اعداد مشخص در تلفن همراه می توان به راحتی وارد حوزه های مشخصی از خدمات بانکی شد. این موضوع می تواند اتفاق بزرگی در حوزه صنعت بانکی باشد زیرا کاربران می توانند با وارد کردن اعداد تلفن همراه خود، خدمات بانک و پرداخت خود را به راحتی انجام دهند. 
عدد یک برای اطلاع از گردش حساب و اطلاعات حساب ها مانند نرخ سود سپرده، عدد 2 برای اطلاع از خدمات چک (درخواست صدور چک، استعلام وضعیت چک، تامین موجودی چک برگشتی و یا ابطال آن)، عدد 3 برای اطلاع از خدمات تسهیلات (مانده بدهی، ارسال صورتحساب بدهی، دریافت کارت مجازی، ایجاد بازپرداخت منظم تسهیلات و لغو آن)، عدد 4 جهت تغییر رمز، عدد 5 جهت مدیریت قبوض و شارژ، عدد 6 جهت حواله بین حساب های خود یا به سایر حساب های بانک ملت، عدد 7 به منظور استفاده از خدمات کارت و بانکداری الکترونیک (اطلاع از موجودی کارت، غیرفعال کردن کارت، اطلاع از گردش حساب و غیره)، عدد 8 تنظیمات یکبار رمز، عدد 9 برای خدمات اوراق مشارکت و گواهی سپرده و عدد صفر جهت خروج از سامانه تلفن بانک ملت طراحی شده است. 

 

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که بانک ملت با گسترش خدمات پرداخت الکترونیکی به فضای اینترنتی و همچنین به بستر تلفن همراه توانسته است میانبر بسیار سریع و راحتی برای مشتریان خود فراهم سازد. به طوری که کاربران با ورود به فضای بانکداری اینترنتی بانک ملت می توانند شعبه کوچک بانکی در خانه خود داشته و از تمامی امکانات آن حتی افتتاح حساب بدون مراجعه حضوری به بانک بهره مند شوند. همچنین بستر موبایلی امکاناتی برای مشتریان فراهم ساخته که با فشار دادن اعداد تلفن همراه می توان تمامی خدمات بانکی را در عرض چند ثانیه سفارش داده و کارهای بانکی خود را براحتی انجام دهند. 

 

سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  5  =