تاثیر جریان نقدینگی بر روند اصلاح شاخص بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه در بلندمدت بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار می دهد، گفت: در ۶ ماه نخست سال، جریان نقدینگی باعث انحراف بسیاری از سهام از روند معقول خود شد و بعد از آن در یک روند اصلاحی بزرگ،رشد اضافه‌ای که به دست آورده بودند را از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معاملات بازار سهام در دومین هفته دی ماه برخلاف پیش‌بینی اکثر کارشناسان که گمان می‌کردند تا حدودی روند معاملات بورس رو به بهبود رود و شاهد کاهش نوسان در این بازار باشیم اما شاخص بورس به روند اصلاحی خود ادامه داد و این امر بیش از گذشته سهامداران را نگران از وضعیت فعلی بازار و مردد برای تداوم سرمایه‌گذاری کرد.

شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته از کانال یک میلیون و ۴٠٠ هزار واحد عقب‌نشینی کرد و به کانال یک میلیون و ٣٩٨ هزار واحد رسید. به گفته کارشناسان اکنون شاخص بورس در محدوده مقاومت مهمی قرار گرفته است و روند معاملات امروز (شنبه) بازار می‌تواند تعیین‌کننده مسیر اصلی بازار برای روزهای آینده باشد.

موضوعی که در معاملات اخیر بازار به وضوح مشخص است اقبال بازار به سمت سهام شرکت‌های کوچک و وجود رکود در سهام شرکت‌های بزرگ و بنیادی است که به نظر اکثر کارشناسان این موضوع موقتی است و اکنون سهام شرکت‌های کوچک در حال جبران عقب‌ماندگی‌های خود و نزدیک شدن آنها به سهام شرکت‌های بزرگ از لحاظ بازدهی هستند.

به اعتقاد فعالان حاضر در بازار به دلیل انتشار گزارش مثبت آذرماه و وضعیت مطلوب شرکت‌ها در گزارش ٩ ماهه آنها، اکنون وجود چنین روندی در بازار کمی عجیب به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه در شرایط فعلی هیچ خطری روند معاملات بازار را تهدید نمی‌کند؛ بنابراین در پیش گرفتن روند اصلاحی شاخص بورس در بازار چندان منطقی نیست.

اصلاح سهام شاخص ساز بعد از رشدی پرشتاب

در این زمینه «امیرعلی امیرباقری» امروز  با اشاره به نوسان موجود در روند اخیر معاملات بورس افزود: بازار هفته گذشته به دلیل برخورد با سطوح مقاومتی اقدام به اصلاح کرد که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ممکن است این روند برای مدتی کوتاه در بازار ادامه‌دار باشد.

وی اظهار داشت: در دو هفته گذشته شاهد بودیم که با توجه به پیروی سهام بزرگ و بنیادی بازار از تحلیل تکنیکالی و چشم‌انداز تورم اقتصادی، احتمال وجود رکود در کشور در میان‌مدت،  تورم و از طرف دیگر به دلیل ایجاد انضباط اقتصاد نسبی که در دولت به وجود آمده حرکت پرشتابی را تجربه نکردند و نقدینگی‌های جدید وارد شده به بازار به دلیل عدم رشد سهام بنیادی وارد سهام کوچک شدند.

امیرباقری گفت: سهام بزرگ بازار بعد از رشد غافلگیرکننده‌ای که تجربه کردند وارد مدار اصلاحی شدیدی شدند و بعد از این اصلاح به قیمت‌هایی رسیدند که با شرایط حاضر در اقتصاد کشور دارای همخوانی هستند، به همین دلیل در وضعیت فعلی نمی‌توان در انتظار روند پرشتابی از سهام شرکت‌های بزرگ در بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود کلیت بازار با توجه به ثبات موجود در نرخ دلار و عدم روند قوی در این بازار رشد چندان پرشتابی را تجربه نکند و گاهی پول‌ها برای سرمایه‌گذاری وارد سهام کوچک بازار شوند.

 وی گفت: همیشه یکی از مشکلات تهدیدکننده معاملات بورس این بوده است که هر گاه بازار با نوسان و حرکت فرسایشی مواجه می‌شود سهام شرکت‌های کوچک به سرعت از ارزش ذاتی خود فاصله می‌گیرند و وارد فضای سفته‌بازانه می‌شوند.

امیرباقری افزود: سهام شرکت‌های کوچک همیشه به دلیل اینکه دارای سهامداران کمتری هستند و  به راحتی امکان هماهنگی بین سهامداران وجود دارد به عنوان محلی برای نوسان‌گیرها تبدیل شده و افراد تازه‌وارد را با ورود نقدینگی‌های خود به این سهام دستخوش زیان کرده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این موضوع از جمله مقوله‌هایی است که سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه باید چاره‌ای برای آن بیندیشند تا شاهد این قبیل رفتارها در بازار سرمایه نباشیم.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

وی روند معاملات بورس در بازار هفته جاری را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: به نظر می‌رسد در بازار هفته آینده روند فرسایشی و نوسانی ادامه‌دار باشد و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که حرکت پرشتابی را در معاملات بازار شاهد نخواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به مرور زمان راه سهام براساس پارامترهای بنیادی شرکت‌ها از یکدیگر جدا می‌شود و اقبال بازار بیشتر به سمت سهام شرکت‌های بزرگ که از چشم ‌انداز خوبی در اقتصاد کشور برخوردارند، خواهد رفت.

وی به روند معاملات در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: در بازار جهانی همچنان کامودیتی‌ها در حال تبعیت از روند معقولی هستند و انتظار روند فرسایشی در شاخص دلار وجود ندارد، همین امر می‌تواند کمک‌کننده به رشد مضاعف کامودیتی‌ها در بازار باشد.

ایجاد انحراف در معاملات بورس 

امیرباقری خاطرنشان کرد: در ۶ ماه نخست سال، جریان نقدینگی باعث انحراف بسیاری از سهام از روند معقول خود شد و بعد از آن در یک روند اصلاحی بزرگ، رشد اضافه‌ای که به دست آورده بودند را از دست دادند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می‌رسد از این به بعد حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار با نگاه تحلیل‌گرایانه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند، افزود: در روندهای صعودی ۶ ماه نخست سال شاهد بودیم که حقوقی‌های بازار رفتار منفعلانه‌ای را از خود در معاملات نشان دادند، در حالی که این رفتار، روش مناسبی برای مدیران سرمایه‌گذاری نبوده است.

امیرباقری اظهار داشت: مدیران همیشه باید وزنه عقلانیت را به بازار بازگردانند و نباید تحت تاثیر جریان نقدینگی حقیقی‌ها در بازار قرار بگیرند و باعث ایجاد نوسان در معاملات بازار شوند.

بورس، محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری

وی معتقد است، انتظار داریم در میان مدت و بلندمدت بازار سرمایه به روند معقول خود بازگردد و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری سهامداران باشد.

امیرباقری افزود: یک بررسی تاریخی از کلیت بازار سرمایه نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۵ ساله و ١٠ ساله این بازار بازدهی بهتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است و افراد حرفه‌ای در قیمت‌های پایین اقدام به خرید در این بازار می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با اتلاف منابع نباید بازار را مثبت نگه داشت بلکه بهتر است بازار به صورت خودجوش روند اصلی خود را پیدا کند، گفت: هر چقدر که منابع بیشتری صرف نگهداری قیمت‌ها در سطوحی مشخص شود در نهایت روند بازار حالت با ثباتی را به خود می‌گیرد  و باعث از بین رفتن منابع در بازار خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به چنین اتفاقی دیگر شاهد اتفاقی مثبت در بازار نخواهیم بود و بعد از مدتی، حقوقی‌ها به دلیل آنکه هیچ روندی در بازار شکل نمی‌گیرد در قیمت‌های منفی اقدام به فروش سهام می‌کنند و فشار مضاعفی را به بازار اعمال خواهند کرد.

هماهنگی بورس با واقعیت های اقتصادی

امیرباقری با بیان اینکه بازار به صورت هوشمند خود را با واقعیت‌های اقتصاد هماهنگ می‌کند، گفت: سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که بازار سرمایه همیشه با روند صعودی و نزولی قوی همراه نیست، بلکه وجود این روندها در بازار موقتی است و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌توانند از این فرصت معقول برای سرمایه‌گذاری در این بازار استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که دانش کافی برای ورود نقدینگی‌های خود به این بازار ندارند باید از ابزارهای جایگزین برای سرمایه‌گذاری در این بازار استفاده کنند.

 

منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  −  82  =