افزایش ظرفیت تولید برق کشور در ۸ سال گذشته

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در هشت سال گذشته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، افزون بر ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات یعنی حدود ۲۰‌هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی برق کشور اضافه شده است.

به گزارش بانکداری الکترونیک، «محمدباقر نوبخت» در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات دولت در زمینه تولید برق پرداخت و اظهار داشت: واقعیت این است که اکنون مردم با مشکل کمبود برق مواجه هستند و با این وضعیت عده‌ای اظهار نظرهای نادرستی درباره عملکرد دولت در حوزه برق مطرح می‌کنند.

وی بیان‌داشت: این اظهارنظرها که در رسانه ملی نیز منعکس شد حاکی از این بود که در سال‌های گذشته هیچ‌گونه اقدامی برای افزایش ظرفیت برق در این کشور انجام نشده و وضعیت کنونی ناشی از عدم ظرفیت‌سازی‌هایی است که باید انجام می‌شد.

نوبخت با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه دستگاهی نظارتی است که همه آمارهای کشور را در اختیار دارد، ادامه‌داد: بر اساس داده‌های موجود گزارشی از ظرفیت‌سازی نیروگاهی در برنامه ششم، همچنین مقدار ظرفیت انرژی الکتریکی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش یافته و همچنین تعدادی از نیروگاه‌هایی که در این مدت افتتاح شده و یا در حال افتتاح است را اعلام خواهم کرد و بدیهی است که می‌توانید این موضوع را راستی آزمایی کنید.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه‌کرد: در برنامه ششم توسعه ۲۴ هزار و ۳۳۷ مگاوات ظرفیت سازی شروع شد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات، یعنی حدود ۲۰ هزار مگاوات در  هشت سال گذشته به ظرفیت نیروگاهی برق کشور اضافه شد.  

پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق

وی افزود: همچنین، در بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دولت به دلیل اینکه هزینه تمام شده تولید برق بیشتر از قیمتی است که به مصرف کننده عرضه می‌شود، ۲۱ هزار میلیارد تومان  از بدهی‌های این صنعت را تقبل کرد.

بازگرداندن ۱۰ هزار میلیارد تومان پول یارانه به صنعت برق

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، هر آنچه که از افزایش قیمت‌ها حاصل می‌شود باید به صورت یارانه مستقیم به مردم و بخش تولید کمک شود. لازم به ذکر است که در سه سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان از آنچه که از افزایش قیمت برق دریافت کرده بود را به صنعت برق برگرداند تا این صنعت بتواند سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

وی به تعداد نیروگاه‌های افتتاح شده نیز اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بخش گاز نیروگاهی سیکل ترکیبی قشم، دالاهو، فردوسی، شیروان، هنگام، کاسپین، سبلان، خرم آباد، جهرم،آریان، زرند، عسلویه و ارومیه تاکنون وارد مدار شده یا تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع سه هزار و ۸۴۶ مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه شده است.

نوبخت  بیان‌داشت: اکنون بین عرضه و تقاضا توازنی وجود ندارد و به همین خاطر مردم با قطعی برق مواجه می‌شوند، این موضوع باعث تأسف و نگرانی است اما اینکه بگویند در سال‌های گذشته هیچ سرمایه گذاری انجام نشده و نیروگاه جدیدی به بهره برداری نرسیده، درست نیست.

منبع:ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −    =  79