حجم معاملات صرافی dydx افزایش یافت

بازار رمزارز جذاب و فعال شده است و سرمایه‌گذاران به منظور کسب سود بیشتر، به محصولات این حوزه علاقمند شده‌اند. یکی از این محصولات، پروتکل معاملات لوریج مبتنی بر اتریوم به اسم dYdX است. صرافی غیرمتمرکز dYdX علاقه کاربران را به خود جلب کرده است و این موضوع را می‌توانیم در حجم معاملات روزانه آن مشاهده کنیم که از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرده و از این لحاظ از صرافی‌های مهمی نظیر یونی‌سواپ و کوین‌بیس پیشی گرفته است.

به گزارش بانکداری الکترونیک و به نقل از ‌ای‌ام‌بی کریپتو، محبوبیت این صرافی‌ غیرمتمرکز به دلیل کارمزد اندک، پاداش‌ها و قراردادهای آتی دائمی آن است که سرانجام باعث شد حتی برای یک روز از کوین‌بیس پیشی بگیرد. این موضوع برای dYdX یک نقطه عطف تلقی نمی‌شود اما لحظه مهمی برای صنعت دیفای است.

دقیقا چه اتفاقی رخ داده است؟

افزایش قیمت توکن نظارتی dYdX به معنای رشد استفاده از این صرافی‌ است. افزایش قیمت تقریبا ۱۰۰٪ توکن dYdX باعث شد که این توکن به قیمت ۲۷ دلار برسد، در حالی که موجودی در گردش آن ۵۶ میلیون توکن است. با این حال، اصلاح قیمت باعث شد قیمت این توکن نظارتی به ۲۲ دلار کاهش یابد و ارزش بازار آن به ۱.۲۶ میلیارد دلار برسد.

توکن dYdX در تاریخ ۸ سپتامبر عرضه و باعث شد حجم معاملات این صرافی افزایش یابد، زیرا کاربران از مزایای لوریج‌های موجود استفاده می‌کردند تا وضعیت‌های معاملاتی بزرگ با سودهای کلان ایجاد کنند. از ماه مارس تاکنون، حجم معاملات روزانه صرافی dYdX از ۱۰۰,۰۰۰ دلار به بیش از ۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

این صرافی غیرمتمرکز، قراردادهای آتی دائمی به معامله‌گران خارج از آمریکا ارائه می‌دهد که چالش جدی برای کوین‌بیس محسوب می‌شود زیرا کوین‌بیس معاملات قراردادهای آتی را ارائه نمی‌دهد. اگر تغییر روندهای موجود در بازار را به دقت مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که تقاضا برای معاملات قراردادهای آتی در حال افزایش بوده و اکنون بیش از نیمی از حجم معاملات dYdX را به خود اختصاص داده است.

از آنجایی که این صرافی، مشوق‌های مختلفی برای حفظ کاربران ارائه می‌دهد، سوال اصلی این است که آیا این رشد پایدار باقی می‌ماند. طبق گفته آنتونیو جولیانو (Antonio Juliano) مدیر ارشد اجرایی شرکت معاملاتی dYdX، رشد این صرافی ادامه می‌یابد. جولیانو که قبلا در کوین‌بیس کار میکرد مدعی شد که طی برنامه مشوق قبلی، ۹۰۰,۰۰۰ دلار توکن رایگان به کاربران توزیع شده است.

مدیرعامل dYdX خاطرنشان کرده است:موضوعی که بیش از همه من را تشویق می‌کند این است که رشد اخیر صرفا یک رشد موقتی ناشی از توزیع رایگان توکن نبود، بلکه رشد تصاعدی مستمر بوده است.

هرچند، دلیل اصلی این رشد، نهنگ‌ها بودند زیرا این صرافی فقط ۵۰۰۰ الی ۱۰,۰۰۰ کاربر فعال هفتگی داشته است. تعدادی که برای چنین رشد بزرگی بسیار اندک است. به گفته جولیانو، با این حال، نهنگ‌ها مسئول اجرای صدها الی هزاران معاملات در روز بودند. در مقابل، کوین‌بیس بیش از ۶۸ میلیون کاربر ثبت‌نام‌شده دارد.

علی‌رغم رقابت شدیدی که نه تنها بین پروتکل‌های دیفای، بلکه در کل صنعت رمزارز شاهد هستیم، تحلیلگران معتقدند که صرافی dYdX می‌تواند هم‌چنان در عرصه دیفای موفق ظاهر شود. جک پردی (Jack Purdy) یکی از تحلیلگران عرصه رمزارز در این خصوص خاطرنشان کرده است:سیستم ارائه پاداش همانند فعالیت اولیه بسیاری از پروژه‌های دیفای است. هرچند، عوامل مختلفی وجود دارد که نه تنها دستیابی به ارزش بلندمدت، بلکه حفظ این رشد ارزش را برای پروتکل‌ها امکان‌پذیر می‌سازند.

در این بین، در گزارش اخیر چینالیسیس عنوان شده است که رشد حوزه دیفای باعث شده است که آمریکای شمالی به دومین بازار بزرگ رمزارز تبدیل شود. طبق گزارشات موجود، بین ماه جولای ۲۰۲۰ الی ژوئن ۲۰۲۱، آدرس‌های موجود در آمریکای شمالی ۱۸.۴٪ از تراکنش‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به رشد بیش از ۱۰۰۰٪ حجم معاملات ماهانه بین جولای ۲۰۲۰ الی می ۲۰۲۱، dYdX در کنار کوین‌بیس و یونی‌سواپ از بهترین صرافی‌ها از این حیث قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  1  =