لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی دولت از کارت‌های هوشمند

با وجود اینکه هنوز کارت ملی هوشمند برای چند میلیون نفر از ایرانیان صادر نشده است، اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده که درآمد دولت از محل صدور کارت‌های هوشمند حدود ۲ هزار میلیارد تومان باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از بیشترین درآمدهای دولت از ارائه خدمات الکترونیکی به درآمد حاصل از صدور گواهی‌ها، اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق است.

در‌حالی‌ که حدود چند سال از شروع پروژه کارت هوشمند ملی می‌گذرد، هنوز نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از ثبت‌نام‌ کنندگان به دلایل مختلف کارت خود را دریافت نکرد‌ه‌اند.

در قانون بودجه امسال، دولت پیش‌بینی کرده که از محل صدور کارت ملی هوشمند ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. درحالی که پیش‌بینی دولت از درآمدش از محل صدور کارت ملی هوشمند در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان بود.

درآمد ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت در این بخش در حالی است که صدور کارت ملی هوشمند از سال ۱۳۹۱ در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار گرفت؛ اما از آن زمان هنوز این سازمان موفق نشده برای تمامی ایرانیان کارت ملی هوشمند صادر کند.

درآمد ۳۵۰ میلیاردی از کارت‌های سوخت

درآمد دولت از محل صدور گواهینامه هوشمند در بودجه امسال ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ در حالی که این رقم در بودجه سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان بوده است. اما درآمد دولت از محل تعویض گواهینامه در قانون بودجه جدید ۴۵ میلیارد بوده است.

درآمد دولت از محل هوشمند سازی کارت وسایل نقلیه مانند کارت سوخت، در بودجه (۱۴۰۱) ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است، در حالی که در قانون بودجه امسال این رقم تنها ۵۰ میلیارد تومان بود.

همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته در قانون بودجه امسال برای بخش انگشت‌ نگاری اتباع ایرانی و غیرایرانی، پیش‌بینی شده که درآمد دولت ۲۰ میلیارد تومان باشد. در قانون بودجه ۱۴۰۰ این رقم ۷۵ میلیارد تومان بود.

درآمد دولت در بخش تعویض و تمدید گذرنامه نیز در سال ۱۴۰۰، چیزی حدود یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآرود شده بود، در حالی که امسال این رقم ۸۲۰ میلیارد تومان است.

واگذاری و تعویض پلاک‌ در بودجه امسال دو برابر شده است. چرا که درآمد دولت در سال گذشته از این بخش ۵۰۰ میلیارد تومان بوده؛ اما در بودجه (۱۴۰۱) این رقم به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  27