وضعیت قیمت امروز دلار در بازار آزاد / واکنش بازار سازی تا کی جوابگو است؟

در روز گذشته، قیمت دلار با افزایش ۵۵۰ تومانی به نیمه کانال ۵۸ هزار تومانی رسید. همچنین، سکه نیز در سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۳ میلیون تومانی معامله شد. تحلیلگران با اشاره به این نرخ‌ها، احتمال واکنش بازارساز را به آن توجه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد،همزمان با افت دمای هوای تهران، میدان فردوسی و سبزه میدان در حال تحرک و نرخ‌ها در حال رشد هستند. نیمه‌های کانال ۵۸ هزار تومانی، که به عنوان سقف تاریخی قیمت دلار آزاد محسوب می‌شود، روز گذشته محل نوسان نرخ اسکناس آمریکایی بودند. حتی در برخی معاملات دیروز، نرخ ارز مذکور از این بازه فراتر رفته و به سطوح قیمتی انتهای کانال ۵۸ رسید.
به نظر می‌رسد پس از ثبات قیمت‌های پیاپی در بازار سال جاری، نرخ ارز در روزهای پایان سال در حال جبران عقب‌افتادگی است.

فعالان بازار محدوده حال حاضر نرخ ارز را حساس تلقی کرده و معتقدند که بازارساز نسبت به این روند افزایشی واکنش نشان خواهد داد. این افراد ضمن اشاره بر روندهای افزایشی پیشین نرخ ارز و افت قیمت‌های پس از آن، بر این باورند که به احتمال زیاد نهاد بازارساز با تقویت بخش عرضه در بازار از پول ملی حمایت کرده و در نتیجه روند افزایشی جدید جبران شود. البته قابل ذکر است که در هفته گذشته بانک مرکزی با افزایش سقف سهمیه ارز مسافرتی تلاش کرد تا بخشی از تقاضای ارزی را پاسخ دهد و از فشار روی معاملات آزاد بکاهد. در نتیجه می‌توان گفت این شرایط بازار با درنظر گرفتن سیاست جدید بازارساز است و درصورتی که این عملیات اجرایی نمی‌شد احتمال رشد قیمت‌های شدیدتر در بازار وجود داشت. اما سوال اصلی اینجاست که واکنش بازارساز چه زمانی و تا چه میزانی خواهد بود.

حقایقی در ارتباط با بازار دلار

در چند سال اخیر بازار دلار و ارز دچار تحولات بسیاری شده است و این امر سرمایه‌ گذاری در این عرصه را تحت تاثیر خود قرار داده ‌است. همان‌ طور که مستحضرید، تقاضای ارز در روزها و ماه‌ های مختلف، گوناگون است. مسافرت ‌های زیارتی و سیاحتی، مناسبت‌ های فصلی به‌ عنوان عوامل داخلی قادرند نظام عرضه و تقاضای ارز را تغییر دهند.

تنش ‌های سیاسی و نتایج نشست‌ های اوپک بر قیمت نفت از عوامل خارجی و موثر بر بالا رفتن قیمت دلار می باشد. در حال حاضر ورود دلالان به بازار ارز یکی از حائز اهمیت ترین علت های افزایش نرخ دلار به شمار می آید. گاهی اوقات دلیلی برای افزایش قیمت دلار دیده نمی شود، همچنین درخواست و تقاضای دلار کاهشی است، ولی با ورود دلالان و سفته بازان به بازار ارز، قیمت دلار به‌ شکل نامتوازنی گارد صعودی به خودش می گیرد.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که به‌ سادگی نمی‌ توان به سیر صعودی افزایش قیمت دلار اعتماد کرد و عوامل خارجی آن را مبنای تصمیم گیری قرار نداد. در واقع عوامل خارجی بر نرخ ارز و دلار موثر است و شما باید به منظور سرمایه ‌گذاری بر روی دلار ریسک زیادی را متحمل شوید، به خاطر این که دولت با مدیریت درصدد کنترل بازار ارز، مخصوصا دلار است. اگر بر روی دلار سرمایه‌ گذاری نمایید با کاهش نرخ دلار بخشی از سرمایه شما به ‌صورت حتم از دستتان خواهد رفت یا حداقل موجب راکد ماندن سرمایه شما خواهد شد، پس با استراتژی و دیدی مناسب برای سرمایه گذاری در بازار دلار اقدام کنید.

موارد مهم در انتخاب نوع ارز برای سرمایه‌ گذاری

به منظور انتخاب نوع سرمایه ‌گذاری باید چند نکته ای را در خاطر داشته باشید؛ اولین نکته این است که آیا ارزی که برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اید و قصد خرید آن را دارید در شرایط مختلف بازار قابلیت نقد شوندگی بالایی خواهد داشت یا خیر؟ به عنوان مثال امکان دارد شما روی دینار کویت سرمایه‌ گذاری کرده باشید و در بازه مشخص زمانی سود خوبی کرده باشید، حالا قصد دارید دینار خود را به صرافی ببرید و به فروش برسانید، آیا صرافی ‌ها راغب به خرید این ارز از شما هستند؟ پس یکی از حائز اهمیت ترین عوامل برای انتخاب ارز، میزان نقد شوندگی آن در بازار صرافی‌ هاست.

مورد حائز اهمیت بعدی این است که هدف سرمایه گذاری شما افزایش ارزش ارز و سود آوری آن است، پس طبیعتاً برای سرمایه‌ گذاری روی یک ارز مشخص، باید بین چند ارز انتخابی تحقیق صورت پذیرد و رشد سالانه و روند قیمتی آن‌ ها در گذشته و در تایم فریم های مشابه سال های گذشته و به خصوص سال پیش آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت پر بازده ترین ارز را با توجه به شرایط و نکات دیگر برای سرمایه‌ گذاری انتخاب نمایید.
امنیت ارزها نسبت به یک دیگر نیز از دیگر مواردی به حساب می آید که باید به آن توجه داشت، یعنی در شرایط مختلف اقتصادی جهانی ثبات خود را حفظ کرده باشند و توانایی این کار در آینده را نیز داشته باشند. برای سرمایه‌ گذاری روی ارز تلاش کنید ارزی را انتخاب کنید که هم در کوتاه‌ مدت و هم در بلندمدت سودآوری مناسبی داشته باشد و تشخیص این امر با بررسی سوابق قیمتی آن به خوبی قابل تشخیص خواهد بود. دلیل بررسی سودآوری کوتاه مدت و بلند مدت این است که اگر در شرایطی نتوان ارز را به ریال تبدیل کرد، برای سرمایه‌ گذار نگرانی از بابت ضرر در آینده ایجاد نشود و بدانید که اگر ارز خود را نگه دارد، سود خوبی را کسب خواهد کرد.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بازار دلار (ارز)

  • قبل از آنکه به توصیه افراد غیر متخصص در بازار توجه کنید، به ارقامی توجه کنید که نشان دهنده ارزش برابری ارزها هستند و البته چشم انداز رشد اقتصادی کشورها نیز می تواند برای شما در راستای انتخاب بهترین ارز جهت سرمایه گذاری مفید باشد.

  • برای حضور در همه بازارهایی که قیمت در آن ها شناور است، بورس بازان یک هدف مشخص دارند، در کم ترین قیمت ممکن خرید و در بالاترین قیمت ممکن فروش، این شرایط در بازار ارز هم صدق می کند و این در حالی است که عامه مردم وقتی که قیمت ها شروع به افزایش می کند، وارد بازار ارز و دلار می شوند و وقتی که قیمت روند کاهشی به خود می گیرد ، برای خروج از بازار به صف های فروش هجوم می آورند و همیشه هم عدم رضایت از شرایط بازار ارز دارند، در حالی که اگر شما برعکس جریان شنا کنید قادرید بیش ترین و بهترین سود ها را به دست آورید، این موضوع برای تمام بازارهای مالی صدق می کند.
  • بازار ارزهایی که روی بورس اند و بیشترین مبادلات بازار را به آن ها اختصاص دارد، الزاما بهترین ارز برای سرمایه گذاری به شمار نمی آیند و در بسیاری از موارد ارزهایی که در حاشیه بازار خرید و فروش می شوند، قادرند سود های بهتری برای شما عزیزان به همراه داشته باشند. اکثرا دولت ها به شکل محسوس و نامحسوس سعی در کنترل بازار ارزهای اصلی دارند و از نوسان شدید آن جلوگیری به عمل می آورند و حتی گاهی قیمت این نوع ارزها را به صورت مصنوعی در کف های قیمتی حفظ می کنند.

  • به منظور سرمایه گذاری در بازار ارز هدف زمانی مشخص کنید، شما برای چه دوره ای وارد بازار می شوید؟ کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت؟ هدف از این کار آن است که توقع خود را از بازار شناسایی کنید و بدانید که قصد داریم به چه میزان سودی در چه بازه زمانی و با چه حد ضرری دست پیدا کنید. نوسانات بازار ارز در ایران هرچه دوره سرمایه گذاری در آن بیشتر شود ریسک کم تری از نظر حسابداری برای شما به همراه خواهد داشت، پس به افرادی که آشنایی کم تری از بازار ارز مخصوصا دلار دارند، توصیه می کنیم برای دوره های بلند مدت تر سرمایه گذاری روی ارزهایی مانند دلار و یا یورو را مد نظر قرار دهند.
  • وقتی که تصمیم گرفتید وارد بازار ارز شوید، از صرافی های رسمی اقدام به خرید کنید، خرید ارز با وجود ارزهای تقلبی ریسک بالایی دارد، البته استفاده از حساب ارزی بانک ها نیز می تواند به عنوان یکی از منابع رسمی مطمئن به حساب آید، اما به شرط آنکه هنگام خرید ارز از بانک در زمینه نرخ کارمزد اطلاعات کافی را داشته باشید، به خاطر این که همین تفاوت می تواند در صورتی هدف گذاری کوتاه مدت امکان سود دهی سرمایه گذاری را کاهش دهد.

  • توجه داشته باشید که خرید ارز کشورهایی که پیش ‌بینی رشد اقتصادی آن‌ ها  زیاد است، می ‌تواند سود قابل توجهی را نصیب شما کند. کشورهایی که سیستم اقتصادی قدرتمند و پایداری ندارند، امکان دارد با نوسان ‌های بزرگی مواجه شوند و دارایی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند.
  • برخی از ارزها نوسان‌ های زیادی دارند، به عنوان مثال یورو در مقایسه با دلار معمولا نوسان‌ های بیشتری را به خود می بیند و در زمانی خاص امکان دارد سود یا زیان بیشتری نسبت به دلار نصیب شما کند.
  • ارزهای گران‌ قیمت، در هنگام خرید و فروش با قیمت روز، حاشیه سود کمی دارند، اما ارزهای ارزان قیمت که در حجم بالا خریداری شوند، با کمی افزایس و یا کاهش قیمت، حاشیه سود بیشتری را نصیب شما خواهند کرد. به عنوان مثال خرید ۱۰ واحد ارز با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان و فروش آن با قیمت ۱۰۱۰۰ تومان تنها ۱۰۰۰ تومان برای شما سود خواهد داشت، اما خرید ۱۰۰۰ واحد ارز با قیمت ۱۰۰ تومان و فروش به قیمت ۱۱۰ تومان برای شما ۱۰۰۰۰ تومان سود به همراه خواهد داشت، پس می توان برای سرمایه گذاری در ارز، به سمت ارزهای کوچک تر با قیمت پایین تر و در حجم بالاتر رفت و البته باید موضوع نقدشوندگی آن ارز را هم در نظر گرفت.
  • تجربه ثابت کرده است که اگر دلار نتواند طی ۳ هفته از یک کانال قیمتی عبور کند، در مسیر افزایشی با مشکل روبرو خواهد شد. به عنوان مثال اگر دلار در کنال ۱۹ هزار تومان بیشتر از ۳ هفته گیر کند و نتواند خود را به کانال قیمتی ۲۰ هزار تومان برساند، در روند افزایش وقفه زمانی ایجاد خواهد شد و چه بسا مجدد به کانال های ۱۸، ۱۷ هزار تومان و یا حتی پایین تر بازگردد، برای مثال شاخص ارزی وقتی نتوانست طی حدود ۳ هفته کانال ۱۱، ۱۳ و ۱۶ هزار تومانی را بشکند، به ترتیب ۹۸، ۷۰ و ۵۷ روز در همان کانال درجا زد. همانطور که میدانید یک دارایی به عنوان مثال دلار، هر چقدر زمان بیشتری را در یک کانال گیر کند، نشان از مقاوم تر بودن آن کانال برای دلار است و به مراتب شکستن آن مقاومت هم سخت تر خواهد بود.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1