پیش بینی قیمت دلار ۷ اسفند ۱۴۰۲ / فشار تقاضا تب دلار را بالا می‌برد؟

قیمت دلار، هفته گذشته با بازدهی مثبت بسته شد و یک پله صعود کرد. این اسکناس در شروع معاملات روز شنبه نیز با رشد ۱۵۰ تومانی بازگشایی شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند عدم توانایی بازارساز در حفظ قیمت دلار در پایین کانال ۶ کریدور ۵۰ هزار تومانی، پیغام روزهای پرتلاطمی را برای بازار ارز می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت نیوز قیمت دلار در نخستین روز هفته، در بازار نیمه تعطیل ارز با افزایش ۱۵۰ تومانی بازگشایی شد. روند صعودی قیمت اسکناس آمریکایی در روزهای پایانی سال، توسط کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی شده بود. دلار در روز شنبه در پله دوم از کانال هفتم کریدور ۵۰ هزار تومانی بسته شد.

بازاری که رسمی نیست، جان بانک مرکزی را گرفت

در حالی که کارشناسان اقتصادی درباره روند افزایشی دلار، به عنوان لیدر سایر بازارها در روزهای پایانی سال هشدار داده بودند، وزیر اقتصاد در هشتاد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد بار دیگر تاکید کرد که قطعا نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد! این در حالی است که قیمت دلار بازار آزاد، مبنای تعیین قیمت در سایر بازارهاست.

علاوه بر این، تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند، بازار آزاد ارز که بارها از سوی نهاد پولی و مسئولان دولتی کشور نفی شده است، بیشترین انرژی را از بانک مرکزی برای مدیریت نرخ می‌گیرد. آنها معتقدند به جای اینکه بانک مرکزی اقدام به اجرای سیاست‌های مدرن پولی کند، به عامل اجرایی در بازار ارز تبدیل شده است.

در حالی که بانک مرکزی ادعا دارد نرخ ارز در کشور به صورت شناور مدیریت شده است، اما بازار با مدیریت رشد پلکانی اداره می‌شود و این شیوه سبب شده که نهاد پولی کشور از اهداف اصلی خود که کنترل حجم پایه پولی و کنترل نرخ بهره است، دور شود.

سیگنال منفی (FATF) دلار را گران کرد؟

روز شنبه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرد که ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند. این گروه از فوریه ۲۰۲۰، با توجه به همه‌گیری کووید، روند بررسی وضعیت ایران و کره شمالی را متوقف کرده است و این دو کشور همچنان در فهرست سیاه قرار دارند.

این موضوع نیز روز شنبه مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفت و برخی فعالان این بازار روند افزایشی روز شنبه را متاثر از این سیگنال منفی به بازار نیمه‌تعطیل ارز می‌دهند.

گفتنی است شنبه پنجم اسفندماه، درهم با افزایش ۱۰۰ تومانی با قیمت ۱۵ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن، قیمت تتر ۵۰ تومان افزایش داشت و روی رقم ۵۷ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار گرفت. در نخستین روز هفته، پوند انگلیس رشد ۳۰۰ تومانی داشت و با رقم ۷۲ هزار و ۶۳۰ تومانی معامله شد. قیمت یورو رشد ۳۰ تومانی داشت و به قیمت ۶۲ هزار و ۶۰ تومان رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  3