مشارکت ۲۵۰۰ میلیاردی صندوق توسعه ملی در هوش مصنوعی

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذاری این صندوق در صنعت نفت و فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی برای تحقق برنامه افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت در روز ۳۵ میلیارد دلار در ۵ سال آینده در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایرنا، مهدی غضنفری امروز (دوشنبه ۳۰ بهمن ماه) اظهار داشت: گفت: ابتدا باید گفت در بازار ارز کشور، صندوق توسعه ملی چه جایگاهی دارد و بزرگ‌ترین صندوق کشور که در آینده ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمدهای نفتی وارد آن می‌شود باید با این ارزها چه کند.

وی اظهار داشت: از سال ۸۹ تا سال ۱۴۰۲ صندوق ورودی‌ها و خروجی‌هایی داشته که در برخی سال‌ها جمع ورودی و خروجی آن بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده که جمع ورودی منابع صندوق توسعه ملی در این مدت ۱۶۰ میلیارد دلار و میزان خروجی منابع ۱۳۲ میلیارد دلار است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم با ما همراهی دارد و برای مطالباتی که از دولت داریم تا به صندوق بازگردد، از رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم؛ چرا که به‌زودی یک جریان نقدینگی جدیدی در بالادست نفت ایجاد خواهیم کرد.

وی گفت: در ماده ۳ برنامه هفتم به صندوق توسعه اجازه داده شده تو همسایه که در بالادست نفت حضور داشته باشد من از مجمع تشخیص درخواست می‌کنم که با این بند مخالفت نکند.

غضنفری تاکید کرد: صندوق توسعه ملی با حضور در بالادست نفت قرار نیست جایگزین شرکت نفت شود. کار صندوق توسعه ملی، بنگاه‌داری نیست، بلکه به دنبال بنگاه سازی است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: این صندوق، برنامه جدی برای تزریق جریان نقدی در صنعت نفت دارد که طبق آن برای تحقق برنامه افزایش تولید یک میلیون بشکه نفت در روز در مجموع ۳۵ میلیارد دلار طی ۵ سال باید سرمایه‌گذاری کند و نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار آن طی دو سال اول سرمای‌گذاری خواهد شد.

وی گفت: موضوع دیگر فناوری‌های نوپدید است. همتای صندوق توسعه ملی ما در ایران صندوق‌های ثروت در جهان وجود دارند که قوانین مشابهی با ما دارند. مطالعات نشان می‌دهد صندوق‌های ثروت در جهان سرمایه‌گذاری عظیمی در فناوری‌های جدید به ویژه هوش مصنوعی کرده‌اند و علت آن بازدهی بالای این حوزه است.

غضنفری همچنین گفت: آمارها نشان می‌دهد صندوق‌های ثروت در جهان سرمایه‌های خودرو از املاک و مستغلات به سمت فناوری برده‌اند.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: به عنوان مثال صندوق ثروت ملی نروژ در سه حوزه صنعت ریزتراشه، پلتفرم‌های رایانش ابری و استارتاپ‌های هوش مصنوعی ورود کرده است.

وی تایکد کرد: سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی اخیراً یک بیانیه سرمایه‌گذاری طراحی کرده که طبق آن ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع خود را در حوزه نفت گاز و پتروشیمی می‌برد؛ همچنین ۲۰ درصد سرمایه را در حوزه معدن یعنی زنجیره‌های معدنی و فلزات اساسی سرمایه گذاری می‌کند.

غضنفری اعلام کرد: به‌زودی خبرهایی از ورود صندوق توسعه ملی به حوزه بالادست نفت اعلام خواهد شد؛ همچنین در سال آینده سرمایه‌گذاری صندوق در حوزه فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی آغاز خواهد شد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان در طرح اپراتور هوش مصنوعی مشارکت خواهیم کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1