چرا هاوینگ بیت کوین اهمیت دارد و چطور می توان بیت کوین را تحلیل کرد؟

همواره در آستانه رویداد هاوینگ، چالش‌های ذهنی متعددی برای استخراج‌گران و سرمایه‌گذاران بیت کوین به وجود می‌آید. با توجه به تأثیرات هاوینگ روی قیمت بیت کوین و بازار کریپتوکارنسی، تریدرها با نزدیک شدن به زمان این رویداد، به اقدامات مختلفی نظیر تحلیل قیمت‌ها، چیدن استراتژی مناسب خرید، بررسی شرایط ارزش BTC پس از هاوینگ‌های قبلی، میزان سختی جدید شبکه و البته تحلیل میزان پاداش جدید برای استخراج، روی می‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرآنلاین،هاوینگ، میزان ارزش بیت کوین و همچنین تعداد کوین‌های BTC هر سرمایه‌گذار را نصف نمی‌کند؛ بلکه پس از هر بار رویداد هاوینگ بیت کوین، تنها پاداش‌های ماینرها نصف می‌شود تا چرخه تولید این رمزارز به توازن برسد. البته تجربه نشان داده است که پس از هر بار Halving، قیمت بیت کوین در مسیر پیشرفت و افزایش قرار خواهد گرفت و فعالیت در شبکه بلاکچین و خرید بیت کوین نیز جان تازه‌ای می‌گیرد.

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی سختی شبکه دارد؟

هاوینگ بیت کوین به مفهوم «تقسیم به 2 بخش کاملاً مساوی» اشاره دارد. رویداد Halving، می‌تواند پاداش‌های دریافتی ماینرها را نصف کند؛ البته به خاطر داشته باشید که این رویداد، روی پاداش‌های قبلی کاربران تأثیری نمی‌گذارد و صرفاً برای ماین‌های آتی لحاظ می‌شود. چنانچه روند ماین بلاک‌ها بیشتر از 14 روز طول بکشد، سختی شبکه BTC کاهش می‌یابد و در صورت کاهش زمان فرآیند استخراج بیت کوین به کمتر از 14 روز، سختی شبکه افزایش پیدا می‌کند تا توازن زمانی مناسبی برای تولید بلاک‌های جدید به وجود آید و با حفظ روند مناسب عرضه و تقاضا، قیمت بیت کوین حفظ شود.

قطعاً می‌دانید که ماینرها با حل معادلات ریاضی پیچیده، پاداش دریافت می‌کنند. پیش‌تر نیز اشاره کردیم که بعد از هر بار رویداد هاوینگ، پاداش ماینرها نصف خواهد شد؛ همچنین سختی شبکه نیز مقداری کم می‌شود تا ضمن ایجاد تعادل مناسب در استخراج، ماینرها تلاش بیشتری به خرج دهند و باارزش نرخ بیشتری برای کوین‌های BTC روبه‌رو شوند.

آیا هاوینگ موجب کاهش قیمت بیت کوین می‌شود؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که طی هر بار انجام رویداد هاوینگ، قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد و ارزش BTC نصف خواهد شد. این در حالی است که چنین تصوری اساساً اشتباه خواهد بود و رویداد هاوینگ، تنها روی سختی شبکه و نصف شدن پاداش ماینرها تأثیر می‌گذارد. البته همواره شاهد این مسئله بوده‌ایم که پس از هر بار هاوینگ، قیمت این رمزارز صعود چشم‌گیری را تجربه کرده است. به همین خاطر بسیاری از تریدرها، همواره در آستانه هر هاوینگ، خرید بیت کوین را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

تحلیل رفتار ماینرهای بیت کوین بعد از هر هاوینگ

ماینرهای قدرتمند که از تجهیزات بسیار قدرتمند بهره می‌برند، معمولاً بعد از هر بار رویداد هاوینگ، خود را متوجه ضرر می‌بینند؛ چراکه پاداش آن‌ها نصف خواهد شد. البته با افزایش قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ‌ها، مسلماً سرمایه کسب‌شده ماینرها، ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

مواجهه تریدرها با هاوینگ و افزایش قیمت رمزارز بیت کوین

سرمایه‌گذاران پس از رویداد هاوینگ که به کمتر شدن عرضه و بیشتر شدن میزان تقاضاها کمک می‌کند، معمولاً با افزایش قیمت رمزارز بیت کوین و البته افزایش سرمایه مواجه خواهند شد. عمدتاً در آستانه رویدادهای هاوینگ، میزان خرید بیت کوین افزایش می‌یابد و این مسئله، به نفع سرمایه‌گذاران خواهد بود. توجه داشته باشید که در ابتدای خلق این رمزارز، هیچ‌کس نمی‌توانست میزان استقبال از BTC را پیش‌بینی کند؛ بنابراین هاوینگ‌ها که شرایط عرضه را کمتر می‌کنند، به‌عنوان یک ابزار مؤثر برای کنترل استخراج و ایجاد زمان بیشتر برای سرمایه‌گذاری روی این رمزارزها (پیش از اتمام کامل واحدها) طراحی شدند.

تأثیر هاوینگ روی افزایش قیمت بیت‌ کوین

هاوینگ توانسته شرایط عرضه و تقاضای BTC را تغییر دهد. به همین دلیل همواره از این رویداد، به‌عنوان یکی از پارامترهای افزایش قیمت بیت کوین یاد می‌شود. البته همیشه پس از هاوینگ‌ها، شاهد رشد سریع قیمت BTC نبوده‌ایم و در چنین مواقعی، نقش تحلیل صحیح بیت کوین بیش‌ازپیش نمایان خواهد شد. جالب است بدانید که هنگام هاوینگ‌های سال 2012، 2106 و 2020، قیمت این رمزارز به‌ترتیب معادل 12.35، 603.5 و 8821 دلار به ثبت رسیده است.

حال در سال 2024 (پس از گذشت یک دوره چهار ساله)، در آستانه هاوینگ دیگری قرار داریم؛ درواقع هنگامی‌که ارتفاع بلاک‌ها به 840000 بلاک برسد، رویداد هاوینگ 2024 اجرایی می‌شود. اما در پی این اتفاق، پاداش حل معمای هر بلاک چقدر خواهد شد؟

میزان پاداش ماین بیت کوین بعد از رویدادهای هاوینگ

طبق برنامه‌ریزی خالق ناشناس بیت کوین، تعداد بیت کوین نهایتاً باید در سال 2140، به 21 میلیون واحد برسد؛ بنابراین هاوینگ‌ها به‌عنوان ابزاری برای کنترل میزان استخراج و عرضه و تقاضا شناخته می‌شوند. در سال 2009 قیمت بیت کوین بسیار پایین بود و بسیاری از افراد تصور نمی‌کردند که بعدها شاهد چندین انفجار قیمتی کم‌نظیری باشند. پس از نخستین Halving در سال 2012، پاداش ماین نصف شد؛ یعنی به 25 کوین به‌ازای هر بلاک رسید.

سپس در جولای 2016 و در پی دومین هاوینگ، نرخ پاداش به 12.5 کوین کاهش یافت. پس از هاوینگ سال 2022 نیز، پاداش ماین به 6.25 رسید. مسلماً پس از هاوینگ امسال این عدد به 3.125 کاهش پیدا می‌کند تا شرایط استخراج این رمزارز سخت‌تر شود. در حال حاضر میزان سختی شبکه بسیار افزایش داشته است که بی‌ارتباط با Halving 2024 نخواهد بود.

تحلیل مناسب و خرید بیت کوین

تریدرهای ایرانی همواره در سال‌های اخیر و در پی پیروی بسیاری از صرافی‌های بزرگ جهان از تحریم‌های مالی علیه ایران، با معضل عدم امکان احراز هویت و عدم خدمات‌دهی این پلتفرم‌ها به خود، مواجه شده‌اند؛ بنابراین از یکسو با توجه به همین معضلات و از سوی دیگر با پیشرفت چشم‌گیر صرافی‌های داخلی، کاربران زیادی به پلتفرم‌های ایرانی روی آورده‌اند.

در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال والکس با ارائه دنیایی از ابزارهای تحلیل بیت کوین و دیگر رمزارزها، ابزارهای تحلیل بازار، پنل تعیین حد سود و ضرر، عمق بازار مناسب، پشتیبانی از خرید و فروش بیش از 120 رمزارز، کیف پول دیجیتال امن، بهره‌گیری از سپرهای امنیتی مدرن، ارائه ربات‌های هوشمند تریدر و…، شرایط ایدئالی را برای خرید BTC به‌صورت ریالی فراهم کرده است. بااین‌حال کارشناسان صرافی ارز دیجیتال والکس، همواره با توجه به پیچیدگی زیاد بازار کریپتوکارنسی، توصیه می‌کنند تا تریدرها بدون گذراندن دوره‌های دانش‌افزایی مالی و افزایش مهارت‌های ترید، به خرید و فروش رمزارزها اقدام نکنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  4