افزایش سرمایه بانک رفاه از ۲۳ هزار میلیارد ریال به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال/ رشد ۳۰۸ درصدی سود خالص بانک بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰

مدیرعامل این بانک در گفت‌وگو با شادا عنوان کرد؛

مدیرعامل بانک رفاه کارگران به رقم خوردن اولین‌هایی در این بانک اشاره کرد که موجب بهره مندی بیشتر مردم و خدمت رسانی بهتر می‌شود؛ افزایش سرمایه بانک از 23 هزار میلیارد ریال به 620 هزار میلیارد ریال، رسیدن نسبت کفایت سرمایه بانک رفاه از نزدیک صفر به حدود 14 درصد، تحول دیجیتال در حوزه بانکداری و ارائه خدمات و … مواردی است که حکایت از عبور از یک وضعیت نابسامان به سمت توسعه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر اسماعیل للـه‌گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران در گفت‌وگو با شادا، در تشریح وضعیت این بانک از ابتدای دولت سیزدهم و مشکلاتی که در آغاز به کار دولت سیزدهم با آن مواجه بود و اقدامات برای رفع این مشکلات اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهم صنعت بانکداری نسبت سرمایه بانک‌ها است. اکثر نسبت‌های استاندارد بانکی و استاندارد بین‌المللی در حوزه بانکی مرتبط با سرمایه است و اکثر شاخص‌های سلامت بانکی ازجمله شاخص کَمِلز (سیستم رتبه‌بندی کَملز (CAMELS) برای رتبه‌بندی سرپرستی و نظارت و اطمینان از شرایط ایمنی و سلامت یک بانک تدوین شده است) نیز با این نسبت ارتباط دارد.

وی افزود: حد ذی‌نفع واحد و اشخاص مرتبط، نسبت مجاز دارایی‌ها، نسبت مجاز املاک منقول و غیرمنقول و … همه اینها با سرمایه بانکی مرتبط است. در ابتدای دولت سیزدهم سرمایه بانک رفاه سرمایه بسیار پایین و کمی بیش از 23 هزار میلیارد ریال بود که عملاً سرمایه بانک به سمت صفر می‌رسید و قدرت پرداخت تسهیلات توسط بانک در حال از بین رفتن بود که با اقدامات دولت سیزدهم این مشکل برطرف شد و شاخص بهبود یافت و به بیش از 620 هزار میلیارد ریال رسید و در حال افزایش سرمایه ۹۰ میلیارد ریالی هستیم که جمعا به ۷۱۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

تعریف ابزارهایی با رویکرد رشد تولید و مهار تورم

لله‌گانی ادامه داد: بخش زیادی از تسهیلات پرداخت‌شده توسط بانک به‌صورت مطالبات بود و در سرفصل‌های دیگری غیر از سرفصل‌های اصلی مطالبات نگهداری می‌شد که در این خصوص شفاف‌سازی صورت گرفت و مطالبات بانک امروز کاملاً شفاف و به‌روز شده است.

در گذشته تمرکز بانک بر بخش‌های تولید نبود، به این معنی که ابزارهایی که بتواند به واحدهای تولیدی کمک کند، تعریف نشده بود؛ اما در طول دولت سیزدهم ابزارهایی تعریف شد که رویکرد آن رشد تولید و مهار تورم است و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران اضافه کرد: موضوع بعدی که بانک با آن مواجه بود، در حوزه فناوری اطلاعات و مشکل نابسامانی و قطعی سیستم‌ها بود که این مشکل نیز امروز برطرف شده است و امروز فناوری اطلاعات از شاخص‌های مطرح‌شده بانک رفاه کارگران و سرآمد در شبکه بانکی کشور است.

رشد ۳۰۸ درصدی سود خالص بانک بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱

وی با اشاره به اقدامات بانک رفاه پس از گذشت 29 ماه از فعالیت دولت سیزدهم بیان کرد: رشد 308 درصدی سود خالص بانک که در سنوات گذشته زیان‌ده بوده و زیان انباشته داشته و رسیدن به 390 هزار میلیارد ریال سود خالص در گروه بانک رفاه از مهم‌ترین اقدامات بانک رفاه در دوره فعالیت دولت سیزدهم بوده است. همچنین کسب رتبه دوم در بین شبکه بانکی نیز یکی از اقداماتی بود که در این دولت انجام شد.

لله‌گانی متذکر شد: افزایش بهره‌وری یکی از موضوعات مهم بود که نتیجه آن سودآوری شد. در بحث 500 شرکتی برتری که سازمان مدیریت صنعتی ایران ارزیابی کرد، بانک رفاه رتبه نخست در شاخص بهره‌روی را به دست آورد و نشان می‌دهد که بهره‌وری در بانک افزایش پیدا کرده و نتیجه این افزایش، بهینه‌شدن نسبت‌ها از جمله سودآوری بود که در بین شبکه بانکی رتبه دوم را داشته و در شاخص فروش بین شبکه بانکی رتبه نهم را کسب کرده است که نشان‌دهنده این است که عملیات و ظرفیت بانک افزایش بسیار خوبی داشته است.

نسبت کفایت سرمایه بانک رفاه از نزدیک صفر به حدود 14 درصد رسید

مدیرعامل بانک رفاه کارگران توضیح داد: نسبت کفایت سرمایه بانک از نسبت صفر تا یک درصد به 14 درصد رسید که با توجه به این نکته که نسبت استاندارد در شبکه بانکی حدود 8 درصد است؛ نشان‌دهنده آن است که بانک رفاه از لحاظ سلامت شاخص‌ها وضعیت بسیار مناسبی دارد و توانسته رتبه خوبی کسب کند.

پرداخت ۶۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به‌صورت غیرحضوری برای نخستین بار

وی خاطرنشان کرد: در بحث تسهیلات به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، حدود 590 هزار فقره تسهیلات پرداخت شده که برای نخستین بار به‌صورت کاملاً غیرحضوری، بدون ضامن و بدون حضور در شعبه انجام شده و اقساط آن نیز به‌صورت کاملاً الکترونیکی کسر می‌شود و 62 هزار میلیارد ریال میزان تسهیلاتی بوده که با همکاری سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت شده است.

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص در بانک رفاه برای اولین بار

لله‌گانی عنوان کرد: همچنین انتشار اوراق گواهی سپرده خاص به عنوان ابزاری در مجموعه بانک رفاه طراحی چ و به بانک مرکزی پیشنهاد شد و با موافقت و همکاری بانک مرکزی برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور، انتشار اوراق گواهی سپرده خاص در بانک رفاه انجام شد و تاکنون 89 هزار و 958 میلیارد ریال گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص به منظور تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی کشور صادر شده و حدود 700 هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام است. این ابزار کمک می‌کند تا نقدینگی سرگردان در جامعه جمع‌آوری شود و همچنین به مهار تورم کمک خواهد کرد. این مبلغ به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود و به رشد تولید کمک می‌کند و شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند، با این اقدام محقق خواهد شد.

اعطای یک میلیون و 67 هزار و 328 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش بیش از 354 هزار میلیارد ریال

مدیرعامل بانک رفاه کارگران یادآور شد: همواره تأکید بانک رفاه بر حمایت از تولید است که در این راستا تسهیلاتی به واحدهای تولیدی پرداخت شده است. در همین راستا بیش از 221 هزار و 970 فقره تسهیلات در قالب طرح‌های تسهیلاتی با اولویت مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و حوزه سلامت شامل طرح‌های رفاه کالا و خدمات امید رفاه، رفاه دانا، کرامت، جهش مهر سلامت و…. به مبلغ بیش از 159 هزار میلیارد ریال پرداخت شده که بخش عمده‌ای از آن به واحدهای تولیدی بوده است. همچنین اعطای یک میلیون و 67 هزار و 328 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش بیش از 354 هزار میلیارد ریال که به مردم در بخش‌های مختلف پرداخت شده است از اقدامات مهم بانک رفاه در زمینه اعتبارات و تسهیلات است.

وی تشریح کرد: برای احترام به مشتریان، سامانه نظرسنجی در بانک رفاه راه‌اندازی شده که در همه شعب وجود دارد و مشتری به محض دریافت سرویس از بانک رفاه در خصوص عملکرد آن خدمت، نظر خود را می‌دهد. بحث مردمی‌کردن اقتصاد و توجه به نظر مردم در رابطه با خدماتی که شعب به مردم می‌دهند، همواره مورد تأکید بوده است. همچنین جایزه تعالی منابع انسانی در ششمین کنفرانس منابع انسانی در دانشگاه تهران نصیب بانک رفاه شده است.

لله‌گانی یادآوری کرد: 86 هزار و 217 فقره تسهیلات حمایت از اشتغال و تولید و رفاه اجتماعی شامل تسهیلات اشتغالزایی مددجویان سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیماران صعب‌العلاج و زوج‌های نابارور، کسب و کارهای کوچک و متوسط و آسیب‌دیده از کرونا که در اوایل دولت به وجود آمده بود، پرداخت شد تا احیا و مشکلات‌شان حل شود. کسب رتبه بانک برتر کشور «در شاخص سریع‌ترین زمان پاسخگویی به سوالات و درخواست های مردمی» به موجب گزارش سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از دیگر اقدامات شاخص بانک رفاه در دولت سیزدهم بوده است.

مدیرعامل بانک رفاه گفت: از دیگر اقدامات بانک رفاه می‌توان به راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین و بهترین دیتاسنترهای شبکه بانکی در بانک رفاه اشاره کرد. همچنین جذب نیروهای متخصص و توانمند و افزایش دانش و مهارت و تخصص نیروی انسانی در بانک از اتفاقات خوبی بود که رخ داد. در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار و پدافند غیرعامل نیز اقدامات خوبی انجام شد.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه نئو بانک رفاه با نام «فرا رفاه» با رویکرد ارائه خدمات غیرحضوری نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی و راه‌اندازی و توسعه سامانه بتا به منظور امکان تأمین اعتبار بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شناسه‌دار و همچنین راه‌اندازی سرویس مدیریت چک‌های صیادی ویژه سازمان تأمین اجتماعی از طریق سامانه معین، سامانه کالابرگ الکترونیک و تسویه با پذیرندگان سامانه مشاغل خانگی و مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه به عنوان اقدامات اخیر این بانک اشاره کرد.

وی افزود: راه‌اندازی سامانه‌هایی مانند فرارفاه که احراز هویت غیرحضوری برای مشتریان انجام می‌دهد و می‌توانند به صورت غیرحضوری افتتاح حساب انجام بدهند و به‌زودی تسهیلات را نیز به سامانه‌ای می‌بریم که اقساط به صورت غیرحضوری پرداخت شود و علاوه بر بازنشستگان که خدمات‌شان به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود، سایر مشتریان نیز بتوانند به صورت غیرحضوری کار انجام بدهند. همچنین راه‌اندازی سامانه‌ای به نام سامانه بتا ویژه خرید اقساطی بازنشستگان و تمام افرادی که حقوق خود را از بانک رفاه از حدود 7 هزار فروشگاهی که در سراسر کشور وجود دارد، دریافت می‌کنند و همچنین می‌توانند خرید کنند و در پایان ماه از حقوق‌شان کسر و به حساب فروشگاه‌ها واریز شود. لازم به ذکر است که این خرید بدون کارمزد انجام می‌شود.

انتشار اوراق گام (اخذ و ثبت نماد در سامانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به منظور تأمین اعتبار واحدهای فعال در بخش‌های مولد اقتصادی با هدف رفع موانع پولی، هدایت منابع به فعالیت‌های مولد اقتصادی و تأمین سرمایه در گردش سالم و پایدار

لله‌گانی توضیح داد: انتشار اوراق گواهی اوراق گام که با همکاری بانک مرکزی راه‌اندازی شده از اقدامات بسیار مهم بانک رفاه است. در این دولت بحث زنجیره تأمین واحدهای تولیدی اعم از صنایع پایین‌دستی، بالادستی و موازی بسیار مهم است که می‌توانند یک زنجیره تأمین ایجاد کنند و انتشار اوراق گام می‌تواند کمک کند که این زنجیره با کمترین میزان استفاده از منابع بانکی بتواند حرکت کند.

استفاده از ابزارهای تعهداتی برای مهار تورم و رشد تولید

مدیرعامل بانک رفاه کارگران تاکید کرد: سیاست‌های بانک مرکزی در جهت مهار تورم، کنترل نقدینگی است و هرچه‌قدر بتوانیم از ابزارهای تعهداتی استفاده کنیم که هم واحدهای تولیدی دچار مشکل نشوند و هم اینکه بانک مرکزی بتواند سیاست‌های خودش را اعمال کند و کنترل خوبی بر پول داشته باشد و بتواند بر شبکه بانکی نظارت کامل کند، قطعاً کمک می‌کند که هم مهار تورم اتفاق بیافتد و هم رشد تولید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث پرداخت اعتبارات و تسهیلات، بانک رفاه حدود 2 میلیون و 393 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، معدن، کشاورزی و بخش‌های مختلف با تمرکز بر واحدهای تولیدی پرداخت کرده است. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به تعداد 83 هزار و 790 فقره تسهیلات به مبلغ 38 هزار و 300 میلیارد ریال پرداخت شده است.

لله‌گانی یادآور شد: در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج، سهمی که برای بانک رفاه در نظر گرفته بودند پرداخت شده و تا آخر امسال نیز به صفی که در انتظار هستند، پرداخت خواهد شد. بانک رفاه به تحکیم بنیان خانواده و کمک به تشکیل آن با اعطای بیش از ۱۰۳ هزار و 771 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به مبلغ ۱۵۲ هزار و 470 میلیارد ریال اهتمام ویژه نشان داده است و به همین دلیل با وضعیت خوبی سال جدید را آغاز می‌کنیم و امیدواریم دیگر کسی در نوبت نباشد.

مدیرعامل بانک رفاه بیان کرد: از دیگر اقدامات بانک در بخش اعتبارات می‌توان به حمایت و کمک از طرح‌های عمرانی دولت در قالب ماده 56 به صورت کنسرسیومی یا از طریق منابع بانکی و پرداخت تسهیلات به احداث آزادراه‌ها و جاده‌های اصلی کشور، بحث ریل و آبرسانی و احداث سد در چندین نقطه و احداث شبکه فاضلاب که در چند استان انجام شده است، اشاره کرد. در این زمینه کمک کردیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد. حدود 20 هزار میلیارد ریال (۱۷ هزار و 395 میلیارد ریال) تسهیلاتی بوده که به این موضوعات اختصاص پیدا کرده و کمک می‌کند تا طرح‌های عمرانی زودتر انجام شود.

راه‌اندازی طرح چک دیجیتال

وی عنوان کرد: در خصوص مطالبات ارزی، فعالیت‌های خوبی در رابطه با نقل و انتقالات ارزی و منابع مالی صورت گرفته؛ چراکه تنها بانک عامل صندوق توسعه هستیم که هم برای پرداخت تسهیلات ریالی و هم تسهیلات ارزی در راستای رشد واحدهای تولیدی اقدام کرده‌ایم. در حوزه فناوری اطلاعات طرح چک الکترونیکی را داشتیم که بانک مرکزی مطرح کرد و با توجه به اینکه در گذشته موضوع چک مشکلات زیادی داشت، اقدام خیلی خوبی بود و از کارهای ارزشمند دولت سیزدهم بود و قانونی که برای آن تصویب شده بود، عملیاتی شد و بانک رفاه کارگران به عنوان یکی بانک‌های پیشتاز در راه‌اندازی سامانه‌ها کمک کرد و چک الکترونیک اکنون عملیاتی شده و می‌تواند در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

لله‌گانی گفت: همچنین ارائه خدمت احراز هویت دوعاملی در سامانه بانکداری اینترنتی برای افراد انجام شده است. راه‌اندازی سامانه ویژه قبوض حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی که در گذشته برای کارفرمایان برای واریز رقم‌ها مشکلاتی داشت که در دولت سیزدهم سامانه BPG راه‌اندازی شد. بانک رفاه اکنون با سامانه‌هایی که دارد به‌راحتی پاسخگوی حجم عظیم عملیات در سازمان تأمین اجتماعی است که خودش نشان‌دهنده این است که در بخش فناوری و اطلاعات بانک اتفاقات خوبی رخ داده است.همچنین راه‌اندازی ثبت الکترونیکی قراردادها از دیگر اقدامات بود که از حال دستی خارج و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اتصال به سامانه سیما و فروش اوراق سپرده گواهی عام از طریق بستر MQ نیز از دیگر اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات بوده است.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران ادامه داد: از دیگر اقدامات در زمینه فناوری اطلاعات می‌توان به رونمایی از دستگاه کیوسک بانکی با قابلیت صدور آنی کارت به صورت آنلاین و لحظه‌ای برای فرد؛ راه‌اندازی زیرساخت سرویس‌دهی سامانه انبارداری و سایر سامانه‌ها، راه‌اندازی گزارش سامانه شاداب بانک مرکزی به صورت روزانه و هفتگی اشاره کرد.

اقدامات متعدد بانک رفاه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی

وی تاکید کرد: بانک در اقتصاد کشور در فضایی کار می کند که ما وظیفه داریم علاوه بر کار بانکداری که کار تخصصی بانک است به سودآوری و شاخص‌های بانک نیز کمک کنیم. بخشی از مشکلات جامعه در قالب مسئولیت اجتماعی بانک برطرف شود که می‌توان از این اقدامات به کمک به ساخت نوسازی و تجهیز ۱۶ مدرسه در استان‌های کم‌برخوردار و محروم کشور، کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم ایتام و محرومین و موسسات خیریه، مشارکت بانک در احداث بیمارستان و خانه بهداشت، کمک بلاعوض و حمایت مالی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های علوم بهزیستی و توانبخشی کشور؛ کمک به آزادسازی ۴۲ نفر از زندانیان جرائم مالی غیرعمد از جمله زنان زندانی سرپرست خانوار در قالب طرح‌های «مادر آمد» و «عطر مهربانی»؛ کمک به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی؛ امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت محترم ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در راستای بهره‌مندی از ظرفیت صندوق برای صدور ضمانتنامه اشتغال خرد زنان سرپرست خانوار؛ مشارکت بانک در تأمین بخشی از هزینه‌های اعزام کاروان ورزشی کارگران جمهوری اسلامی ایران به هفتمین دوره بازی‌های جهانی ورزش کارگری به میزبانی کشور ایتالیا و تکریم کارگران نمونه کشوری از سوی بانک به مناسبت هفته کار و کارگر اشاره کرد.

نظارت و استقرار سیستماتیک ثبت رخدادهای عملیاتی

لله‌گانی در خصوص اقدامات بانک رفاه در حوزه نظارت متذکر شد: در این زمینه می‌توان به اقداماتی مانند جاری‌سازی مدیریت ریسک در بانک با استقرار سیستماتیک سامانه‌های تجهیز و تحلیل حالات ریسک و اثرات ناشی از (FMEA) در بانک؛ طراحی نرم‌افزارها و استقرار سیستماتیک ثبت رخدادهای عملیاتی؛ تاسیست دو اداره برای نخستین بار در بانک رفاه؛ یکی اداره نظارت بر شرکت‌ها و دیگری اداره حراست از شرکت‌ها که این دو مسئول این شدند تا عملیات هرکدام از شرکت‌های بانک را کنترل کنند قبلاً این شرکت ها وجود نداشت و بانک تنها یک اداره مجامع شرکت‌ها داشت و در حوزه نظارتی در بانک ساختاری وجود نداشت و اکنون با قدرت در حال نظارت بر اسناد و مدارک شرکت‌ها هستند تا اگر موضوعی وجود داشته باشد در اسرع وقت رسیدگی کنند و خود به خود از ایجاد فساد جلوگیری خواهد شد؛ ایجاد سامانه شفافیت (5 سامانه) با توجه به نقش بنیادین شفافیت در پیشگیری از فساد (تا اطلاعات شرکت‌ها بخشی به صورت آنلاین در اختیار مردم و بخش دیگر در اختیار واحدهای نظارتی بانک قرار بگیرد که همه اطلاعات خریدها، فروش‌ها و معاملات و تعداد پرسنل و هیئت مدیره‌ها در این جا ثبت می‌شود که کنترل نظارت هم از طریق مردم و هم از طریق واحدهای نظارتی بانک انجام می‌شود)؛ عضویت در سامانه مردمی انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات کشور و پاسخگویی به سوالات و شکایت مردمی از دیگر اقدامات در این حوزه است.

طرح امیدرفاه در راستای خدمت‌رسانی به اقشار کم درآمد جامعه کارگران و بازنشستگان

مدیرعامل بانک رفاه تشریح کرد: باتوجه به اینکه سهام‌دار ما سازمان تأمین اجتماعی است؛ شاید خیلی الزامی بر انتشار صورت‌های مالی بانک نداشته باشیم؛ اما کد گرفتیم و اطلاعات مالی بانک را در فرابورس منتشر و در اختیار عموم قرار می‌دهیم؛ به این علت که به شفافیت علاقه‌مند هستیم و قصد داریم که همه از شرایط بانک اطلاع داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نام بانک مزین به کلمه کارگران است و وظیفه ما خدمت‌رسانی به اقشار کم درآمد جامعه کارگران و بازنشستگان است، ادامه داد: رویکرد عمده خدمات در بانک به این سمت و سو پیش می‌رود که مانند پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه یا سامانه‌های دیگری که در اختیار بازنشستگان و بخش‌های کارگری قرار گرفته؛ طراحی‌هایی خوبی در بخش‌های مختلف برای استفاده از این سامانه‌ها در حال انجام است. در این خصوص طرحی به نام طرح امیدرفاه را داریم که این عزیزان هرچقدر واریزی داشته باشند به معادل همین میزان بانک به آنها اضافه می‌کند و به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند. امکان استفاده از این طرح برای همه کارگران در سراسر کشور وجود دارد که بتواند از این طرح استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تصویب و ابلاغ مفاد منشور حقوق شهروندی بانک رفاه کارگردان، به همه واحدها ابلاغ شده و بحث رعایت شئون و احترام مردم و تکریم ارباب رجوع و احترام به افرادی که از سرویس‌های بانک استفاده می‌کنند، به همه شعب بانک تأکید و گفته شده است. اجرای پروژه کشف تقلب از منظر پولشویی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عملیاتی شده تا اگر خدای ناکرده در سطح شعب بانک، سایت‌های قمار یا شرط‌بندی یا سایت‌های دیگر باشند، به صورت الکترونیکی و از طریق هوش مصنوعی شناسایی شوند و در اختیار مقامات ریزبط قرار گیرند و کمک می‌کند که این موضوعات به حداقل خودش برسد. شناسایی و آسیب‌شناسی نارسایی‌ها و راه‌های نفوذ در سیستم کنترل‌های داخلی از منظر مالی نیز انجام شده و گزارش کنترلهای داخلی مبتنی بر پنج بعد کوزو (COSO) و ارائه به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان تنها گزارش استاندارد و جامع مورد پذیرش سازمان تدوین شده است؛ همه این موارد از دیگر اقدامات بانک رفاه در راستای موضوع نظارت بوده است.

لله‌گانی با اشاره به اقدامات بانک رفاه در حوزه بازاریابی و امور مشتریان عنوان کرد: در حوزه بازاریابی و امور مشتریان هم اتفاقات خوبی رخ داده است، که می‌توان به توسعه سامانه بتا با ارائه طرح‌های تسهیلاتی و اعتباری مانند الماس رفاه و کیف پول الماس به منظور افزایش قدرت خرید اقساطی جامعه معظم مستمری‌بگیران و بازنشستگان؛ طراحی سامانه مدیریت امور مشتریان بزرگ بانک (طرح بی تا) با هدف رسیدگی و پیگیری درخواست‌های مشتریان اختصاصی و شرکتی و افزایش رضایتمندی و وفادارسازی مشتریان مذکور از طریق ارائه خدمات ویژه و شخصی‌سازی‌شده؛ انعقاد قرارداد با شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا (به عنوان بستری جهت ارائه خدمت خرید اعتباری خرید اقساطی و … از طریق کیف پول تارا) با هدف بهره‌مندی مستمری‌بگیران از اعتبار ایجاد شده در کیف پول تارا و خرید اعتباری یا اقساطی با اعتبار ثبت شده ایشان در این کیف پول از فروشگاه‌های طرف قرارداد شرکت مذکور؛ طراحی و ارائه طرح‌های تسهیلاتی و اعتباری متنوع به منظور بهره‌مندی و پوشش نیازهای جوامع مختلف مخاطبان و مشتریان بانک مانند طرح‌های اوج، بورس کالا و انرژی، نیک کارت، حرکت، کارگشا، سهمینو، ارمغان، کرامت و ده‌ها طرح دیگر، انعقاد تفاهمنامه همکاری بانک با سایر سازمانها و شرکتهای متعامل در راستای ارائه راه‌حل‌های تخصصی به شرکت‌های بزرگ در حوزه انرژی نفت گاز پتروشیمی حوزه سلامت فلزات اساسی و فولاد، لوازم خانگی خودروسازی و شرکت‌های دانش‌بنیان؛ امکان بهره‌مندی مشتریان حقیقی و حقوقی از وب‌سرویس‌های سامانه بتا از طریق بستر رفاه بوم در قالب API اشاره کرد.

بالای 94 درصد عملیات و تراکنش‌های بانک در بستر الکترونیکی انجام می‌شود

مدیرعامل بانک رفاه متذکر شد: مطمئناً در بستر جدید و حوزه‌های فناوری اطلاعات که دارد اتفاق می‌افتد، بحث بانکداری باز می‌تواند کمک کند که ما سرویس راحت‌تری در اختیار مردم قرار دهیم. خیلی از واحدهایی که به‌صورت فین‌تکی دارند کار می‌کنند و با شبکه بانکی مرتبط هستند، می‌توانند به صورت آسان دسترسی‌هایی به مردم بدهند و از خدمات و سرویس‌ها استفاده کنند تا نیاز به حضور فیزیکی در شروع به حداقل خودش برسد. در حال حاضر بالای 94 درصد عملیات و تراکنش‌های بانک در بستر الکترونیکی انجام می‌شود و حدود 6 درصد در شعب بانک انجام می‌شود. همین موضوع موجب شده است که ما تعدادی از شعب خود را کاهش دهیم و کم کنیم. سعی کردیم در بحث استخدام نیروی انسانی، عمدتاً رویکردمان حوزه فناوری اطلاعات باشد و به این هدف برسیم که در این بُعد تقویت بیشتری اتفاق بیافتد.

بالاترین میزان فروش دارایی را در شبکه بانکی در بانک رفاه کارگران

وی افزود: در موضوع شرکت‌های بانک، کنترل و نظارت‌های خوبی اتفاق افتاده است. سال گذشته ما بالاترین میزان فروش دارایی را در شبکه بانکی داشتیم و چیزی حدود 300 هزار میلیارد ریال فروش دارایی‌های بانک رفاه بوده است و در مجموع اینکه شبکه بانکی کشور چیزی حدود 580 هزار میلیارد ریال دارایی فروخته است که 300 هزار میلیارد ریال آن مربوط به بانک رفاه بوده است و این نشان‌دهنده این است که عزم و اراده در راستای فروش دارایی‌های مازاد بانک وجود دارد.

وی افزود: همین الان هم تقریباً همه شرکت‌هایی که بانک دارد، کارشناسی می‌شود و قیمت‌گذاری توسط شرکت‌های تأمین سرمایه و شرکت‌های مختلفی که ارزیابی می‌کنند، انجام می‌شود و همچنین در کانون کارشناسان رسمی دادگستری، آگهی زده می‌شود که به صورت نقد و اقساط با تأکید بر فروش اقدامات انجام شود؛ ضمن اینکه بخش بنگاه‌داری در بانک رفاه کارگران برخلاف بسیاری از بانک‌ها کاملاً بر اساس شرایط قهری بوده است.

وی همچنین گفت: با پرداخت تسهیلاتی که بانک به سازمان تامین اجتماعی داده است، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در قالب سهام تهاتر شده و این سهام با بدهی سازمان تامین اجتماعی بانک رفاه تهاتر شده و همه مصوبات بالادستی و عمدتا معافیت دارد ولی با وجود این موضوعات تلاش داریم که از بنگاهداری خارج شویم و کمک کنیم در جهت اینکه اتفاقات خوبی بیفتد و بانک از آن حالت مسدود شدن بخشی از دارایی هایش در بحث بنگاهها و شرکت‌ها خارج شود و بتوانیم بیاییم در گردش مالی و کمک کردن به بخش های مختلف اقتصادی کمک کنیم.

استفاده زنجیره تولید دارو در کشور برای نخستین بار از اوراق گام برای پرداخت بدهی‌های

لله‌گانی توضیح داد: برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور، انتشار اوراق گام برای سازمان تامین اجتماعی برای بدهی‌های به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام شد که جا دارد که از بانک مرکزی هم تشکر کنیم که با این رویکرد توانستیم از اوراق گام برای واحدهای خدماتی هم استفاده کنیم و بدهی که سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان و مراکز درمانی داشت و آن بیمارستان‌ها هم به داروخانه‌ها و تولیدکنندگان دارو و کارخانجات تولیدی بدهی داشتند، از طریق این اوراق بدهی‌ها پرداخت شود و تقریبا می‌توان گفت زنجیره تولید دارو در کشور از این ابزار برای اولین بار توانست استفاده کند.

مدیرعامل بانک رفاه در پاسخ به این پرسش که اولین‌هایی که در دولت سیزدهم در بانک رفاه اتفاق افتاده است، کدامند؟ تشریح کرد: مهم‌تر موارد، افزایش سرمایه بوده که از 23 هزار میلیارد ریال به 620 هزار میلیارد ریال افزایش یافت و اخیراً به 710 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. این افزایش سرمایه در شبکه بانکی در نوع خودش بی‌نظیر است و نسبت کفایت سرمایه بانک رفاه از نزدیک صفر به حدود 14 درصد رسید و این در شاخص سلامت بانکی و شاخص عملیات بانک بسیار موثر است. همچنین پرداخت تسهیلات به ذینفع واحد و اشخاص مرتبط و گروه‌هایی که دارند با بانک کار می‌کنند؛ متناسب با سرمایه نظارتی بانک است و بر اساس آن بانک می‌تواند فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع کمک کرده که بانک رفاه کارگران جزو بانک‌هایی قرار بگیرد که مخصوصاً بخش‌های تولیدی در رقم‌های بالاتر بتواند تسهیلات پرداخت کنند. اگر اندازه بانک، کوچک باشد، نمی‌تواند مخصوصاً به واحدهای بزرگ کمک کند و عملاً نقش بزرگی نمی‌تواند داشته باشد ولی امروز جزو نقش‌آفرینان اصلی در شبکه بانکی است و می‌تواند به این بانک‌ها کمک کند.

وی در ارزیابی خود از چشم‌انداز عملکردی بانک رفاه کارگران در پایان دولت سیزدهم؛ متذکر شد: با توجه به موارد اشاره شده، چشم انداز بسیار خوبی پیش رو است تا بانک بتواند به جامعه هدف خودش که عمدتاً بازنشستگان؛ کارگران و اشخاص خاص و واحدهای تولیدی است، کمک‌های ارزنده‌ای کند.

وی یادآوری کرد: در بحث مسکن نیز با توجه به اتفاقات خوبی افتاده است و در زمینه مسکن روستایی و ودیعه مسکن و مسکن اقشار خاص کمک‌های خوبی انجام شده است. در بحث نهضت ملی مسکن تلاش می‌کنیم که اهدافی که دولت سیزدهم دارد، محقق شود و بتواند دستیابی به آن 4 میلیون مسکنی که قول داده شده است، برسیم. قراردادها برای سهمیه‌ای که برای بانک رفاه تعیین شده است، در حال انعقاد است و زمین‌ها در حال تحویل است و در خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی الان بحث مسکن کارگری مطرح است.

پرداخت تسهیلات به بازنشستگان بدون حضور فیزیکی در شعب و بدون نیاز به ضامن

لله‌گانی در پاسخ به این سوال که چه آثار ملموسی از اقدامات بانک رفاه در زندگی مردم ایجاد شده و یا خواهد شد؟ اظهار کرد: بخشی که این تغییر ملموس بوده؛ بحث پرداخت تسهیلات به بازنشستگان عزیز است که در شرایط کاملاً تکریم‌شده و با حضوری که عزیزان صرفاً در بحث کانون‌ها دارند، ثبت‌نام انجام می‌شود و دیگر نیازی به حضور آنان در شعب بانک رفاه نیست، نیاز به ضامن ندارند و در شرایط کاملاً غیرحضوری تسهیلات به آنان پرداخت می‌شود و هر ماه نیز اقساط آنها به صورت الکترونیکی از حساب‌شان کسر می‌شود و به حساب آنها پرداخت می‌شود. همچنین سامانه بتا که برای عزیزان بازنشسته و همه آن افرادی که حقوق‌بگیر بانک رفاه هستند و بخش‌های کارگری که دارند با بانک رفاه همکاری می‌‌کنند، راه‌اندازی شده است تا بتوانند به صورت کاملا الکترونیکی خرید کالای خود را انجام دهند یا به صورت خرید از سایت‌های مجازی یا از فروشگاه‌های فیزیکی خرید را انجام دهند و ماهانه بدون هیچگونه کارمزدی از حقوق آنها کسر می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد که هر دو مورد استمرار دارد؛ یعنی در گذشته اثرات بسیار خوبی داشته و در آینده هم به همین شکل خواهد بود.

مدیرعامل بانک رفاه توضیح داد: در بحث حمایت از واحدهای تولیدی؛ اینکه بحث انتشار اوراق گواهی سپرده خاص اخیرا شروع شده و 3 چهار ماه است که عملیاتی شده است، در ادامه می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد و 700 هزار میلیارد ریال پروژه تعریف شده که این پروژه‌ها دقیقاً در رابطه با این است که بتواند نقدینگی بازار را جمع کند و مهار تورم اتفاق بیافتد و به رشد تولید کمک کند. این امکان در سطح کل هزار و 50 شعبه بانک رفاه ایجاد شده که هم افرادی که می‌خواهند تسهیلات بگیرند و از اوراق استفاده کنند، برای انان امکان‌پذیر است و هم افرادی که می‌خواهند این اوراق را خریداری کنند، در سطح شعب این امکان برای آنها فراهم شده است.

وی اضافه کرد: مطلب مهم دیگر بحث ایجاد اشتغال در بانک رفاه است، بانک رفاه کارگران، زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و یکی از رویکردهای ما هم ایجاد اشتغال است و در هر سال چیزی حدود 600 تا 700 نفر، استخدامی خود بانک رفاه کارگران است که به صورت آزمون سراسری با مصاحبه تخصصی و کانون ارزیابی انجام می‌شود و در اقصی نقاط کشور بهترین نیروها و جوانان کشور در حال جذب هستند و آموزش می‌بینند و دوره آموزشی در حال برگزاری است. بخش عمده‌ای از اشتغالی که ایجاد می‌شود به دلیل پرداخت تسهیلاتی است که ما در حوزه اشتغال پرداخت می‌کنیم و بانک رفاه مکلف شده است که هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی و سایر مراجع، تسهیلات اشتغال پرداخت کند.

راه‌اندازی سامانه‌ای به نام رفاه ‌کار مشترک بین بانک رفاه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حمایت از واحدهایی که دارند تولید می‌کنند

لله‌گانی بیان کرد: اخیراً در حال راه‌اندازی سامانه‌ای به نام رفاه ‌کار هستیم که مشترکا بین بانک رفاه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است تا بتوانیم در جهت حمایت از واحدهایی که دارند تولید می‌کنند اقدام کنیم و عمدتاً رویکرد آن بحث بازاریابی و فروش محصولات آنهاست. یک شرکت را مشترکاً با وزارتخانه به این موضوع اختصاص داده‌ایم و رویکردمان حمایت از واحدهای تولیدی در جهت فروش محصولات‌شان و معرفی خدمات‌شان و معرفی کسب و کارهای خرد است.

وی افزود: این کار میتواند به ایجاد اشتغال پایدار کمک کند و اگر ما بتوانیم بستری ایجاد کنیم که کالاها و محصولات‌شان معرفی شوند و شرایط فروش مناسبی داشته باشد و حتی بانک به عنوان واسطه قرار بگیرد و به فروشندگان پول را به صورت نقدی پرداخت کند و از خریداران به صورت قسطی دریافت کند، می‌تواند کمک کند که واحدها هم شرایط بهتری داشته باشند و بتوانند پایداری ایجاد اشتغال خود را افزایش دهند.

مدیرعامل بانک رفاه گفت: ان‌شاءالله که نتیجه همه فعالیت‌ها و اقدامات بانک رفاه، خدمات رسانی بهتر به مردم باشد و رضایت مردم اهمیت بسیار زیادی دارد و همه تلاش بنده و همکاران در مجموعه بانک رفاه کارگران این است که بتوانیم خدمتگزار خوبی برای مردم باشیم و همه این سامانه‌ها و اقداماتی که توضیح دادیم و انجام شد؛ در راستای جلب رضایتمندی مردم است تا بتوانیم خدمت بهتری به مردم ارائه دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =