۶ پیشنهاد برای بهبود فعالیت تسهیلات‏‏‌یارها

پژوهشکده مطالعات فناوری برای بهبود فعالیت تسهیلات‌‌‌یارها ۶ پیشنهاد ارائه کرده است. بانک مرکزی اخیرا آیین‌‌‌نامه‌‌‌ای درباره نحوه همکاری موسسات اعتباری و تسهیلات‌یارها به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد که به عنوان اولین مستند قانونی در این حوزه، شرکت‌های تسهیلات‌یار را به‌‌‌عنوان یکی از مدل‌‌‌های فعالیت لندتکی در کشور به رسمیت شناخته است. در همین ارتباط، پژوهشکده مطالعات فناوری ضمن استقبال از این اقدام، پیشنهادهایی را در جهت بهبود این آیین‌نامه به بانک مرکزی ارائه داد چرا که معتقد است گسترش فعالیت این موسسات علاوه بر اثراتی که در زمینه ایجاد اشتغال و گسترش نوآوری دارد، تاثیر بسزایی در افزایش شمولیت مالی و دسترسی شهروندان به منابع مالی خواهد داشت. پیشنهادهای ارائه شده از سوی پژوهشکده مطالعات فناوری به این شرح است:

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، تعریف ارائه شده در ماده ۱ ضوابط ابلاغی، شمولیت لازم را برای انواع مدل‌های کسب و کار فعال در این حوزه ندارد. در این ضوابط ابلاغ شده آمده است، شرکت تسهیلات یار، «شرکتی تجاری است که از طریق ایجاد ارتباط بین «موسسه اعتباری، » «مشتری» و «تامین‌کننده کالا و خدمات» در بستر فضای مجازی، فرآیند اعطای تسهیلات به مشتری را تسهیل می‌‌‌کند» این تعریف، به نوعی مدل کسب و کار لندتک‌ها را به بازاریابی آنها برای تسهیلات موسسات اعتباری تقلیل داده و امکان فعالیت در قالب مدل‌هایی همچون وام‌دهی همتا به همتا، BNPL  به صورت مستقیم (تامین مالی از سوی فروشنده کالا) و اعطای وام مصرفی دیده نشده است. همکاری فعال بانک مرکزی و نهادهای فعال در حوزه پیشبرد نوآوری در کشور می‌تواند زمینه فعالیت در قالب مدل‌‌‌های کسب و کاری دیگر را برای لندتک‌‌‌ها فراهم آورد.

کاهش محدودیت‌‌‌های درآمدی شرکت‌های تسهیلات یار

در این ضوابط درآمد شرکت‌های تسهیلات یار صرفا از کارمزد موسسات اعتباری در نظر گرفته شده و امکان دریافت کارمزد از مشتری یا فروشنده کالا سلب شده که سودآوری و انگیزه فعالیت لندتک‌‌‌ها را محدود می‌‌‌سازد.

افزایش دسترسی لندتک‌‌‌ها به داده‌‌‌ها

دسترسی به داده‌‌‌ها یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های فعال در حوزه لندتک است، از این‌‌‌رو طراحی سازوکاری که از یکسو تسهیل‌‌‌کننده دسترسی به اطلاعات و از سوی دیگر حافظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات شهروندان باشد، برای توسعه فعالیت لندتک‌‌‌ها ضروری است.

بهبود و قانونمندکردن اعتبارسنجی لندتک‌‌‌ها

اعتبارسنجی و ارزیابی اهلیت اعتباری مشتری از جمله فعالیت‌‌‌های اصلی لندتک‌‌‌هاست، از این‌‌‌رو به‌‌‌رسمیت‌‌‌شناختن اعتبارسنجی لندتک‌‌‌ها از مشتریان، تجمیع و نظام‌‌‌مند کردن اطلاعات آنها از مشتریان و برقراری همکاری فعال میان آنها و نهادهای رسمی اعتبارسنجی نظیر شرکت مشاوره رتبه‌‌‌بندی اعتباری ایران، از جمله اقدامات مهم در جهت توسعه فعالیت لندتک‌‌‌هاست.

فراهم‌‌‌کردن زیرساخت‌‌‌های مورد نیاز

دسترسی مطلوب به احراز هویت مشتریان، سفته الکترونیک، سرویس‌‌‌های اقتصادی پایدار تسهیل شده و توسعه نظام ضمانت تعهد پرداخت برای مشتریان حقیقی (توثیق)، از جمله زیرساخت‌‌‌های نرم‌‌‌افزاری و سخت‌‌‌افزاری لازم برای توسعه فعالیت لندتک‌‌‌هاست که لازم است به آنها پرداخته شود.

حرکت به سمت سیاستگذاری تنظیم‌‌‌گرایانه

برای افزایش استقبال شرکت‌های لندتک از ساماندهی‌‌‌شدن زیر نظارت بانک مرکزی، می‌توان با حرکت از سیاستگذاری نظارتی به سمت سیاستگذاری تنظیم‌‌‌گرایانه اقدامات موثری انجام داد. یکی از موثرترین اقدامات در این زمینه افزایش اختیارات این شرکت‌هاست. امکان تامین مالی یا راه‌‌‌اندازی مدل‌‌‌های جدید خدمات مالی، نظیر ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز (دیفای) که با استفاده از سندباکس امکان‌‌‌پذیر است، از جمله مهم‌ترین مصادیق در این زمینه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  5