پیش بینی قیمت دلار ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ارزپاشی سیاست‌گذار برای فریز دلار ادامه دارد؟

قیمت دلار هفته سوم بهمن را با روند کاهشی آغاز کرد و در کف جدید حرکت پاندولی داشت. کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر ارزپاشی سیاست‌گذار در هفته پایانی بهمن ادامه داشته باشد، این اسکناس در نیمه کریدور ۵۰ هزار تومانی با تحرکات قیمتی ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نوسان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در هفته سوم بهمن با کاهش قابل توجه استارت خورد. فشار سیاست‌گذار برای ارزپاشی و افزایش نرخ بهره  توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند.

اسکناس آمریکایی هفته گذشته را در روندی معکوس نسبت به هفته دوم بهمن سپری کرد و با کاهش بازدهی ۵.۱۳ درصدی به کار خود پایان داد. سیاست‌ ارزپاشی و خبردرمانی بانک مرکزی همراه با برقراری آرامش در منطقه خاورمیانه، دست به دست هم داد تا روند قیمت دلار کاهشی شود.

این در حالی بود که معامله‌گران کاهشی بازار امید داشتند این اسکناس با عقب‌نشینی در کریدور ۵۰ هزار تومانی به قیمت‌های ۵۲ تا ۵۲ هزار و۵۰۰ تومانی قبل از روند شارپی برگردد؛ اما به نظر می‌رسد خواست سیاست‌گذار نیز این نبود و قیمت در کف جدید نوسان کرد.

کارشناسان اقتصادی کف قیمت دلار را محدوده ۵۵ هزار تومانی می‌دانند و معتقدند تداوم سیاست تثبیت قیمت این اسکناس توسط سیاست‌گذار تا پایان سال سخت است. آنها می‌گویند فریز قیمت دلار به عنوان لیدر اصلی سایر بازارها می‌تواند یک تا دو هفته آینده دوام داشته باشد و به احتمال زیاد تا پایان سال به کریدور بالاتر ورود می‌کند.

سیاست‌ فریز قیمت دلار نمایشی است

پیش از این بارها تاکید شده بود که آنچه دلار را راهبری می‌کند، تورم و انتظارات تورمی است؛ بنابراین کاهش حجم نقدینگی، رشد تولید ناخالص ملی و برقرار مناسبات در سطح عالی اقتصاد با دیگر کشورهای دنیا، می‌توانند قیمت دلار را در محدوده متعادل‌تری نگه دارد. این در حالی است که بانک مرکزی پیوسته تاکید می‌کند که سعی می‌کنیم اخبار و اطلاعاتی را منتشر کنیم که انتظارات تورمی کنترل شود؛ اماعدم تطابق بین کاهش نرخ قیمت کالاهای اساسی و مصرفی و عدم تطابق آن با قیمت دلار این موضوع را تایید می‌کند که فریز دلار صرفا یک مساله شفاهی، روانی و نمایشی است.به نظر می‌رسد در حال حاضر، جدال بر سر دو فرضیه کاهش ادامه‌دار و افزایش قیمت دلار میان ناظران اقتصادی بالاست و به دلیل ابهام در سیاست‌های دولت و نبود برنامه روشن و مشخص درباره رویکردهای پیش رو در اقتصاد ایران، آینده بازارهای مالی به معما تبدیل شده است.

هفته آخر بهمن دلار چند می‌شود؟

تحلیلگران بازارهای مالی برای هفته پیش‌رو با این فرض که ارزپاشی سیاست‌گذار ادامه داشته باشد،‌ حرکت پاندولی قیمت دلار را در کف جدید متصور هستند.

گفتنی است روند قیمت در بازارهای مالی روز چهار‌شنبه  به عنوان آخرین روز فعالیت بازارها در هفته سوم بهمن در بیشتر ارزها افزایشی بود. درهم در کانال ۱۵ هزار پیشروی کرد و با افزایش ۹۰ تومانی با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن قیمت تتر ۵۰ تومان افزایش داشت و روی رقم ۵۵ هزار و ۲۰۰ تومانی قرار گرفت. پوند انگلیس نیز که نسبت به روز گذشته افزایش ۴۷۰ تومانی داشت و به کانال ۷۰ هزار تومانی ورود کرد. این اسکناس با رقم ۷۰ هزار و ۳۹۰ تومان معامله شد. قیمت یورو در پنجمین روز هفته افزایش ۱۶۰ تومانی داشت و به قیمت ۵۹ هزار و ۹۸۰ تومان رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =