چگونه بدون صرف زمان زیاد در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

یکی از انتخاب‌های مهم هر سرمایه‌گذار، انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری است ؛ سرمایه گذاری روش‌های مختلفی دارد و افراد می‌توانند متناسب با میزان ریسک‌پذیری، میزان دارایی و بازده مورد انتظار خود در دارایی‌های مختلفی از جمله زمین، طلا، صندوق‌های سرمایه گذاری، سهام، خودرو و … سرمایه گذاری نمایند. از میان تمام روش‌های سرمایه گذاری، قصد داریم در این مقاله به بررسی روش‌های سرمایه گذاری در بورس بپردازیم.

در طی سال‌های گذشته بازار بورس با بازده مناسبی که در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه گذاری به دست آورده است، به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری جذاب در بین مردم شناخته می‌شود. علاوه بر این امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم در عرضه‌های اولیه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خرید سهام با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان از جمله ویژگی‌های جذاب این بازار به شما می‌رود.

سرمایه گذاری در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس، می‌توان به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم اقدام کرد. منظور از روش سرمایه گذاری مستقیم، این است که افراد شخصا به خرید و فروش سهام می‌پردازند و  در این روش داشتن فرصت کافی جهت رصد بازار، دانش بورسی و شناخت ابزارهای معامله‌گری سرمایه گذاری ضروری است.

منظور از روش سرمایه گذاری غیر مستقیم نیز، این است که افراد مدیریت دارایی خود را به متخصصان بورسی و افراد خبره مورد تایید سازمان بورس، واگذار کنند. صندوق سرمایه گذاری و سبدگردانی اختصاصی از جمله روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس به شمار می‌روند.

 این روش برای اشخاصی مناسب است که فرصت کافی برای رصد بازار و فراگیری دانش بورسی ندارند. این افراد می‌توانند صندوق مناسب خود را انتخاب کنند و با توجه به نوع صندوق و افق زمانی مد نظر، بازدهی مطلوبی را کسب کنند.

صندوق‌های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند و با جمع آوری سرمایه‌های خرد و کلان افراد، به صورت تخصصی در دارایی‌های مختلف نظیر سهام، طلا، سپرده بانکی، اوراق بدهی، اوراق مشارکت و… سرمایه‌گذاری می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا همه افراد با هر میزان بودجه و ریسک پذیری بتوانند صندوق مناسب خود را انتخاب و سرمایه گذاری خود را آغاز کنند.

از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توان به صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت، شاخصی، اهرمی، مختلط، بخشی و … اشاره کرد.

صندوق سرمایه گذاری بخشی

صندوق سرمایه گذاری بخشی (Sector Funds)  یکی از انواع صندوق‌های قابل معامله در بازار (ETF) است که دارایی خود را در یک بخش یا صنعت خاص مانند فلزات اساسی، خودروسازی، پتروشیمی، تکنولوژی، غذایی و… سرمایه‌گذاری می‌کند. طبق مقررات، لازم است تا این صندوق‌ها حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌هایی خود را در یک صنعت خاص و حداکثر ۱۰ درصد دارایی را در سهام سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند.

به عنوان مثال صندوق بخشی فلزات بیش از ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را بر روی سهام بخش فلزات اساسی مانند آهن، فولاد، مس، آلومینیوم، سرب، نیکل و … سرمایه گذاری می‌کند و از آنجا که از صنعت فلزات اساسی، دومین بخش بزرگ بازار سرمایه است، سرمایه گذاری در این صندوق می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد.

سبد گردانی

سبدگردانی یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس است. در این روش، فرد سرمایه‌گذار، مدیریت دارایی و سرمایه خود را به یک شخص حقوقی دارای مجوز سبدگردانی‌ از سازمان بورس و اوراق بهادار، واگذار می‌کند تا تحلیل‌گران متخصص و باتجربه، با توجه به نیازهای فرد، از‌ جمله میزان ریسک‌پذیری، شرایط مالی، هدف از سرمایه‌گذاری و افق زمانی مد نظر وی، اقدام به فعالیت در بازار سرمایه نموده و به نگهداری و رشد سرمایه او کمک کنند.

هر یک از شرکت‌های سبدگردان برای فرآیند سبدگردانی شرایطی دارند و سرمایه گذاری معمولا با مبالغ بالا صورت می‌گیرد. برای انتخاب بهترین سبدگردان باید میزان موفقیت آن سبدگردان در کسب بازدهی‌های مناسب در دوره‌های زمانی مختلف و  میزان محبوبیت آن سبدگردان در بین سایر سرمایه‌گذاران را بررسی نمود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  −  18  =