نکاتی در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت مدیر عامل شرکت بیمه در صحنه حادثه

حضور مدیر عامل در صحنه اتش سوزی، سیگنالهای غلط به بیمه گذار می دهد

محمود اسعد سامانی اولین رئیس مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی در خصوص حضور بیمه گران در صحنه های خسارت گفت: حضور در صحنه حادثه توسط مدیران و کارشناسان بیمه گر رفتاری غیر حرفه ایست که می‌تواند سیگنالهای غلطی را به زیان دیده و سایر بیمه گذاران منتقل کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز محمود اسعد سامانی پیرو آتش سوزی بیمارستان گاندی نکاتی در خصوص وظایف بیمه گر را یادآور شد و گفت: اولاً ، بیمه گر قبل و بعد از وقوع حادثه و بحران وظایف و مسؤلیتهای کاملاً مشخصی را بر عهده دارد ولی هیچ وظیفه و حتی قابلیت و استعدادی در حین وقوع حادثه ندارد. نه خودروی آتشنشانی دارد، نه آمبولانس، نه جرثقیل، و در کل حضورش بی فایده است.

اگر هم گفته شود که برای دلداری و دلگرمی و عمل به وظیفه اخلاقی-انسانی در محل حادثه حاضر شده، باز هم غیر حرفه ای و حتی نسنجیده است چرا که ممکن است – ولو با احتمال اندک، حادثه ناشی از عمد بیمه گزار باشد.

وی ادامه داد:ثانیاً وظیفه بیمه گر این است که در هنگام تنظیم بیمه نامه تمام ملاحظات لازم را به صورت حرفه ای و سنجیده به خرج داده و اگر ریسکی را می پذیرد حتماً بیمه نامه ای را تنظیم کند که تا حد امکان متناسب با ریسک پذیرفته شده باشد.

در مورد بیمارستان گاندی، حسب گزارش سازمان آتشنشانی، وضعیت ایمنی مطلوب نبوده و احتمالاً ریسک از شرایط کیفی لازم برای پذیرش برخوردار نبوده است. از این جهت وضعیت ریسک مشابه ساختمان پلاسکو بوده و این مورد نیز نشانه ایست از اینکه در تعارض با حضور بیمه گر در صحنه حادثه هستیم.

سامانی تصریح کرد: ثالثاً، رفتار حرفه ای بیمه گر پس از وقوع خسارت و اعلام آن توسط بیمه گزار، ایجاب می کند که تمامی اطلاعات لازم را از بیمه گذار دریافت نموده و گزارشات مختلفی را بررسی کند و بیمه گزار نیز طبق مفاد و شروط بیمه نامه وظیفه دارد که تمامی اطلاعات و دسترسی های لازم را به بیمه گر بدهد و حتی بیمه گر «حق ورود» یا right of entry دارد و می‌تواند وارد اماکن تحت پوشش شده و اختیار و مسؤلیت آنها را بر عهده بگیرد.

رفتار حرفه ای بیمه گر الزام می کند که بیمه گزار بایستی اثبات کند که خسارت رویداده به علت خطری است که تحت پوشش بیمه نامه بوده و اگر این مرحله طی شود و بیمه گر نتواند اثبات کند که وقوع خسارت ناشی از علت مستثنا بوده، در اینصورت بیمه گر موافقت خود را با پرداخت خسارت در چارچوب مفاد بیمه نامه اعلام می کند.

به گفته وی باید هفت خوان طی شود تا خسارتی مورد پذیرش قرار بگیرد. بنابراین، حضور سر صحنه و پذیرش پرداخت خسارت در حکم بریدن بدون متر کردن است.

نکته آخر اینکه، صنعت بیمه زمانی می‌تواند در خدمت اقتصاد و مدیریت ریسک‌ و جلوگیری از سوخت ملی باشد که بتواند به صورت حرفه ای و سنجیده (prudent) عمل کند. در این زمینه نقش سرمایه انسانی و آموزش حیاتی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  3