پیش بینی بورس شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ / گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها بازار سهام را نجات می‌دهد؟

بازار سهام در حالی وارد دومین هفته بهمن‌ماه می‌شود که از یک شوک بزرگ در قیمت‌گذاری فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی عبور کرده و حالا چشم به گزارش‌های ماهانه صنایع دارد. آیا این گزارش‌ها، نگاه سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده بورس تغییر می‌دهد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در هفته نخست بهمن‌ماه ریزشی بود و 2.86 درصد افت هفتگی را ثبت کرد. طی این هفته، اغلب سهم‌های شاخص‌ساز گروه‌های پالایشی، خودرویی و فلزات اساسی، کاهش قیمت را تجربه کردند.

سهام کوچک و متوسط بازار سهام هم در نخستین هفته بهمن‌ماه، وضعیت مناسبی نداشتند و بخشی از رشد هفته‌های گذشته را از دست دادند تا در نهایت، شاخص هم‌وزن بازار سهام که نماینده همین سهم‌هاست، بازدهی هفتگی منفی 4.5 درصدی را ثبت کند.

3200 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

نخستین هفته بهمن‌ماه با تراز منفی پول حقیقی همراه بود. طی این هفته، سه هزار و 289 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که به نظر می‌رسد به سمت بازارهای دلار و طلا کوچ کرده است. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی نیز در نخستین هفته بهمن به پنج هزار و 450 میلیارد تومان رسید. میانگین حجم معاملات خرد نیز در این هفته روی رقم 9 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم قرار گرفت.

پیش بینی بورس شنبه

بازار سهام این هفته منتظر انتشار گزارش‌های ماهانه است. طی هفته گذشته نیز گزارش‌های 9 ماهه برخی از شرکت‌ها منتشر شد که عموما مثبت بود. در صورتی که گزارش‌های ماهانه نیز چشم‌انداز خوبی از وضعیت شرکت‌ها ترسیم کند، سرمایه‌گذاران میان و بلندمدت را دوباره به سمت بازار سرمایه جذب خواهد کرد.

با این حال اما سایه بازار ارز همچنان بر سر بازار سهام سنگینی می‌کند. رشد قیمت دلار که پیش از این به‌عنوان محرک بازار سهام شناخته می‌شد، این بار به تهدیدی برای این بازار تبدیل شده و دلار را در جای رقیب سهام نشانده است.

همان‌طور که گفته شد، در هفته‌ نخست بهمن که قیمت دلار حدود دو هزار تومان رشد داشت، بیش از سه هزار و 200 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. ناظران بازار سرمایه این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که این پول به سمت معاملات سفته‌بازانه دلار و بعد از آن، خرید طلا و سکه حرکت کرده باشد.

باید اشاره داشت که این بار، قیمت دلار حواله همپای دلار آزاد رشد نکرده و از همین رو، رشد قیمت دلار، سبب شارژ بازار سهام نشده است.

بر همین اساس، بازار سهام برای روز شنبه، چشم به گزارش‌ها و قیمت دلار خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که کدام اهرم، قوی‌تر عمل می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄  4  =