تشکیل انجمن بانکداری دیجیتال / ضرورت استفاده از بلاک چین و هوش مصنوعی در بانکداری دیجیتال

معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن مطرح کرد:

معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور فناوری اطلاعات از ارائه پیشنهاد تشکیل انجمن بانکداری دیجیتال به منظورتقویت مشاوره به بخش حاکمیتی خبر داد و گفت: برای تحول و حرکت در مسیر بانکداری نوین ناگزیر به استفاده از فناوریهای جدید نظیر بلاکچین، هوش مصنوعی و بانکداری ابری هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن؛ نشست تخصصی نقد و ارزیابی بانک ها در مسیر تحول دیجیتال با حضور دکتر رسول لطفی معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور فناوری اطلاعات در جریان نهمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر لطفی با بیان اینکه اولین قدم در حوزه بانکداری دیجیتال، شناخت جایگاه خود در این زمینه است، افزود: باور مدیران نسبت به موضوع بانکداری دیجیتال، خلق خدمات جدید است در حالیکه هدف ما باید ارائه خدمات به بهترین شکل با استفاده از رویکردهایی مانند هوش مصنوعی باشد.

در ادامه هریک از اعضای نشست به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. علی حکیم جوادی رئیس هیئت مدیره سازمان نصر تهران با بیان اینکه در خصوص آینده نظام بانکی اغلب مدیران بانکی دنیا رویکرد دقیقی ندارند افزود: امروزه ورود استارتاپ‌ها و فین تک ها در حوزه بانکی، افزایش توقع مشتریان در بخش خدمات را به همراه داشته است؛ از این رو باید با تبیین یک استراتژی مشخص در جهت تحقق اهداف و رویکردها در حوزه بانکداری دیجیتال وارد عمل شویم.

علیرضا بزرگمهری عضو کارگروه بانکداری دیجیتال وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز تصریح کرد: تحول دیجیتال یک تحول پایدار است که نمی توان پایانی برای آن متصور بود و هرچه سریع تر باید به این سمت برویم.

وی با اشاره به جذب نیروهای خبره بانکی توسط شرکت‌های خصوصی افزود: مسیر سخت و پرچالشی پیش روی ماست به همین دلیل باید با توجه به رویکردهای جهانی در حوزه بانکداری دیجیتال وارد شویم؛ این در حالی است که در بخش مارکتینگ بانکی عملکرد قابل قبولی نداریم و باید رویه خود را تغییر داده و مدل‌های دیگری را جایگزین کنیم.

در ادامه سید مهدی حسینی عضو هیئت مدیره و قائم مقام بانک سپه با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر تحول دیجیتال تاکید کرد: اجتماعی رفتار کردن بانک‌ها رابطه مستقیمی با موفقیت در این حوزه دارد. از این رو با توجه به وسیع بودن دایره نظام بانکداری، باید هر چه سریع تر در جهت مهاجرت پاردایمی در نظام بانکی اقدام کنیم تا سریع تر به اهداف مورد نظر برسیم‌.

دکتر رسول لطفی در پایان این نشست به جمع بندی نظرات مطرح شده پرداخت و با اشاره به تشکیل انجمن بانکداری دیجیتال، تحول دیجیتالی در این زمینه را در ۱۰ محور اساسی بیان کرد.

وی گفت: نوآوری‌های فناوری یکی از این محورهاست که باید استفاده از فناوری‌های جدید مانند بلاکچین، هوش مصنوعی و بانکداری ابری را در این زمینه مدنظر قراردهیم.

دکتر لطفی امنیت سایبری با تاکید بر امنیت داده‌ها و مقابله با تهدیدات سایبری در عرصه بانکداری دیجیتال، تجربه مشتری از طریق رابط‌های کاربری بهینه و خدمات شخصی‌سازی شده با روش پرداخت‌های دیجیتال، گسترش روش‌های پرداخت دیجیتال و کاهش استفاده از پول نقد را از دیگر محورهایی دانست که باید در بانکداری نوین دنبال شود.

مقررات و استانداردهای دولتی و تاثیر مقررات و استانداردها بر توسعه بانکداری دیجیتال،آموزش و توسعه نیروی انسانی و نیاز به آموزش و توسعه دانش کارکنان در زمینه فناوری‌های نوین و بانکداری دیجیتال به همراه همکاری‌های بین‌المللی از طریق ارتباط و همکاری با موسسات بین‌المللی برای بهره‌برداری از تجارب جهانی نیز در بانکداری دیجیتال و تحول دیجیتالی موثر است.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های فرهنگی و اجتماعی و موانع فرهنگی و اجتماعی در پذیرش بانکداری دیجیتال و تغییر نگرش مردم گفت: باید زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و افزایش دسترسی عمومی به خدمات دیجیتالی به منظور ایجاد تحول در نظام بانکداری و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال توسعه پیدا کند.

نشست تخصصی با موضوع نقد و ارزیابی بانک ها در مسیر تحول دیجیتال در جریان برگزاری نهمین نمایشگاه تراکنش روز سه شنبه ۱۹ دی ماه با اسپانسری شرکت فناوری اطلاعات ناواکو برگزار شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  33  =  37