راه طولانی اعتبار سنجی تا قله بلوغ

نشست تخصصی راه طولانی اعتبار سنجی تا قله بلوغدر سومین روز از نهمین نمایشگاه تراکنش ایران در کانون آفرینش های هتل لاله برگزار شد.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این نشست وهب متقی نیا رییس هیات مدیره بانک کشاورزی گفت: یکی از مزایای سامانه اعتباری بانک کشاورزی، تامین نیاز کشاورزان با توجه به بانکداری دیجیتال و ظرفیت های اعتباری است.

متقی نیا بیان کرد: سامانه بانک کشاورزی آمادگی دارد که پذیرای افراد، نهادها و سازمان های متعدد برای حضور در سامانه اعتبارسنجی باشد.

در ادامه محمد ربیع زاده کارشناس بانکی درباره اعتبارسنجی بانک‌ها گفت: اعتبارسنجی فقط به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اختصاص ندارد بلکه در سطوح مختلف جامعه اعتبارسنجی ساری و جاری است.

وی همچنین با اشاره به رتبه بندی اعتبارسنجی موسسات مالی و اعتباری گفت: ضعف زیرساخت های قانونی، کمبود شرکت های فعال در اعتبارسنجی و رقابت های ناصحیح بانکی از مهم‌ترین آنهاست.

ربیع زاده با بیان اینکه اعتبارسنجی نباید با وثیقه منحصر باشد افزود: کاراکتر و شخصیت اعتبارگیرنده باید بطور کامل بررسی شود و اعتبارسنجی باید با نرخ سود هماهنگ باشد و با توجه به درجه بندی اعتباری اعتبار سنجی انجام شود.

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران با اشاره به پیشینه تاریخی اعتبارسنجی در ایران و جهان گفت: در سال دو هزار میلادی اعتبار سنجی وارد صنعت بیمه شد.

رضا قاسم پور با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ شرکت اعتبارسنجی ایران تاسیس شد که حدود ۲۰۰ سال پس از دنیا شروع به مدل سازی اعتبارسنجی کردیم.

وی با بیان اینکه مراکز بانکی کشور بیش از همه از اعتبارسنجی استفاده می کنند، افزود: در سال گذشته در سند تحول بانکی این موضوع برای شفافیت بیشتر بازنگری شد و با استفاده از هوش مصنوعی به طراحی جدیدی از اعتبارسنجی پرداختیم.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران یکی دیگر از داده های اعتبارسنجی را داده مالیاتی ذکر کرد و گفت: نحوه تعامل با اپراتورها از دیگر عوامل اعتبار سنجی است و تنوع منابع اطلاعاتی مدل اعتبارسنجی به گونه ای است که تمام افراد حقیقی قابل بررسی خواهند بود.

قاسم پور راهبرد دوم در سند تحول بانکی را اشراف اطلاعاتی از دو طرف معامله دانست و‌ گفت: معاملات افراد حقیقی در اعتبارسنجی افراد امکان پذیر خواهد بود و حتی در صنعت بیمه در حال طراحی مدل امتیازی صنعت بیمه برای اعتبارسنجی و فرهنگ سازی را در این حوزه هستیم.

در ادامه این نشست هومن امینی، مدیرعامل دیجی پی گفت: این شرکت با ارزیابی اعتباری تلاش کرد مشتریان خود را شناسایی کند و رفتارها و علایق آنها را بررسی کند.

امینی بیان کرد: دیجی پی تلاش می کند برای نسل جدید اهمیت اعتبارسنجی را تعریف کند و سرعت اعطای تسهیلات و دریافت امضای دیجیتال مهم‌ترین راهبرد ما به ویژه برای مشتریان و زنان خانه دار است.

وی همچنین درباره ارزیابی بیمه و بانک در لیست های اعتباری گفت: در نظر داریم در کل زنجیره تامین و با حمایت بانک ها بتوانیم مشتریانی را که وارد چرخه دیجیتال شده اند اعتبار سنجی کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  27