راهکارهای کاهش تبعات تعلیق بیمه سبز

در نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران مطرح شد

در نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک عنوان شد؛ دولت نباید در بیمه سبز دخالت می‌کرد. لازم است استانداردهای خود را بالا ببریم و شرکت‌های بین‌المللی متوجه شوند که ما توان پرداخت ریسک‌ها را داریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اتاق ایران آنلاین، نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران با حضور سعدی صادقی، رئیس امور اقتصادی و بازرگانی معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهوری برگزار شد. در این نشست راهکارهای اجرایی کاهش تبعات ناشی از تعلیق کارت بیمه سبز، عدم‌صدور ویزای رانندگان و شرایط مرزهای ترانزیتی بررسی شد.رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران در این نشست، درباره مشکلات کارت بیمه سبز و عدم‌صدور ویزا برای رانندگان و افزایش قیمت روزانه بیمه جایگزین گفت: قیمت بیمه قبلا ۴۰۰ یورو بود و الان به ۱۱۰۰یورو رسیده‌است. در آینده این قیمت ممکن است بیشتر هم شود و این برای بخش‌خصوصی نگرانی جدی است.

همچنین فاطمه قنبرپور، نایب‌‌‌‌‌‌‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران درباره کارت بیمه سبز و معضل ویزای رانندگان، گفت: در نشست آذرماه کارگروه شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو موضوع تعلیق ایران از صدور بیمه سبز برای ناوگان جاده‌ای و راهکارهای رفع تعلیق موردبحث قرارگرفت و مقرر شد؛کارگروهی به همت کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با حضور کلیه ذی‌نفعان دولتی و خصوصی تشکیل شود و راه‌‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌‌های فوری و میان‌مدت را بررسی کند. باید هرچه سریع‌تر این کارگروه تشکیل شود. رستمی در ادامه این نشست گفت: اگر این کارگروه یا کمیته بیمه سبز در اتاق ایران مستقر شود، نه در سندیکای بیمه‌‌‌‌‌‌‌گران، شاید بتوان از ظرفیت کمیسیون و تشکل‌ها استفاده کنیم تا با هم صدایی این موضوع را پیگیری کنیم. نگرانی ما این است که اگر سندیکا این موضوع را از ابتدا به‌دقت پیگیری می‌کرد، نباید امروز به این وضعیت گرفتار می‌‌‌‌‌‌‌شدیم.

در ادامه بهزاد فرامرزیان، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه‌‌‌‌‌‌‌تیر اتاق ایران گفت: در حوزه ویزای راننده‌‌‌‌‌‌‌ها با نماینده اتاق‌های مشترک ایران و یونان، آلمان و ایتالیا گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوهایی انجام‌شده تا برای تسهیل ویزا، مکاتباتی با سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌ها انجام شود. او افزود: طبق مکاتباتی که از طرف کمیسیون اقتصادی سازمان‌ملل با بیمه مرکزی انجام‌شده، از ابتدای سال‌۲۰۲۴ عضویت ایران در سیستم بیمه سبز تعلیق می‌شود که طبق آنچه در نامه مطرح‌‌‌‌‌‌‌شده، موضوع تحریم‌ها و عدم‌امکان پرداخت حق‌عضویت ایران و پاسخگونبودن واحد مرتبط با این کمیسیون بین‌المللی، دلیل تعلیق ایران است. علیرضا مقدسیان، رئیس دفتر ترانزیت حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای درباره بیمه سبز گفت: ما اگرچه موضوع را پیگیری کرده‌‌‌‌‌‌‌ایم، ولی زمان طلایی را در دوره‌‌‌‌‌‌‌ای ازدست‌‌‌‌‌‌‌داده‌‌‌‌‌‌‌ایم.

در حال‌حاضر برای برون‌‌‌‌‌‌‌رفت از بحران، چند سناریو داریم: اول اینکه بدانیم در جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای که برای تعلیق ایران تصمیم‌گیری شد، چه گذشته است؟ سناریوی بعدی اینکه راهکار جایگزین مشخص شود، موقع تعلیق چگونه می‌توان باوجود مغایرت‌‌‌‌‌‌‌های قانونی بیمه صادر کرد و این بیمه در موقع تصادفات چقدر اعتبار دارد و راهکار جایگزین چیست؟ البته خیلی از راننده‌‌‌‌‌‌‌های ما در ترکیه کار می‌کنند. از سویی باید مراقب مشکلات قلابی بودن بیمه‌‌‌‌‌‌‌ها بود، چون ممکن است مشکلات زیادی پیش آورد. آیا تعلیق ایران منطبق بر قانون و مقررات عرفی بین‌المللی بوده‌است؟ مواجهه ایران باید منطبق بر قانون باشد و برای برون‌‌‌‌‌‌‌رفت چه فرمولی باید دید؟ باید برای برون‌‌‌‌‌‌‌رفت از مشکل نقشه‌راهی تهیه شود.

در ادامه هادی زنوزی، عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران گفت: باید مشخص شود آیا با توجه به مغایرت با ماده‌۷ خسارتی به ما پرداخت می‌شود یا خیر؟ همه موارد که تحریم نیستند، اصلا حمل چه موادی مشمول تحریم نیست و رفتار بیمه در این‌خصوص چگونه است؟ باید مبادی قانونی را بشناسیم. وظیفه اتاق ایران است که از راه قانونی این بسترها را شناسایی کند. اتاق ایران باید از کشورها سوال کند که وقتی مواد غذایی و دارویی تحریم نیست، چرا نمی‌توانیم حمل کنیم؟ بندر چابهار که تحریم نیست ما می‌توانیم کالاها را به آنجا منتقل کنیم.همچنین رضا میرهادی؛ مشاور کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران هم گفت: تحریم بهانه است. سال‌ها بیمه مرکزی فرصت داشت که خود را با کنوانسیون‌‌‌‌‌‌‌ها منطبق کند ولی اینکه چرا چنین نکرده، باید گفت که تحریم را بهانه کرده‌است. همه‌‌‌‌‌‌‌چیز ر ا به‌‌‌‌‌‌‌حساب تحریم نگذارید. خیلی از مشکل‌ها در حوزه ویزا به دلیل نبود روابط درست با کشورهاست و نه تحریم‌ها.

در ادامه علیرضا جیرانی، نماینده ایران در سازمان‌ملل در ژنو گفت: بیمه کارت سبز درواقع یک بیمه شخص ثالث بین‌المللی است و ایران هم عضو بیمه کارت سبز است. الان ۴۶کشور عضو کارت بیمه سبز هستند. ما قبلا درباره تعلیق کارت سبز هشدار داده بودیم و الان باید درباره حل این مشکل کار کنیم. قبلا در حوزه بیمه مرکزی تعلل داشتند ولی در دفتر جدید، تیم هماهنگی تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌شده‌است. او افزود: ما در حوزه بیمه کارت سبز اشتباهات زیادی داشتیم؛ مثلا وقتی کامیون کشوری را که بیمه کارت سبز دارد را در کشور توقیف می‌کنید و به بیمه آنها ایراد می‌گیرید که بیمه کشور ایران را بگیرد، این کار ایراد فنی دارد. قرار است نماینده کنوانسیون کارت بیمه سبز در ماه آوریل به ایران سفر کند. ما تمام توان دیپلماسی خود را برای حل مشکلات کارت بیمه سبز گذاشته‌‌‌‌‌‌‌ایم.

آنجا دفاتر کارت سبز درباره بیمه کارت سبز صحبت می‌کنند، نه دولت.او تاکید کرد: تعلیق بیمه کارت سبز برای ایران و هر طرف دیگری زیان‌آور است. کسانی که در دفتر کارت بیمه سبز کار می‌کنند باید امور بیمه‌‌‌‌‌‌‌ای را بدانند و به زبان انگلیسی مسلط باشند. ما تلاش می‌کنیم تا این مساله را حل کنند و در این حوزه کسی جزیره‌‌‌‌‌‌‌ای عمل نکند. جیرانی در ادامه افزود: ترکیه در حوزه ترانزیت رقیب ایران است و حتما از این شرایط پیش‌‌‌‌‌‌‌آمده برای کارت سبز ایران خوشحال است. اینکه برخی فکر می‌کنند مگر کارت سبز به‌درد می‌خورد، برای من عجیب است. بخش حقوقی وزارت‌خارجه در کنار بخش‌خصوصی برای حل این مشکلات است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −    =  69