پیش‌بینی قیمت دلار ۱۶ دی ۱۴۰۲ / اثر هیجانی اخبار از بازار ارز تخلیه شد؟

قیمت دلار در آخرین روز هفته اخیر متاثر از خبر بمب‌گذاری در کرمان یک پله صعود کرد. علاوه بر بازار ارز سایر بازارهای مالی نیز این افزایش قیمت را تجربه کردند. برخی از کارشناسان اقتصادی این رشد بازارها را مقطعی می‌دانند و معتقدند با تثبیت شرایط سیاسی، شاهد کاهش قیمت دلار در شروع هفته سوم دی خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار هفته دوم دی با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد و این رشد بازدهی متاثر از اخبار نامساعد در خصوص بمب‌‌گذاری تروریستی در کرمان رخ داد؛ در غیر این صورت روند بازار ارز به غیر از پایان هفته همچون ماه‌های گذشته تغییر قیمتی قابل توجهی نداشت. در آخرین روز هفته اخیر دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد و نسبت به روز چهارشنبه رشد ۶۵۰ تومانی داشت.

برخی کارشناسان اقتصادی با تاکید بر ریسک‌گریز بودن بازارهای مالی معتقدند عامل اصلی بازدهی مثبت بازار ارز در هفته دوم دی خبر حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان بود. آنها این رخداد را مشابه  جنگ غزه می‌دانند که منجر به ورود قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی شد و می‌گویند قیمت دلار طی سه روز حدود سه هزار تومان بالا رفت، اما در مدت کوتاهی دوباره به کف کانال ۵۰ هزار تومانی برگشت.

مهار ارز به بهانه تورم

در روزهای اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش ذخایر ارزی کشور و بانک مرکزی خبر داد و تاکید کرد که ثبات در بازار ارز ادامه دارد. همچنین فرزین بر ادامه تثبیت اقتصادی و ثبات در بازار ارز، تداوم روند کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی به منظور مهار تورم تاکید کرده است.

با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند دلار ماه‌هاست با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی با هدف مهار تورم، فریز شده است و این فنر فشرده که مورد قبول نهاد پولی کشور نیست، جایی رها می‌شود.

گفتنی است پیمان مولوی تحلیلگران اقتصادی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفته اگر بخواهیم واقعیت‌های کف بازار را ببینیم، در بسیاری از حوزه‌ها شاهد این هستیم که فعالان کسب و کار در تخصیص و دریافت ارز با مشکل روبرو هستند و چرخه‌های عملیاتی آنها، در حال طولانی‌تر شدن است. به نظر می‌رسد که چندین سال پیاپی، با کنترل واردات در وزارت صمت و همچنین نحوه تخصیص ارز در بانک مرکزی، واردات به‌شدت سرکوب شده است. از ابتدای امسال تا انتهای امسال نزدیک به هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی خواهیم داشت. با دلار ۵۰ هزار تومانی، این نقدینگی تقاضایی در حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار را ایجاد می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =