نقشه بانک مرکزی برای واردات طلا

بخشنامه طلایی جدید بانک مرکزی مسیریابی جدیدی برای واردکنندگان فلز زرد ارائه کرده است. در روز‌های پایانی هفته گذشته خبری با عنوان «واردات مشروط طلا» منتشر شد که در آن بانک مرکزی از قوانین جدید واردات طلا رونمایی کرده است. بر این اساس بانک مرکزی تامین ارز برای واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات خود و به صورت شمش را منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد در نتیجه به نظر می‌رسد نهاد بازارساز قصد دارد تا پس از تجمیع عمده معاملات ارزی کشور در مرکز مبادله ارز و طلا، این‌بار به سراغ بازار فلز زرد رفته و واردکنندگان نیز نخستین هدف این نهاد هستند. برخی از فعالان کف بازار مساله صورت‌حساب‌های الکترونیکی را در همین راستا دانسته و معتقدند که اقدام به ثبت معاملات طلا از جمله گام‌هایی است که در جهت سازمان‌دهی بازار فلز زرد برداشته شده است. البته پیش‌تر نیز در اظهارنظر‌های صورت گرفته توسط مقامات بانک مرکزی به این امر اشاره شده بود که این نهاد قصد دارد معاملات طلا را زیرنظر مرکز مبادله ارز و طلا جمع‌آوری کند. بررسی‌های به‌عمل آمده از جو بازار طلا گویای آن است که عمده فعالان این بازار تاکنون دید مثبتی نسبت به اقدامات اخیر ندارند، اما باید دید که بانک مرکزی توانایی جلب اعتماد این معامله‌گران را دارد یا خیر؟ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته با حدود ۲۶ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۲ میلیون و ۵۶۴ هزار تومان معامله شد. در روز‌های پایانی هفته گذشته بازار ارز تهران دچار نوسانات افزایشی شد. در حالی که قیمت شاخص‌های ارزی در معاملات هفته‌های اخیر در یک وضعیت با ثبات به فعالیت خود ادامه می‌دادند، نرخ این اسکناس‌های خارجی در بازار روز‌های انتهایی هفته دوم دی ماه دچار نوسانات افزایشی شد.

هر برگ اسکناس دلار در بازار روز پنج‌شنبه ۱۴ دی با رشد قیمتی ۸۵۰تومانی در رقم ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید. یورو و پوند نیز در این روز رشد قیمت‌های چشمگیری را تجربه کردند. به عقیده کارشناسان به‌طور کلی سطح تقاضا برای ارز و سکه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. برخی دیگر از این افراد نیز معتقدند که انتظارات تورمی فعالان بازار مسبب این رشد قیمت‌هاست. از آنجا‌ که عمده نوسانات افزایشی نرخ ارز در هفته‌ها و ماه‌های گذشته ناموفق بوده است باید دید در بازار روز ابتدایی هفته پیش‌‌رو شاخص‌های ارزی چه واکنشی از خود نشان داده و سرنوشت روند افزایشی جدید چگونه خواهد شد. رشد قیمت‌ها در بازار روز پنج‌شنبه تنها مختص به اسکناس‌های خارجی نبود. قیمت سکه طلا طرح جدید نیز در این روز رشد قیمتی ۴۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم ۳۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. نیم و ربع سکه نیز در این روز هر یک به ترتیب ۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان رشد کرده و در ارقام ۱۶ میلیون و ۳۴۰هزار تومان برای نیم و ۱۰میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  −  33  =