ایران به‌طور رسمی عضو بریکس شد

سخنگوی وزارت خارجه گفت از روز دوشنبه ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود و ایران با استفاده از ظرفیت‌‌‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خودش را در معادلات چندجانبه بین‌المللی ارتقا می‌‌‌بخشد. این دیپلمات ارشد اظهار کرد: بریکس با پیوستن اعضای جدید، نظم در معادلات بین‌المللی به دست آورده است، ایران چند‌جانبه‌‌‌گرایی و استفاده از فرصت‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های آن را با جدیت مورد پیگیری قرار داد و بریکس به‌‌‌عنوان ‌سازوکار چندجانبه قطعا فرصت‌‌‌های بیشتری را در حوزه مناسبات چند‌جانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد عضویت کامل ایران در بریکس یکی از نتایج بین‌المللی برای ایران به شمار می‌رود، ایران با استفاده از ظرفیت‌‌‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خودش را در معادلات چندجانبه بین‌المللی ارتقا می‌‌‌بخشد. وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ارتقای روابط ایران و مصر و همچنین تبادل سفرا میان دو کشور نیز گفت: روابط میان ایران و مصر بر اساس نقشه‌‌‌راهی که میان دو وزیر خارجه در دیدارشان در نیویورک بر مبنای نگاه روسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است، فضای مثبتی در میان دو کشور وجود دارد، گفت‌‌‌وگوها میان دو وزیر و روسای جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی اسلامی در ریاض و گفت‌وگوی تلفنی اخیر میان مقامات انجام شده، علاقه‌مند هستیم در چارچوب نقشه راه دو کشور روابط دو کشور در منطقه ارتقا یابد و شاهد آثار مثبت در روابط دوجانبه باشیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته شده رئیس‌‌‌جمهور ۴ ژانویه به ترکیه سفر می‌کند، اظهار کرد: ‌‌‌ در این رابطه تاریخی را اعلام نکردیم، ریاست جمهوری در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند، طبیعتا برنامه سفر رئیس‌جمهور به ترکیه از قبل مطرح بوده آن هم بر مبنای دعوت به عمل آمده و در چارچوب اراده دو کشور برای تقویت مناسبات که درباره زمان سفر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت جنگ روسیه و اوکراین نیز گفت: ‌‌‌ معتقدیم آنچه به وضع موجود پایان می‌‌‌بخشد راهکار سیاسی است و ایران از پایان یافتن جنگ از طریق راهکار سیاسی استقبال می‌کند. کنعانی درباره بازگشت به میز مذاکره در مساله هسته‌‌‌ای ایران نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب التزام خود به روند دیپلماتیک و پایبندی به میز مذاکره در صورت بازگشت متعهدانه همه طرف‌‌‌ها آماده است؛ همه طرف‌‌‌ها مسوولانه به روند مذاکرات برگردند. وی‌افزود: گزارش‌‌‌های رسانه‌‌‌ای متعدد مطرح می‌شود نمی‌توان به تک‌تک ادعاها پاسخ داد. بنابراین فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدید گفت‌وگوها همچنان وجود دارد، در چارچوب خطوط قرمز ایران برای دور جدید و بازگشت متعهدانه همه طرف‌‌‌ها به برجام مشکلی نداریم. قبلا در این زمینه مواضع خود را اعلام کردیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  ⁄  29  =