بازار نیمه‌تعطیل طلا

اعتصاب طلافروشان واقعیت دارد؟

پس از انتشار خبر مالیات جدید بر طلا سیگنال‌هایی مبنی بر اعتصاب طلافروشان منتشر شد. بررسی‌های به‌عمل‌آمده از بازار طلا نیز گویای آن است که برخی از بنگاه‌های خرید و فروش طلا در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارد. فعالان این بازار در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از کاهش سود فعالیت در این بازار در صورت عدم تغییر قانون جدید سخن گفته و ۹درصد مالیات بر سود معامله طلا را ناعادلانه می‌دانند. از سوی دیگر رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» فضای کم‌رمق و نیمه‌تعطیل بازار را تایید کرد. محمدولی در پاسخ به این پرسش که آیا نارضایتی میان فعالان صنف طلا در رابطه با این قانون وجود دارد، گفت: «بحث همکاران این است که ابهاماتی در رابطه با این موضوع چه برای فعالان صنف طلا و چه خود سازمان امور مالیاتی وجود دارد که باید برطرف شود.»

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بررسی‌های به‌عمل آمده از بازار طلا حاکی از تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های معاملاتی این فلز زرد است. قانون جدید مالیاتی وضع شده بر معاملات طلا در کنار موضوع الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی عواملی است که سبب شده بسیاری از فروشندگان طلا از معامله اجتناب کرده و دست به اعتصاب بزنند. گفت‌وگو با تعدادی از فعالان بازار گویای آن است که این اعتصاب بیشتر برای معاملات خرد بوده و فعالیت درون گروهی بین طلا‌فروشان ادامه دارد.

یکی از این فعالان بازار در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» از نارضایتی هم‌صنفان خود نسبت به قانون مالیات بر سود تورمی طلا اشاره کرد و گفت: «همه تصور می‌کنند بازار ما طلا‌فروشان سود بسیاری دارد، ولی این‌گونه نیست، چند سال است که سود معاملات ما تنها به گذران زندگی و مخارج بنگاه معطوف می‌شود. یک طلا فروش با افزایش سرمایه طلایی خود سود می‌کند، ولی در سال‌های اخیر حجم سرمایه ما افزایشی نداشته، در نتیجه حتی اگر ارزش ریالی دارایی‌های ما بیشتر شده باشد به این معنی نیست که ما سود کرده و موظف به پرداخت مالیات باشیم.» علاوه بر این به گفته بسیاری از فعالان بازار طلا سامانه ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی نیز از کار افتاده و از کارآیی لازم برخوردار نیست.

بازار ثانویه برای فلز زرد؟

گفت‌وگو با فعالان بازار طلا خبر از احتمال افزایش معاملات غیر‌رسمی دارد. این افراد که همگی مخالف قانون مالیاتی جدید هستند بر این باورند که سود تورمی بازار طلا نباید به عنوان سود حقیقی محاسبه شده و مشمول مالیات شود. یکی از فروشندگان این بازار در رابطه با وضعیت روز‌های اخیر بازار به «دنیای اقتصاد» گفت: «بسیاری از همکاران در بازار حضور دارند، ولی از خرید و فروش امتناع می‌کنند.

هرچند معاملات درون‌گروهی میان همکاران همچنان ادامه دارد. درصورت عدم تغییر قانون مالیاتی جدید سود این بازار به کلی از بین می‌رود و فعالان بازار طلا در انتظار تغییر در رویه حال حاضرند.» به عقیده برخی از کارشناسان در صورت عدم تغییر در قانون جدید وضع شده، میل فعالان بازار نسبت به صورت بخشیدن معاملات غیررسمی افزایش می‌یابد.

حتی امکان تغییر در شکل پول پرداختی به عنوان هزینه طلا نیز وجود دارد. از سوی دیگر الزام به صدور صورت‌حساب الکترونیکی نیز قانونی است که گرچه انگیزه‌های مالیاتی در رابطه با آن تکذیب شده، اما همچنان برخی از معامله‌گران معتقدند که با هدف اخذ مالیات از خریداران طلا تصویب شده است. البته به نظر می‌رسد این قانون هنوز به شکل رسمی عملیاتی نشده و زیرساخت‌های آن نیاز به تقویت دارد.

رشد دلار در معاملات سه‌شنبه

دیروز سه‌شنبه 5 دی ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز دوشنبه به پله هشتم کانال 49 هزار تومانی رسیده بود، در عصر روز گذشته رشد قیمتی 180 تومانی را تجربه کرد و در رقم 49 هزار و 950 تومان معامله شد.  همزمان با دلار قیمت سکه طلا نیز در بازار روز گذشته افزایشی شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 300هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 29 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.


بازار نیمه‌تعطیل است!

دنیای اقتصاد: ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تایید این موضوع که روز گذشته در بازار طلا و جواهر تهران، رونق چندانی برقرار نبوده و بازار تقریبا نیمه‌تعطیل بوده است؛ این موضوع را به جلسه‌ای که فروشندگان با اتحادیه طلا و جواهر داشتند مرتبط دانست.  به گفته او این جلسه در رابطه با تکمیل صورت‌حساب الکترونیک برای قانون پایانه‌های فروشگاهی برگزار شده بود. محمدولی در پاسخ به این پرسش که آیا نارضایتی میان فعالان صنف طلا در رابطه با این قانون وجود دارد، گفت: فروشندگان از قانون ناراضی نیستند، اما بحث همکاران این است که ابهاماتی در رابطه با این موضوع هم برای فعالان صنف طلا و هم خود سازمان امور مالیاتی وجود دارد که باید برطرف شود.  محمدولی ادامه داد: برای مثال براساس قانون در صورتی که سال آینده به دلیل تورم نرخ هر گرم طلا افزایش یابد؛ فروشندگان طلا باید مالیات بیشتری بپردازند، زیرا سازمان امور مالیاتی اعتقاد دارد عایدی و سودی نصیب فروشنده شده است.  در حالی که این افزایش قیمت به دنبال تورم اتفاق افتاده و سودی حاصل نشده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه پرداخت مالیات وظیفه اصناف است، ادامه داد: اما لازم است این ابهامات برطرف شود و من هم از همکاران در اتحادیه که در جلسه حضور داشتند شنیدم که قول‌هایی از سوی سازمان امور مالیاتی در رابطه با انجام این اصلاحات داده شده است. امیدوارم فردا همکاران بر سر کار خود برگشته و دوباره رونق به بازار برگردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3