ظهور تردید در بورس تهران

در جریان معاملات روز گــذشـــتــه بورس تهران، هر سه نماگر اصلی بازار سهام در مدار نزولی قرارگرفتند. در معاملات روز دوشنبه، شاخص‌کل بورس تهران، کاهش ۰.۲۶‌درصدی داشت و کانال۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار‌واحدی را از دست داد و نهایتا در سطح ۲‌میلیون و ۱۹۴‌هزار‌واحدی آرام گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد نماگر هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان تمام نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری از شاخص‌کل نشان می‌دهد، افت ۰.۰۸‌درصدی داشت و در سطح ۷۶۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار، ۰.۰۹‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنین در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، ۲۱۳‌میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد تا برای پنجمین روز متوالی خروج پول از گردونه معاملات سهام ادامه‌دار باشد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۴‌هزار و ۸۲۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. تا زمانی‌که این متغیر ارقام کمتر از ۵‌هزار‌میلیارد‌تومان را ثبت کند، نمی‌توان به تغییر معادلات در بورس تهران امیدوار بود.

معمای رکود در بازارهای دارایی

بانک‌مرکزی اخیرا آمار و اطلاعات مربوط به معاملات بازار مسکن تهران در آذرماه را منتشر کرده که بررسی جزئیات این گزارش حاکی از رکود ادامه‌دار در بازار مسکن است. براساس اطلاعات خام سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور، در ماهی که گذشت، ۳۵۵۰معامله بر روی واحدهای مسکونی در مناطق ۲۲‌گانه پایتخت انجام شده‌است که این آیتم نسبت به آذر سال‌گذشته، کاهش ۶۵‌درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع رکود حاکم بر بازارهای دارایی را یادآور می‌شود؛ رکود عمیقی که در ۹ماهی که از سال‌جاری سپری شده‌است، گریبانگیر بازارهای دارایی شده‌است. در سال‌جاری، آرامش حاکم بر صحنه اقتصاد کلان کشور سبب‌شده تا بازار ارز، از ثبات نسبی برخوردار باشد و به‌جز مقطعی کوتاه که در مهرماه به‌خاطر تحولات منطقه‌ای تا سطح ۵۳‌هزار و ۶۵۰‌تومان پیشروی داشت، عمدتا در دو کانال ۴۹ و ۵۰‌هزار‌تومان نوسان داشته‌باشد. همین ثبات ارزی سبب‌شده تا قیمت‌ها در بازار طلا و سکه و مسکن نیز از تحرک خاصی برخوردار نباشد. هم‌راستا با این قضیه، بورس تهران نیز همگام با سایر بازارهای دارایی در باتلاق رکود غوطه ور شده‌است.

در بازار ارز چه می‌گذرد؟

در هفته‌های اخیر قیمت دلار نیمایی همواره با افزایش ارتفاع همراه شده‌است و این افزایش تدریجی دلار نیما سبب‌شده تا از اختلاف میان نرخ دلار بازار آزاد و دلار نیما کاسته شود. به عقیده برخی از تحلیلگران، این موضوع سبب افزایش عرضه ارز در سامانه نیما خواهد شد. افزون بر این محبوس‌شدن قیمت اسکناس آمریکایی در محدوده‌های ۵۰‌هزار‌تومان نیز سبب‌شده تا بازارهای دارایی در مدار فرسایشی و رکودی قرار بگیرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  −    =  19