چشم انداز بانکداری باز در سال ۲۰۲۴

بانکداری باز به مصرف کنندگان این قدرت را می دهد تا کنترل بیشتری بر داده های مالی خود داشته باشند و برخورداری از یک اکوسیستم مالی شفاف تر و کارآمدتر را تقویت می کند. در سال 2024، بانکداری باز در آستانه ورود به مرحله جدیدی از بلوغ است چرا که با پذیرش رو به رشد، تنوع خدمات و توجه نظارتی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ماه دسامبر زمانی برای تأمل و انتظار است، چرا که ما به تحولات و روندهای 12 ماه گذشته و سال پیش رو نگاه می کنیم. ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات مدیران اجرایی فین ‌تک و رهبران صنعت از سراسر جهان در زمینه نکات کلیدی سال 2023 و آنچه که باید انتظار آن را داشته باشیم تا در دستور کار سال 2024 قرار دهیم، هستیم تا آن ها را به اشتراک بگذاریم.

تبدیل شدن به جریان اصلی

آندریا وارگا، رئیس نوآوری در شرکت نرم افزار مالی آریزا، پیشنهاد می کند که چشم انداز بانکداری باز در آستانه تبدیل شدن به یک جریان اصلی است، زیرا با تعداد فزاینده ای از مصرف کنندگان، کسب و کارها و ارگان های دولتی رو به رو است که خدمات و برنامه های کاربردی آن را پذیرفته اند.

وی می گوید: «سال 2024 نقطه عطفی برای بانکداری باز است. افزایش پیش ‌بینی ‌شده در پذیرش، تنوع خدمات، و رشد مداوم پرداخت ‌های بانکی باز، نشان ‌دهنده تحول قابل‌ توجهی در بخش مالی است. این تکامل وعده می دهد که با افزایش کارایی، شفافیت و نوآوری به SME ها (شرکت های متوسط و کوچک)، مصرف کنندگان، کسب و کارها و دولت ها سود برساند. با نزدیکتر شدن بانکداری باز به جریان اصلی، تأثیر آن بر چشم ‌انداز مالی عمیق ‌تر می ‌شود و عصر جدیدی از دسترسی و فرصت‌ های مالی را آغاز می ‌کند.»

همچنین اظهار می دارد: «تنظیم ‌کننده‌ ها و سیاست ‌گذاران نیز به قدرت تحول ‌آفرین بانکداری باز توجه دارند. زیرا از آنجایی که این شیوه پرداخت رایج تر می شود و بالطبع مبلغ پرداختی نیز افزایش می یابد، ایجاد مقررات نظارتی را به امری ضروری تبدیل می کند. یعنی چارچوب هایی که امنیت و حریم خصوصی داده های مشتری را تضمین می کند. علاوه بر این، پرداخت های بانکی باز به جامعیت مالی کمک می کند، و جمعیت محروم را قادر می سازد تا به سیستم امور مالی رسمی دسترسی داشته باشند. این با اهداف بسیاری از دولت ها و نهادهای نظارتی در سراسر جهان مطابقت دارد.»

یک بازار مشتاق

لورنت ون هافل، معاون خدمات مالی در Axway، که یک شرکت نرم ‌افزاری مدیریت و یکپارچه‌ سازی API است، معتقد است سال 2024 سال بزرگی برای بانکداری باز خواهد بود.

وقتی صحبت از بانکداری باز و فناوری ‌های مبتنی بر API می شود که زیربنای آن هستند، می توان مشاهده کرد که اعتماد مصرف ‌کننده در حال افزایش است. این دلگرم‌کننده است، زیرا اعتماد برای بانکداری امری حیاتی است. پذیرش بانکداری باز در سال 2023 کمی ناامید کننده بوده است، اما کارشناسان صنعت خدمات مالی توافق دارند که این موضوع مهم نیست که به سمت بانکداری باز برویم یا خیر بلکه مسئله اصلی زمان است.

آنچه که برای سال 2024 خوب پیش بینی می شود این است که بسیاری از مصرف کنندگان با اشتراک گذاری داده های خود، اگر این به معنای خدمات ارزشمند و تجربه بهتر باشد، راحت تر کنار می آیند. به عنوان مثال، به نظر می رسد کسانی که در ایالات متحده هستند برای بانکداری باز آماده هستند و دیدن قانون پیشنهادی حقوق داده های مالی شخصی CFPB، که قرار است سال آینده اجرا شود، دلگرم کننده است.

این پیشنهاد که در اکتبر 2023 رونمایی شد، بانک ‌ها را از خراش دادن صفحه به عنوان مکانیزم اشتراک ‌گذاری داده ‌ها دور می ‌کند و امیدوارم با استفاده از استاندارد FDX به سمت انتشار API های باز ببرد. این یک تقویت بزرگ خواهد بود و من معتقدم که بازار مایل به این انتشار است.

قاعده پیشنهادی با هدف ارتقای سطح بازی ارائه می شود و نشان دهنده یک فرصت بزرگ برای بانک های کوچکتر و اتحادیه های اعتباری است. به عنوان مثال، جدا شدن مشتریان از بانک‌ هایی که خدمات نامناسبی را ارائه می ‌کنند، با ارائه قابلیت حمل داده‌ ها را بسیار آسانتر می ‌کند. این درست مانند این است که می ‌توانند شماره تلفن همراه خود را هنگام نقل مکان به یک شرکت مخابراتی دیگر حفظ کنند. از آنجایی که نسل Z تا سال 2025، 27 درصد از نیروی کار را تشکیل می دهد و بسیار کمتر از والدین خود به بانک ها وفادار هستند، بانک ها و اتحادیه های اعتباری باید مشتریان خود را حفظ کرده و در عین حال این جمعیت حیاتی را جذب کنند.

یک فاز بالغ

در حالی که کسب و کارها و مصرف کنندگان به طور یکسان به مبارزه با بحران هزینه های زندگی ادامه می دهند، هانا فیتزسیمون، مدیر عامل شرکت پرداخت های دیجیتال فین تک Cashflows، انتظار دارد که شاهد افزایش تعداد کسب و کارهایی باشد که خواستار دسترسی به داده های مشتری هستند.

هانا فیتزسیمون مدیر عامل پرداخت های دیجیتالی fintech Cashflows، اظهار داشت: «از آنجایی که شرکت ها استراتژی های خود را برای انطباق با شرایط اقتصادی متنوع می سازند، نوآوری در این صنعت با انطباق و تکامل شرکت ها به رشد خود ادامه خواهد داد. در واقع من پیش بینی می کنم که در اوایل سال 2024 شاهد ورود بانکداری باز به مرحله جدیدی از بلوغ باشیم.

با تکمیل نقشه راه اجرای بانکداری باز طی 12 ماه گذشته، چشم اندازی برای برنامه های کاربردی متمرکز بر مصرف کننده آماده ارائه است. در حالی که پذیرش B2B ممکن است با سرعت کمتری ادامه یابد، انتظار می ‌رود که همکاری عمیق ‌تری بین مؤسسات مالی و ارائه ‌دهندگان شخص ثالث مشاهده شود که این امر نوآوری و رقابت را تقویت می ‌کند.

غرب وحشی

به گفته جن مارکی، معاون پرداخت و هویت در شرکت Entrust، که یک شرکت در زمینه ارائه راهکارهای هویتی، پرداخت و امنیت داده است، انتظار می‌ رود مقررات بانکداری باز در ایالات متحده در چند سال آینده تسریع شود.

مارکی می گوید: بانک ها دوسوگرا هستند زیرا بانکداری باز به طور بالقوه می تواند روابط مستقیم با مشتری را تهدید کند. مصرف ‌کنندگان خواهان راحتی هستند، اما صنعت هیچ گونه واسطه ‌گری نمی ‌خواهد. این اصطکاک قرار است در 18 ماه آینده ادامه یابد زیرا بانک ها سعی می کنند تعادل مناسب را ایجاد کنند.

در همین حال، بانک ‌ها باید چارچوب‌ های هویتی و امنیتی خود را برای مدیریت API های باز و مشارکت‌ های فین ‌تک جدید شخص ثالث تطبیق دهند. با گسترش بانکداری باز، چشم انداز امنیت سایبری به شدت گسترش خواهد یافت. هدف بانک ها معمولاً ادغام فروشندگان است، اما API های باز بسیاری از نقاط دسترسی و بازیکنان جدید را معرفی می کنند.

ما احتمالاً با افزایش راحتی شاهد دردسرهای فزاینده ‌ای خواهیم بود، اما نقض ‌ها و بدافزارها نیز همین‌ طور هستند. زیرساخت فناوری به زمان نیاز دارد تا به ‌طور مناسب اشتراک ‌گذاری داده ‌های گسترده را امن کند. در حال حاضر، این به مانند غرب وحشی است تا زمانی که مقررات جامع تری ایجاد شود.

در بلند مدت، بانکداری باز می ‌تواند اکوسیستم ‌های مالی ایمن را ایجاد کند که در آن مشتریان داده‌ های خود را کنترل می‌ کنند. بانک‌ ها باید با تنظیم ‌کننده ‌ها و فین‌ تک ‌ها برای تضمین حریم خصوصی و شفافیت همکاری کنند. مزایای بالقوه بانکداری باز بسیار زیاد است و بانکداری باز اجتناب ناپذیر است، بنابراین مشارکت های فعال این گذار را هموار می کند.

پذیرش بانکداری باز

همچنین جووی اورو، مدیر عامل بریتانیایی در شرکت پرداخت بدون مرز Unlimit، انتظار دارد که در سال 2024 شاهد تحولات بیشتری در بانکداری باز باشد.

«مشتریان امروزی از برنامه ‌های خود تقاضای تجربه ‌ای بدون اصطکاک دارند، بنابراین با بهبود کارآمدی کسب‌ و کارها و تکرار محصولات خود، رقابت باعث پذیرش آن ها خواهد شد.»

من پیش ‌بینی می ‌کنم که فین ‌تک ‌ها بخش بزرگی از تلاش خود را بر کاهش اصطکاک پرداخت در سال آینده متمرکز کنند. فین ‌تک ‌ها احتمالاً تجربه کاربری فعلی خود را از نزدیک بررسی می ‌کنند و از نرم ‌افزار خود انتظار بیشتری دارند. آن ها از جمله خدماتی مانند زمان های پردازش پرداخت سریعتر، رابط ‌های کاربرپسندتر، و سیستم ‌های بازخورد فوری که به آن ها اجازه می‌ دهد بازخورد لحظه ای از مشتریان دریافت کنند. هر چیزی که فرآیند پرداخت مشتری را تسهیل کند، مطمئناً از نظر تجاری موفق خواهد بود.

هوش مصنوعی، که شروع به تغییر صنعت خدمات مالی کرده است، سه اثر اصلی خواهد داشت: عملیات مالی پیچیده را برای شرکت‌ های فین ‌تکی خودکار سازی می‌ کند، خدمات شخصی ‌سازی شده را برای مشتریان ارائه می ‌کند، و تشخیص ناهنجاری و الگو را پیش می ‌برد. در حالی که خودکار سازی خدمات مصرف‌ کننده به ایجاد اعتماد عمومی کمک می ‌کند، خودکار سازی فرآیندهای مالی پیچیده‌ تر، کارایی عملیاتی را در سراسر کسب ‌و کار افزایش می ‌دهد و وقت کارکنان را برای مشارکت در پروژه‌ های با ارزش بالا با پیامدهای بیشتر آزاد می‌ کند.»

به هر ترتیب سال 2024 سالی هیجان انگیز برای بانکداری داری باز خواهد بود. همانطور که گفته شد، مسئله پذیرفتن یا نپذیرفتن بانکداری باز نیست چرا که پدیده ای پذیرفته شده است، مسئله اصلی زمان است.

منبع: thefintechtimes.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  ⁄  11  =