تورم بالای ۴۰ درصد در ۱۷ استان/کدام استان ها بیشترین افزایش قیمت را داشتند؟

بررسی‌ گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که استان یزد همچنان بالاترین تورم نقطه به نقطه و سالانه آبان ماه را به خود اختصاص داده و تورم نقطه‌ای در 17 استان، بیش از 40 درصد ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته مرکز آمار ایران جدیدترین آمارهای نرخ تورم مربوط به آبان ماه سال 1402 را منتشر کرد. مطابق داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، در آبان امسال نرخ تورم سالانه کل کشور باز هم به روند نزولی خود ادامه داده و به 44.9 درصد کاهش یافته است. نرخ تورم ماهانه نیز از 2.3 درصد در مهرماه به 2.2 درصد در آبان افت کرد. از سوی دیگر اما نرخ تورم نقطه به نقطه بدون تغییر در مقایسه با ماه گذشته، در آبان ماه سال جاری رقم 39.2 درصدی را ثبت کرد.

با این وجود تفاوت در سبد مصرفی خانوار و عادت‌های مصرفی آنها در نقاط مختلف کشور باعث می‌شود که نرخ تورم در استان‌ها متغیر باشد. در واقع تفاوت در نرخ تورم اقلام مختلف سبد مصرفی مثل خوراکی‌ها، آموزش، بهداشت و درمان، تفریحات و حمل‌ونقل، در کنار تفاوت در شیوه هزینه‌کرد خانوار مناطق مختلف، نرخ‌های متفاوتی را برای تورم در هر یک از این استان‌ها رقم زده است. در ادامه به بررسی وضعیت تورم در استان‌های مختلف می‌پردازیم.

بیشترین تورم ماهانه متعلق به کدام استان‌هاست؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، دو استان البرز و ایلام با ثبت رقم سه درصدی، بیشترین تورم ماهانه در آبان را تجربه کردند. پس از این دو استان نیز، خراسان رضوی و گیلان قرار دارند که تورم ماهانه 2.8 درصدی را رقم زده‌اند. در مقابل اما استان‌های خراسان جنوبی با 1.3 درصد، آذربایجان غربی با 1.4 درصد و همدان با 1.5 درصد، شاهد کمترین میزان افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها بوده‌اند.

به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند که نرخ تورم ماهانه در 15 استان بیش از میانگین 2.2 درصدی کل کشور بوده و این نرخ در 16 استان کمتر از این میزان ثبت شده است.

صدرنشینی یزد در تورم سالانه

آمارهای تورم سالانه آبان‌ ماه به تفکیک استان نیز حاکی از آن است که 17 استان تورمی بیش از میانگین کل کشور تجربه کرده‌اند. در این میان، استان‌های یزد با 55.9 درصد، گلستان با 54.1 درصد، چهارمحال و بختیاری با 52.3 درصد، به همراه سه استان کردستان، لرستان و کرمانشاه، تورم سالانه‌ای بیش از 55 درصد را شاهد بوده‌اند.

در طرف دیگر نیز کمترین نرخ تورم ماهانه در استان‌های اردبیل، تهران و ایلام با ارقام به ترتیب 39.5 درصدی، 40 درصدی و 41 درصدی به ثبت رسیده است.

تثبیت تورم 39.2 درصدی در کل کشور

با استناد به گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه آبان ماه در کل کشور در نرخ 39.2 درصدی تثبیت شده اما بررسی‌ها حاکی از آن هستند که 17 استان در همین مدت، تورم نقطه‌ای بالاتر از 40 درصد را تجربه کرده‌اند.

بیشترین تورم نقطه به نقطه در آبان ماه با رقم 48.9 درصدی باز هم در استان یزد ثبت شده است؛ به عبارت دیگر یزدی‌ها در آبان امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین 48.9 درصد بیشتر از آبان سال گذشته هزینه کرده‌اند.

همچنین استان‌های اصفهان و کردستان نیز با ثبت تورم نقطه‌ای 45.5 درصدی در رده‌های بعدی بیشترین تورم نقطه‌ای قرار دارند. از سوی دیگر اما سیستان و بلوچستان با 31.8 درصد، تهران با 34.6 درصد و خوزستان با 35 درصد، سه استانی بودند که کمترین رشد قیمت‌ها را در این مدت شاهد بودند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  2  =