بورسی‌ها تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به فال نیک گرفتند

در روز قبل برخی تحلیلگران خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها را برای بورس به فال نیک گرفتند و از آن استقبال کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یک خبر در روز قبل مورد توجه بازار سرمایه قرار گرفت. با تاکید سازمان بورس هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ در مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها قرار گرفتند.

چرا شرکت‌ها تجدید ارزیابی نمی‌کنند؟
تورم باعث افزایش ارزش بازار دارایی شرکت‌ها می‌شود و گذر زمان و انباشت تورم فاصله دفتری و ارزش بازاری دارایی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی هزینه شرکت‌ها هم همتراز با تورم رشد می‌کند و عدم همخوانی ارزش بازاری و ارزش دفتری شرکت‌ها می‌‌تواند برای شرکت‌ها دردسر ساز شود.

به طور کلی در شرایط عادی شرکت‌ها به خاطر مالیات و تغییر نسبت‌‌های سودآوری در دفاتر علاقه‌ای به تجدید ارزیابی دارایی ها ندارند، ولی این مسیله در شرایطی صدق می‌کند که شرکتی نیاز به تامین مالی از طریق بانک یا خروج از مشمولیت قانون ورشکستگی نداشته‌باشد.

چگونه شرکت‌ها مجبور به تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌شوند؟ ‌‌‌‌
همانطور که اشاره شد هزینه شرکت‌ها هم همتراز تورم رشد می‌کند و شرکت ‌ها در طول فعالیت خود به دریافت تسهیلات برای تامین منابع مالی نیاز دارند، ولی همین عدم تجدید ارزیابی دارایی و اختلاف میان ارزش دفتری و ارزش بازاری برای شرکت‌ها مشکل ساز است زیرا شرکت‌ها برای تحویل وام باید صورت‌های مالی خود را تقدیم بانک کنند و صورت های مالی که از تورم جا مانده‌اند نمی‌توانند از شرکت در برابر بانک برای دریافت تسهیلات لازم پشتیبانی کنند، به همین خاطر شرکت نیاز به تجدید ارزیابی دارایی‌ها پیدا می‌کند تا بتواند به اندازه کفایت تسهیلات بانکی دریافت کند.

از طرف دیگر اگر شرکت ها بیشتر از نصف ارزش خود زیان شناسایی کنند مشمول قانون ورشکستگی شده و باید پس از دعوت از سهامداران درباره انحلال یا بقای شرکت تصمیم‌گیری کنند، افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی شرکت‌ها به خروج شرکت‌ها از قانون ورشکستگی کمک می‌کند و به این شرکت ها نیز برای دریافت تسهیلات کمک خواهد کرد.

از طرفی ارزش اسمی هر سهم صد تومان می‌باشد که همین مسئله هم از بعد روانی روی افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام با افزایش سرمایه نقش دارد.

در نهایت در روز قبل برخی تحلیلگران این خبر را برای بورس به فال نیک گرفتند و از آن استقبال کردند، آنها معتقد بودند این خبر در صورت جدی بودن می تواند برای شرکت‌های خودروسازی مشمول قانون ورشکستگی و شرکت‌های در حال توسعه اتفاقات خوبی را رقم بزند و موجب افزایش تقاضا و بهبود بازار سرمایه شود.

یک پای سکه رفاه می لنگد
روز قبل سکه رفاه بالاتر از سکه در بازار آزاد معامله شد، غالبا با غلبه انتظارات افزایشی سکه رفاه بالاتر از سکه بازار آزاد معامله می‌شود ولی باید این مسئله را نیز مد نظر قرار دارد که علیرغم بالاتر بودن سکه رفاه، حجم معاملات سکه رفاه در روز قبل نصف میانگین حجم ماهانه بود که همین مسئله نشان می‌دهد فرضیه صعودی شدن انتظارات بازار می‌لنگد. در حال حاضر مهم‌ترین مقاومت سکه رفاه محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که شکست آن می تواند به منزله صعودی شدن سکه رفاه تلقی شود.

محدوده تعیین کننده تتر
قیمت تتر در معاملات شبانه افزایش یافت و تا محدوده ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت، روز قبل تتر در حوالی محدوده ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان رنج شده بود و در صورتی که در روز جاری بتواند در کانال ۵۱ هزار تومان پیشروی کند احتمال افزایش قیمت دلار با سیگنال تتر تقویت می‌شود در غیر اینصورت اگر تتر عقب نشینی کند حمایت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان را پیش رو دارد که شکست آن به منزله سیگنال نزولی به دلار می‌باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  53  =  62