پیش بینی بورس یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ / وزنه سنگین‌ فروشندگان در بازار سهام

برخلاف روال هفته گذشته، سفارش‌های فروش روی تابلوی معاملات نمادهای مختلف، خریدار جدی نداشت. این موضوع در کنار رکود ادامه‌دار بازار سهام باعث شده است کارشناسان انتظار تکرار جریان متعادل و منفی روز آغازین هفته را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، در پایان معاملات روز ابتدایی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.12 درصدی (معادل دو هزار و 337 واحد از ارتفاع این شاخص)، در سطح دو میلیون و 19 هزار و 994 واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت 0.07 درصدی (معادل 494 واحد)، در ارتفاع 705 هزار واحدی باقی ماند.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با افت 0.04 درصدی معادل 9 واحد از ارتفاع این شاخص، موفق شد در افق 25 هزار و 103 واحدی دیده شود. 

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز شنبه را، چهار هزار و 99 میلیارد تومان نشان می‌داد.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از هشت همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تاییدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تاییدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز شنبه را هم 6.7 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود  سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز شنبه، خبر از ورود 43 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس یکشنبه

بازار سرمایه در واپسین روزهای آبان‌ماه، هفته‌ای رکودی را پشت سر گذاشت و اهالی بازار سرمایه شاهد پایین بودن ارزش معاملات بودند. مهم‌ترین عامل این رکود، سیاست‌های انقباضی شدید از سوی بانک مرکزی بوده است. مکانیسم این سیاست‌ها به این صورت است که بانک مرکزی با کاهش عرضه پول، سبب کبود نقدینگی در بازارها‌ی دارایی می‌شود.

از سوی دیگر، در این شرایط نرخ‌های بهره بدون ریسک افزایش پیدا می‌کند. در واقع تلاش بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، اثر خود را بر بازار سهام نیز گذاشته است. حال با توجه به اینکه نرخ دلار، محرک اصلی کلاس‌های دارایی مختلف از جمله بازار مسکن، خودرو و بورس محسوب می‌شود و با سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی در کوتاه‌مدت انتظار رشد دلار نمی‌رود، به نظر می‌رسد رکود سایه‌افکنده بر بازارها ادامه‌دار باشد. 

در راستای پیش بینی بورس یکشنبه نیز کارشناسان معتقدند بازار جریان متعادل و منفی از دادوستد‌ها را تجربه کند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  8  =