۹۸ درصد خدمات بانک‌ها الکترونیکی است/تلاش بانک مرکزی برای تحقق تسهیلات غیرحضوری

معاون فناوری‌ های نوین بانک مرکزی اعلام کرد

معاون فناوری‌ های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که 98 درصد خدمات بانکی به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مهران محرمیان در گفت‌وگو با فارس، در مورد دریافت تسهیلات بر اساس رتبه اعتباری گفت: در حال حاضر همه متقاضیان تسهیلات بانکی چه خرد و چه کلان اعتبارسنجی می‌شوند، اما پوشش اعتبارسنجی برای افراد حدود 30 درصد است و بقیه افراد هنوز رتبه اعتباری ندارند.

وی افزود: در مدل جدید بانک مرکزی اعتبارسنجی افراد به صورت کامل اجرا می‌شود. الان هم همه افراد استعلام اعتبارسنجی می‌‌شوند، اما بسیاری از افراد امتیاز اعتباری ندارند که این امر باعث بروز مشکلاتی شده است.

معاون فناوری‌ بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که مدل جدید اعتبارسنجی بانک‌ها از چه زمانی اجرا می‌شود، گفت: چون داده‌های مختلف از سازمان‌های دیگر می‌گیریم، بنابراین نمی‌توانیم تاریخ دقیق ارائه کنیم، اما به زودی اعتبارسنجی به مرحله عملیاتی کامل می‌رسد.

پوشش صددرصدی اعتبارسنجی جدید

محرمیان همچنین در مورد اینکه آیا فقط افراد حقیقی اعتبارسنجی می‌شوند یا اشخاص حقوقی هم اعتبارسنجی خواهند شد، گفت: عمده کسانی که پوشش اعتباری ندارند، افراد حقیقی هستند، اما در مدل جدید پوشش صددرصدی اعتبارسنجی انجام می‌شود.

وی در مورد پرداخت غیر حضوری تسهیلات تا 300 میلیون تومانی عنوان کرد: مقررات در این زمینه کسی را مجبور نکرده است، اما تشویق می‌کنیم که تسهیلات تا سقف 300 میلیون تومان به شکل غیر حضوری پرداخت شود. برخی از بانک‌ها پرداخت تسهیلات به شکل غیر حضوری را آغاز کرده‌اند و بقیه هم به تدریج شروع می‌کنند.

محرمیان در مورد این که آیا تسهیلات تکلیفی دلیل عمده ناترازی بانک ها هستند، گفت: تسهیلات تکلیفی هم در این مورد اثر دارد، ولی همه دلیل ناترازی بانک ها نیست.

تسهیلات و وثیقه‌گذاری، الکترونیکی نیست

معاون فناوری بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند درصد خدمات بانک ها دیجیتالی ارائه می‌شود،‌ گفت: 98 درصد خدمات بانکی دیجیتالی است،‌ 2 درصد باقیمانده هم مربوط به تسهیلات و وثیقه‌گذاری است که هنوز الکترونیکی نشده است، برخی بانکها هم هنوز افتتاح حساب را به شکل غیر حضوری و الکترونیکی نکرده‌اند.

محرمیان در مورد اعتبار سنجی مشتریان بانک، گفت: اعتبارسنجی افراد حقیقی و حقوقی توسط اعتبار سنجی ایرانیان انجام می‌شود، البته در مورد اشخاص حقوقی، موارد دیگری هم هست که توسط بانک مرکزی بررسی می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  20  =  27