تداوم اخذ مالیات از خودروهای لوکس در ۱۴۰۳/هر خودرو چقدر مالیات خواهد داد؟

به دنبال انتشار لایحه بودجه سال 1403، مشخص شد که دولت همانند امسال و سال گذشته،برای خودروهای لوکس اقدام به اخذ مالیات خواهد کرد؛ اما این مالیات چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تجارت‌نیوز، مالیات برای خودروهای لوکس دو سال گذشته مطرح شد و دولت تصمیم به اخذ مالیات از خودروهای گران‌قیمت گرفت. حال دولت در حالی از خودروهای لوکس مالیات دریافت می‌کند که در سال‌های اخیر، تورم افسارگسیخته موجب گرانی عجیب و غریب تمامی کالاها، از جمله خودرو شده است.

بازار خودروهای وارداتی نیز با ممنوعیت واردات از یک سو و با افزایش چند برابری نرخ دلار از سوی دیگر، به مراتب وضعیت بدتری نسبت به خودروهای داخلی دارد. اما جزئیات این لایحه به چه صورت است؟

مالیات خودروهای لوکس در سال 1403

مالیات خودروهای لوکس برای سال آتی تفاوت‌هایی با 1402 و 1401 دارد. بر اساس متن لایحه‌ای که امروز منتشر شد، طبقه‌بندی درصد مالیات نسبت به قیمت خودرو برای سال آینده برچیده شد.

طبق تبصره 6 بند بخش “س” از بخش اول لایحه بودجه 1403، مالکان حقیقی یا حقوقی غیردولتی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که قیمت روز آن، بالای سه میلیارد تومان است، مشمول مالیات سالانه یک درصدی (1%) هستند. لازم به ذکر است که مالیات‌های وضع شده برای خودرو، پیش از انجام هرگونه نقل و انتقال سند آن، باید پرداخت شود و در غیر این صورت، مالک قبلی مسئول این مالیات است.

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که می‌توان به تبصره فوق گرفت، لحاظ نکردن تأثیر تورم‌های دو رقمی در قیمت خودروها است. تنها در پنج سال گذشته، بیش از 10 برابر افزایش قیمت در خودروهای داخلی صورت گرفت که این رقم به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، به مراتب بالاتر از داخلی‌ها بود.

نکته مهم این تبصره آن است که مالیات فوق، روی مازاد قیمت مبنا یا همان سه میلیارد تومان وضع می‌شود. برای مثال فردی در ابتدای سال 1397 خودروی لکسوس NX300 صفر کیلومتر را به مبلغ حدودی 700 میلیون تومان خریداری کرده و پس از پنج سال استفاده، قیمت این خودرو به بیش از پنج میلیارد تومان رسیده است، حال باید تا پایان سال آینده، حداقل 20 میلیون تومان به عنوان مالیات به دولت بپردازد.

از سوی دیگر نحوه محاسبه قیمت روز هر خودرو، کاملا غیر مشخص بوده و معلوم نیست که دولت، با چه ابزاری قصد تعیین قیمت لحظه به لحظه هر کدام از خودروهای وارداتی را دارد. زیرا قیمت روز هر خودرو وابسته به شرایط فنی و ظاهری آن خودرو در همان لحظه است؛ جدا از اینکه حال به لطف تورم و ممنوعیت واردات سال‌های گذشته، بسیاری از خودروهای وارداتی با مبالغ بالای سه میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند.

کدام خودروها مشمول مالیات هستند؟

برخلاف سال جاری، مالیات خودرو تنها برای محصولاتی اعمال شده که قیمت بالاتر از سه میلیارد تومان دارند که این به معنی معافیت تمامی خودروهای داخلی و مونتاژی است. البته برخی از خودروهای مونتاژی همانند تیگو 8 پرو e پلاس، دقیقا روی مرز اعلام شده قرار دارند و احتمال دارد که با کوچک‌ترین نوسان بازار، مشمول مالیات شوند.

در جدول زیر، فهرستی از چند خودروی وارداتی به همراه نرخ مالیات احتمالی آن‌ها مشخص شده است.

همان‌طور که در جدول نیز اشاره شده، قیمت‌های اعلامی این خودروهای وارداتی برای نسخه‌های صفر کیلومتر موجود در بازار بوده و قیمت نسخه‌های کارکرده این محصولات، به مراتب پایین‌تر از نرخ اعلام شده در جدول خواهد بود.

در بازار داخل کشور، خودروهایی نیز وجود دارد که به دلیل تقاضای بالا و ممنوعیت واردات آن‌ها، قیمت بسیار بالایی نسبت به سایر کشورها دارند. یکی از این خودروها تویوتا لندکروزر است که مدل‌های کم‌کارکرد 2016 آن، گاهی اوقات با قیمت‌های بالای 18 میلیارد تومان نیز به فروش می‌رسند؛ اما معلوم نیست که ملاک اخذ مالیات از چنین خودروهایی چیست و قرار است نرخ دقیق آن چگونه محاسبه شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  5