ارایه گزارش مشترک اقدامات بانکداری اسلامی درباره تغییرات اقلیمی

ابتکار مالی برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد (UNEP FI)، بانک توسعه اسلامی (ISDB) و شورای عمومی بانک ها و موسسات مالی اسلامی (CIBAFI) در راستای ارتقای دانش تغییرات اقلیمی در بخش بانکداری اسلامی، آغاز به همکاری کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این گزارش با عنوان «بسیج بانکداری اسلامی برای اقدامات اقلیمی» در دومین هفته تغییرات آب و هوایی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به میزبانی عربستان سعودی و کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در زمینه تغییرات آب و هوایی (UNFCCC) در ریاض برگزار شد.
منطقه MENA با هر درجه افزایش دمای جهانی با گرمای شدیدتر و بارندگی کمتر مواجه می شود. مؤسسات مالی در منطقه با فعالیت در منطقه ای که در برابر تأثیرات فیزیکی تغییرات اقلیمی بسیار آسیب پذیر است، هر دو در معرض ریسک های بالایی قرار دارند، اما فرصت های سرمایه گذاری بزرگی نیز در گذار به اقتصاد کم کربن وجود دارد.
امور مالی اسلامی به عنوان بخش مهمی از MENA و صنعت مالی جهانی این پتانسیل را دارد که محرک مهمی در تامین مالی تغییرات اقلیمی در منطقه باشد. علاوه بر الزامات نظارتی و پاداش های مالی، دلایل اخلاقی روشنی نیز برای گنجاندن اقدامات آب و هوایی در استراتژی های تجاری بانک های اسلامی وجود دارد. با این حال، بسیاری از مؤسسات مالی اسلامی در مراحل اولیه ارزیابی و کاهش ریسک های آب و هوایی هستند.
این محصول دانش مشترک یک نمای کلی از وضعیت فعلی اقدام در راستای تغییرات اقلیمی در امور مالی اسلامی و خلاصه ای از مبنای اسلامی برای اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی ارائه می دهد. همچنین شامل یک مسیر روشن و اقدامات توصیه ‌شده برای بانک ‌ها و تنظیم ‌کننده ‌های اسلامی در منطقه در جهت توسعه بخش مالی اسلامی است که در مواجهه با تغییرات جوی هم انعطاف ‌پذیر و هم فعال باشد. پنج محور عمل برای بانک ها مشخص شده است که رهبری تغییرات اقلیمی، مدیریت استراتژیک تغییرات اقلیمی، ادغام عملیاتی مرتبط با تغییرات اقلیمی، عملکرد تغییرات اقلیمی و پاسخگویی و همکاری و تبادل در زمینه تاب آوری تغییرات اقلیمی، از جمله آنهاست. 
IsDB هم در توسعه گزارش و هم در برگزاری رویداد هفته MENA نقش کلیدی ایفا کرد. با نگاهی به آینده، ISDB امیدوار است که محصول دانش از بانک های اسلامی در منطقه در سفرهای تغییرات اقلیمی مربوطه حمایت کند، خواه این محصولات پیشرفته باشند یا در اول راه قرار داشته باشند. IsDB به پیشبرد امور مالی اسلامی برای اقدامات اقلیمی اختصاص یافته است و متعهد شده است تا سال 2025 بودجه مالی 35 درصدی برای تغییرات اقلیمی داشته باشد.
منبع :https://www.isdb.org/news/joint-report-launched-to-mobilize-islamic-banking-for-climate-action

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  +    =  37