برترین مراکز مالی اروپا را بشناسید/بهترین شهر برای تجارت کجاست؟

ایالات متحده دارای پنج مرکز مالی در بین 10 مرکز برتر جهانی است، در حالی که اروپا تنها 2 مرکز دارد، اما شهرهای اروپایی چگونه در بین خود رتبه‌بندی می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تجارت‌نیوز، در چشم‌انداز در حال تحول مراکز مالی جهانی، شهرهای اروپایی در رقابت شدیدی برای تثبیت خود به عنوان مراکز مالی قوی هستند – یک برچسب جذاب که می‌تواند سرمایه‌گذاری حیاتی از سوی صاحبان مشاغل و توجه بیشتر سیاست‌گذاران را به همراه داشته باشد.

در رتبه‌بندی جدید شاخص مراکز مالی جهانی (GFCI)، هفت شهر اروپایی در 20 مرکز مالی برتر جهان قرار دارند. در حالی که ایالات متحده در انتهای فهرست برتری دارد و در عین حال نیویورک در رتبه اول قرار دارد، لندن همچنان در اروپا پیشتاز است.

لندن در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته و رتبه دوم جهانی، اندکی به نیویورک نزدیک شده، اما تنها از سنگاپور و هنگ کنگ به ترتیب در مکان‌های سوم و چهارم جلوتر است.

اما سوال این است که وضعیت سایر شهرهای اروپایی چگونه است و چه عواملی یک شهر را به یک مرکز مالی رقابتی تبدیل می‌کند؟

ژنو اوج می‌گیرد

ژنو سوئیس تنها شهر اروپایی در کنار پایتخت انگلستان است که در جمع 10 شهر برتر جهان از نظر مراکز مالی قرار دارد.

طبق رتبه‌بندی شاخص مراکز مالی جهانی، ژنو با کسب 29 امتیاز در سال گذشته توانست رتبه خود را از 23 به 10 ارتقا دهد.

این شهر فقط 5 امتیاز با رتبه پنجم این رتبه‌بندی که در اختیار سانفرانسیسکو آمریکاست، فاصله دارد.

تحلیلگران از محیط نظارتی سوئیس و سطوح پایین فساد به عنوان مزایای بزرگ برای قدرت مالی شهرهای این کشور یاد می کنند.

5 شهر از 50 شهر برتر در آلمان قرار دارد

آلمان قوی‌ترین کشور اروپایی در رتبه‌بندی کشور به کشور از نظر مراکز مالی است. به‌رغم اینکه هیچ یک از آنها در بین 10 شهر برتر قرار نگرفته‌اند، آلمان دارای پنج شهر در لیست 50 برتر جهان است؛ بیشترین تعداد در میان کشورهای اروپایی.

علاوه بر فرانکفورت، برلین از رتبه 26 به 23 رسید، در حالی که مونیخ از رتبه 18 به 26 سقوط کرد. اشتوتگارت اندکی از جایگاه 47 به 46 صعود کرد، در حالی که هامبورگ از 43 به 49 سقوط کرد.

سوئیس کشور اروپایی است که بیشترین شهرهای بعدی را در بین 50 شهر برتر دارد و لوگانو در رتبه 47 قرار دارد. ادینبورگ بریتانیا نیز در جایگاه 34 قرار دارد.

سایر شهرهای اروپایی که در بین 50 شهر برتر قرار دارند عبارتند از؛ دوبلین ایرلند (25)، استکهلم سوئد (40)، اسلو نروژ (42)، میلان ایتالیا (45)، مادرید اسپانیا (48) و هلسینکی فنلاند (50).

نمرات فردی آنها به طور نزدیک با هم گروه‌بندی شده است که تغییرات احتمالی را در گزارش بعدی GFCI نشان می‌دهد.

وابستگی‌ها به تاج و تخت بریتانیا کاهش می‌یابد؟

همچنین سه کشور وابسته به تاج و تخت بریتانیا، هر کدام در 60 رتبه برتر جای دارند. آنها بخشی از بریتانیا نیستند اما دارایی‌های خودگردان پادشاهی بریتانیا هستند.

GFCI اروپا را به دو گروه طبقه‌بندی می کند، اروپای غربی و اروپای شرقی که یک شکاف واضح بین شرق و غرب را نشان می‌دهد. تا جایگاه 60 این فهرست، همه بهترین مراکز مالی اروپا در گروه اروپای غربی قرار دارند.

آستانه قزاقستان با دارا بودن بالاترین جایگاه در گروه اروپای شرقی و آسیای مرکزی در رده 60 قرار دارد. پراگ در رتبه 79 و تالین در رتبه 87 قرار دارند.

خارج از اروپا، ایالات متحده با پنج مرکز مالی در بین 10 مرکز برتر، امتیاز بالایی کسب کرد که نشان‌دهنده قدرت اقتصاد ایالات متحده است. مراکز پیشرو چینی نیز در 20 مرکز برتر قرار گرفتند.

چه چیزی یک مرکز مالی خوب را می‌سازد؟

بر اساس شاخص جهانی مراکز مالی، شهرت و محیط کسب و کار یک شهر با رقابت مالی آن ارتباط معناداری دارد.

این گزارش نشان داد که شاخص ادراک فساد و شاخص آزادی اقتصادی جهان این ارتباط را نشان می‌دهد، رتبه یک شهر به عنوان یک مرکز مالی مطابق با افزایش آزادی اقتصادی و کاهش درک آن از فساد افزایش می‌یابد.

برندسازی یک شهر نیز عامل مهمی در رقابت‌پذیری مراکز مالی است.

تحلیلگران می‌گویند که شهرت مثبت شهر که از طریق عواملی مانند ایمنی، ثبات، پیشنهادات فرهنگی و کیفیت زندگی ایجاد می‌شود، می‌تواند کسب و کار، متخصصان و سرمایه‌گذاران را جذب کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  +    =  97