روند صعودی پرقدرت در انتظار شاخص های کل بورس/چه زمانی وارد بازار سرمایه شویم؟

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن پیش بینی روند صعودی پرقدرت برای شاخص های بورس در هفته های پیش رو، بهترین زمان ورود به بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اقتصادآنلاین، با رشد روزهای اخیر شاخص کل بورس تهران و عبور مجدد آن از سطح ۲ میلیون واحد، اکنون این شاخص به نزدیکی سقف سال ۱۳۹۹ باز گشته است. به همین بهانه، گفت‌وگوی مفصلی با محمد ماهیدشتی، کارشناس بازار سرمایه انجام و ابعاد مختلف و افق بازار سهام به تفسیر کشیده‌ شده است.

در این گفت و گو، ماهیدشتی پس از بررسی سطح سودآوری و ارزش جایگزینی شرکت‌ها، به مقایسه قیمت سهم‌ها با اردیبهشت ماه سال جاری و سقف سال ۱۳۹۹ پرداخت، سپس شروط پایداری بازار سهام را تحت دو سناریو به طور کامل بررسی و در آخر به پیش‌بینی روند بازار سهام با توجه به متغیرهای اقتصاد کلان و مدل‌های تکنیکالی اشاره کرد.

تورم بالا ارزش معاملات را پایین آورده است

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر این که شاخص کل بورس تهران متأثر از شرکت‌های بزرگ و سودهای نقدی است، اظهار داشت: شاخص کل نسبت به سهام شرکت‌های کوچک و متوسط کمتر دچار نوسان می‌شود، بنابراین در دوره رکود نیز شاهد افت کمتری در شاخص کل نسبت به بیشتر سهم‌ها هستیم. بر این اساس، کلیت بازار بیش از آن چیزی که شاخص کل نشان می‌دهد ریزش داشته و ارزش بازار شرکت‌ها هنوز بسیار پایین‌تر از سقف سال ۱۳۹۹ است.

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به اصلاح بازار از اردیبهشت سال جاری نیز ادامه داد: شواهد تکنیکالی حاکی از این است که اصلاحی که از اردیبهشت ماه شروع شده بود، به اتمام رسیده است. البته باید اذعان داشت عمق و طول این اصلاح فراتر از انتظار بود که با بررسی متغیرهای کلان اقتصادی می‌توان علت اصلی آن را درک کرد. انقباض پولی و کنترل ترازنامه بانک‌ها سیاستی بوده که به ناچار توسط بانک مرکزی به منظور کاهش تورم اتخاذ شده و قاعدتا افت بازار سهام را رقم زد. تورم بالا مازاد پس‌انداز خانوارها و بنگاه‌ها را نیز کاهش داده و در نتیجه ارزش معاملات پایین آمده است.

قیمت سهام شرکت‌ها سقف ۱۳۹۹ را رد می کند

ماهیدشتی در خصوص ظرفیت شکست سقف ۱۳۹۹ توسط سهام شرکت‌ها تصریح کرد: از آنجا که ریزش ۶ ماه اخیر تنها یک اصلاح بوده و سقف تاریخی شاخص کل قبلا شکسته شده، پیش‌بینی می‌شود که طی یک تا دو فصل آینده قیمت سهام شرکت‌ها نیز سقف ۱۳۹۹ خود را رد کنند. طی روزهای اخیر کف‌های مرداد به خوبی حفظ شدند و سقف‌های ۲ هفته‌ای با قدرت شکسته شدند.

این فعال بازار سرمایه افزود: طی چند ماه اخیر نرخ تورم و نرخ رشد قیمت مسکن نزولی شدند و در نتیجه نرخ‌های بهره نیز کاهش یافتند. بنابراین انتظار می‌رود که شاخص کل در هفته‌های پیش رو روند صعودی پرقدرتی را تشکیل دهد.

محمد ماهیدشتی در خصوص شرایط پایداری بازاراین گونه پاسخ داد: متغیرهای کلان اقتصادی کشور دائماً دسخوش تغیرات می‌شوند. با این وجود، مهمترین عامل پایداری بازار سهام، کاهش نرخ‌های تأمین مالی و سهولت دسترسی به منابع مالی است. همان طور که دیدیم ارزش معاملات پایین منجر به افت قیمت سهام شده، بنابراین اگر تسهیل پولی صورت گیرد، اعداد کنونی برای شاخص کل مخاطره خواهند شد.

آینده بازار سهام چه خواهد شد؟

محمد ماهیدشتی با تحلیل ۲ سناریوی اصلی، آینده بازار را به این شکل پیش‌بینی کرد: سناریوی اول این است که تورم با افزایش عرضه‌ ارز کاهش یابد. این سناریو با افزایش درآمدهای نفتی و تخفیف تحریم‌ها توجیه می‌شود. کما این که در ۳ ماه گذشته تورم نقطه‌ای به محدوده ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده و همین امر می‌تواند سبب افت نرخ‌های بهره شود که به طور واضح رشد پایدار بازار سرمایه ماحصل آن خواهد بود.

تسهیل پولی مقداری سناریوی دوم را شکل می‌دهد. این اتفاق در بحران‌های ناگهانی مانند تعدیل قیمت حامل‌های انرژی یا شوک‌های برونزا رخ می‌دهد و نرخ تورم و نرخ ارز باز هم جهش می‌یابند. اگرچه افزایش نرخ ارز برای کلیت جامعه مطلوب نیست، اما چون نرخ ارز لنگر اسمی قیمت تمام دارایی‌ها است، حال بورس نیز خوب خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: در هر سناریویی، روند بازار سهام متأثر از تجدید ارزیابی دارایی‌ها صعودی می‌ماند.

ماهیدشتی در پایان ضمن اشاره به نامتناسب بودن P/E بازار سهام با سایر بازارها خاطرنشان کرد: بازار سهام در حال حاضر بسیار ارزنده است. البته پول‌های درشت ریسک‌گریز هستند و بعد از شکست سقف‌های چهار ماهه ورود خواهند کرد. اگرچه خرید کردن در کف‌ها نسبت به ورود بعد از شکست مقاومت‌ها پربازده‌تر است، ولی روند صعودی پیش رو آن قدر بزرگ است که همه خریداران منتفع شوند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  6  =  8