خوش حساب‌ترین افراد اهل کدام شهر هستند؟

گیلانی‌ها با کمترین چک برگشتی همچنان خوش‌حساب‌ترین شهروندان ایرانی هستند. در مقابل کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین نسبت چک‌های برگشتی در کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همشهری آنلاین نوشت: بانک مرکزی تازه‌ترین آمار چک‌های مبادله را منتشر کرد. طبق این گزارش در شهریور امسال بیش از ۷.۴میلیون فقره چک به ارزش ۴۷۲هزار میلیارد تومان در کل کشور مبادله شده است که این مقدار نسبت به‌ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتیب ۶.۹و ۴.۷درصد کاهش نشان می‌دهد.

گفتنی است بیشترین میزان صدور چک با ۲.۳میلیون فقره مربوط به تهران است. در این مدت ۴۸.۴درصد چک‌ها در تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است.

کاهش 11.8 درصدی چک های برگشتی در شهریورماه

در شهریور امسال در کل کشور ۶۴۱هزار فقره چک به ارزش ۴۱هزار میلیارد تومان برگشت خورده است که نسبت به‌ماه قبل از نظر تعداد ۱۱.۸درصدکاهش نشان می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد در طول ماه‌های گذشته آمار چک‌های برگشتی همواره سیر نزولی داشته است. علت این موضوع به تصویب قانون جدید چک بازمی‌گردد که به کاهش تعداد چک‌های برگشتی در کشور منجر شده است. طبق قانون جدید همه چک‌های صادر شده باید در سامانه صیاد ثبت شود؛ به همین دلیل امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا فراهم شده است.این قانون به‌دنبال پیشگیری از صدور چک بی‌محل است.

برگشت 8 درصد چک های صادرشده در تهران

اطلاعات تکمیلی‌تر بانک مرکزی در مورد چک‌های برگشتی نشان می‌دهد که در شهریور امسال از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به‌ترتیب ۸.۶درصد و ۱۲.۹درصد برگشت داده شده است.

در این‌ماه استان تهران ۱۸۸هزار فقره چک به ارزش ۲۷هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. یعنی ۸.۳درصد چک‌های صادر شده در تهران از نظر تعداد برگشت داده شده است.

در این‌ماه در بین استان‌های کشور گیلان با ۶.۵درصد چک برگشتی از نظر کمترین میزان چک برگشتی در صدر قرار گرفته است. گیلانی‌ها همچون ماه‌های گذشته همچنان خوش‌حساب‌ترین شهروندان ایرانی هستند. بعد از گیلان، استان‌های قم، خوزستان، کرمانشاه و گلستان با ۷.۵درصد چک برگشتی از دیگر استان‌هایی هستند که کمترین میزان چک برگشتی را دارند.

بیشترین تعداد چک‌های برگشتی هم مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است که نشان می‌دهد ۱۱.۵درصد چک‌های صادر شده، برگشت خورده است. بعد از این استان، خراسان شمالی و کردستان به‌ترتیب ا ۱۰.۸و ۱۰.۶درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

فقدان موجودی؛ دلیل اصلی برگشت خوردن چک‌ها

در شهریورماه امسال در کل کشور ۶۲۵هزار فقره چک به ارزش ۵۹هزارو ۵۰۰میلیارد تومان به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است. درواقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۷.۵درصد و از نظر ارزش ۹۷.۶درصد از کل چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در این‌ماه استان تهران با ۱۸۲هزار فقره چک برگشتی به ارزش ۲۶هزارو ۴۰۰میلیارد تومان به‌دلیل آنکه کسری یا نبود وجه نقد در حساب بود برگشت خورده است. درواقع ۹۷.۴درصد کل چک‌های برگشتی در تهران به‌دلیل کمبود یا فقدان پول در حساب بوده است.

در این‌ماه بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری وجه نقد به استان اصفهان با ۹۸.۵درصد، خراسان رضوی ۹۸.۴درصد، کردستان و یزد با ۹۸.۳درصد اختصاص یافته است.

استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاهان کمترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی را داشته‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1